Permalänk
Medlem

till TS. En jämförelse i crysis 2 (Om man orkar se allt)

EDIT: läste första posten igen. det var bara en fråga vad man själv skulle ha valt inte vad vi forumedlemmar rekommenderar. Aja som jag skrev tidigar så tar jag Gtx 590

Permalänk
Medlem

Aa men om man nu ska satsa på 6990 så är det bästa att vänta på 7990. Sedan så är väl Crysis 2 speciellt krävande? man kör fan det spelet med ett 460 gtx på högsta inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

missade du mitt inlägg? ;P

såg det nu, låter som om han håller en el-pistol bredvid micen.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

Aa men om man nu ska satsa på 6990 så är det bästa att vänta på 7990. Sedan så är väl Crysis 2 speciellt krävande? man kör fan det spelet med ett 460 gtx på högsta inställningar.

I lol'd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Tråkigt att behöva berätta det, men problemen med GTX 590 beror inte bara på någon drivrutin. GTX 590 har precis som GTX 570 problem med en alldeles för underdimensionerad spänningsdel. Ingen drivrutin i världen kan rädda kortet från att potentiellt gå sönder, även om kortet är oöverklockat, oövervoltat och med aktivt överspänningskydd.

Detta är vad Micutzu från Rumäniens största hårdvarusida (lab501.ro) har att säga om GTX 590s problem:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?268500-GTX...

"It's not about the cooling SKYMTL, the PWM is too weak, just as it is on the GTX 570. Two GTX 590 died the same way here, one in our test lab and one in a demo system of a reseller, both not overclocked or overvolted; Nvidia says some faulty components not found on retail parts caused it, but both us and TPU had retail package GTX 590's."

Men läs längre ned:

"Funny, I have talked to several reviewers about this and out of the ~13 cards we all have, none has died in situations where the default voltage was adhered to..."

Det är ju skit bakom spakarna. Sen förstår jag inte varför skall man ens behöva overklocka ett sånt kort, finns inget spel som utnyttjar den kraften full ut inte ens med orginal clock och om du får dålig prestanda i spel beror det ofta på att det är dåligt optimerat eller så är drivrutinerna det.

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Men läs längre ned:

"Funny, I have talked to several reviewers about this and out of the ~13 cards we all have, none has died in situations where the default voltage was adhered to..."

Det är ju skit bakom spakarna. Sen förstår jag inte varför skall man ens behöva overklocka ett sånt kort, finns inget spel som utnyttjar den kraften full ut inte ens med orginal clock och om du får dålig prestanda i spel beror det ofta på att det är dåligt optimerat eller så är drivrutinerna det.

Du behöver inte första någonting, korten går även sönder utan överklocking/övervoltning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Sen förstår jag inte varför skall man ens behöva overklocka ett sånt kort, finns inget spel som utnyttjar den kraften full ut inte ens med orginal clock och om du får dålig prestanda i spel beror det ofta på att det är dåligt optimerat eller så är drivrutinerna det.

BC2 maxat i 3D med maxade inställningar tar ner båda korten på deras knän.
(2560x1600)

Permalänk
Medlem

Betalar man över 6k för ett jävla grafikkort så måste man ju fan få det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du behöver inte första någonting, korten går även sönder utan överklocking/övervoltning.

Tydligen inte, efter som det går bra för vissa men inte för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

BC2 maxat i 3D med maxade inställningar tar ner båda korten på deras knän.
(2560x1600)

Ja, kanske då, men det kan fortfarnde ha med dåligt optimerade spel och drivrutiner att göra vilket 3d funktunen kan ha.

Permalänk

Även fast jag är en Amd fanboy så skulle jag nog ha valt Evga/MSi 590 ! pga ljudnivån, inte lika stort som 6990 och mycket snyggare.

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Al-Qaida använder GTX 590, därför väljer jag det.

+1

Hahhaha jag väljer GTX590 av samma anledning!

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

Skrivet av Tobblish:

+1. Det var konsoll crysis 2. DX11 Crysis 2 är desto mer krävande.

Enligt swecs test så presterar 6990 lite mindre än 4% bättre (104% av 590 prestandaindex) än GTX590.
Om man utgår från att bådas drivrutiner optimerats ungefär lika mycket sen releas Så skulle det fortfarande stämma. Om man antar att ubermode presterar indentiskt med 6970 CF så presterar den ungefär 8% bättre. Av en snabb blick på prisjakt så ser det billigaste HD6990 ut att ligga på 5,2k och det billigaste GTX590 på 5,8K (men med mindre spridning) om man uttgår från att referens GTX590 inte går att överklocka och att 6990 ubermode inte går att överklocka så vet jag vilket jag skulle valt.

båda kort blåser ungefär hälften av sin luft in i chassit. (är man smart så sätter man ett rör där till närmaste utblåst och en pullfläkt som hjälper till där)

HD6990 drar något mer ström vid referens. en hel del mer ström vid ubermode men både HD6990 och GTX590 drar en jävla massa ström.

HD6990 låter mer. Vill man ha ett tyst kort köp ett passivt HD6850, GT210 eller vattenkylning i min åsikt.

Angående CUDA så tänkte jag citera Hitler "I'm sick of this heater, simply because nVidia wants to make CPU's. I already have a CPU nVidia, now give me a video card that won't burn! This is a bad joke I tell you! Ironically as nVidia wants to make CPU's, and a company making CPU's are beating them in making GPU's!" inte helt korrekt men underhållande. Vill du ha parrallel beräkningskraft så behöver man inte Sli eller CF inbygt och av vad jag förstår i forum och hittar så mosar Cayman XT GF 110 i både single och double precision. hittade inga eller mycket lägre siffror för nvidia. amd skrev sina på hemsidan. Detta inlägget hittade jag i ett nVidia forum:

Skrivet av What is the double precision flops rating on the gtx580:

hamster143

OK, I tried to measure FLOPS directly on a 580 and I got 1354 GFLOPS in single precision and 198 GFLOPS in double precision (counting each FMA as two instructions.) The programming guide is misleading.

Let me see what I can get out of a 6970...

edit: after some tweaking and vectorization, 6970 reaches 1970 GFLOPS and 636 GFLOPS single/double precision.

så för parallell beräkningskraft är amd the way to go. (märks i bland annat bitcoin-mining)

PhysX mjehh inte bättre än andra, föredrar havok för att inte tala om de fysikmotorer som Frostbite 1.5(som har förstörelse av hus implementerat i bad company 2) och frostbite 2(antar jag) har inbyggda, riktigt fin fysik. sen har väll CryEngine 3 också en hel del fysik (nån som påstått att de använder havok i crysis men inte sett det på havok´s hemsida) Physx demonstrationerna jag sett går ut på att de skapar dam och pinnar trillar korrekt. Havok tyckte jag hade en något häftigare demonstration:

*edit* kan tillägga att geomod (används i Red Faction Guerilla) ser även den ut att ha mycket bra fysik

För att sammanfatta: om jag ville blåsa 5-7k på ett grafikkort så hade jag köpt ett 6990

så nu har jag nog tagit upp de flesta punkterna i AMD vs nVidia forumkrigen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

1. gtx 590. är 1/3 del tystare..
2. den är uppdaterad sen den brann i april.
3. kostar 4.500kr från 30/8 då leveranörerna till våra favorit internet sites sänker priset.

4. Asus kortet tillhör dom billigare men även dom tystare modellerna.

5. Har haft ett hd6990.. om du är döv eller skiter i att ha ett vindkraftverk i rummet så kör med ati kortet.. jag har själv haft radeon innan men ibland måste man bara inse att nvidia har lyckats.. sen att skiten brann innan.. fixat.. live on whit it

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

1. gtx 590. är 1/3 del tystare..
2. den är uppdaterad sen den brann i april.
3. kostar 4.500kr från 30/8 då leveranörerna till våra favorit internet sites sänker priset.

4. Asus kortet tillhör dom billigare men även dom tystare modellerna.

5. Har haft ett hd6990.. om du är döv eller skiter i att ha ett vindkraftverk i rummet så kör med ati kortet.. jag har själv haft radeon innan men ibland måste man bara inse att nvidia har lyckats.. sen att skiten brann innan.. fixat.. live on whit it

1

får se om amd matchar. låter som om 6990 med ickereferens kylare är bäst.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kogster:

PhysX mjehh inte bättre än andra, föredrar havok för att inte tala om de fysikmotorer som Frostbite 1.5(som har förstörelse av hus implementerat i bad company 2) och frostbite 2(antar jag) har inbyggda, riktigt fin fysik. sen har väll CryEngine 3 också en hel del fysik (nån som påstått att de använder havok i crysis men inte sett det på havok´s hemsida) Physx demonstrationerna jag sett går ut på att de skapar dam och pinnar trillar korrekt. Havok tyckte jag hade en något häftigare demonstration:
v=a06hAe747Do

*edit* kan tillägga att geomod (används i Red Faction Guerilla) ser även den ut att ha mycket bra fysik

För att sammanfatta: om jag ville blåsa 5-7k på ett grafikkort så hade jag köpt ett 6990

så nu har jag nog tagit upp de flesta punkterna i AMD vs nVidia forumkrigen

Så 6990 är bättre till bf3 med frostbite? Är icke så haj på detta område. Eller är havoc intel? bah jag är ute och seglar
För jag vet inte om jag ska köra 6990 eller 590

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Så 6990 är bättre till bf3 med frostbite? Är icke så haj på detta område. Eller är havoc intel? bah jag är ute och seglar

korten är antagligen lika bra i icke physx fysik(igentligen i physx också om det inte var spärrat på amd) havoc är intel ägt men funkar i min erfarenhet lika bra på alla plattformar. Skulle tro att även frostbite funkar precis lika bra på amd som nvidia. men frostbyte använder egen fysik och inte havoc så vitt jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Sen förstår jag inte varför skall man ens behöva overklocka ett sånt kort, finns inget spel som utnyttjar den kraften full ut inte ens med orginal clock och om du får dålig prestanda i spel beror det ofta på att det är dåligt optimerat eller så är drivrutinerna det.

Såvida du inte vill spela på 3 stk 1920x1080 skärmar i 3D också...

Du kommer inte få många fps på endast ett grafikkort med max inställningar helt oavsett hur optimerat spelet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Skrivet av Kogster:

korten är antagligen lika bra i icke physx fysik(igentligen i physx också om det inte var spärrat på amd) havoc är intel ägt men funkar i min erfarenhet lika bra på alla plattformar. Skulle tro att även frostbite funkar precis lika bra på amd som nvidia. men frostbyte använder egen fysik och inte havoc så vitt jag vet.

om man antar att battlefield 3 speglar hur bad company 2 presterar så är 6990 har 8-9% högre medelfps men lägre minimum på i 2560*1600 men i 1920*1200 har de samma medel men 590 hade högra lägsta fps. (ubermod orkade jag inte kolla upp). Enligt swecs senaste test och Swecs äldre test. inte nån som helst garanti men frostbyte 2 bygger ju rätt mycket på frostbyte 1.5. värt att påpeka är att både 6990. pris/prestanda så vinner 6990 rätt bra. GTX580SLi vs 6970CF (som båda presterar bättre än dubbel gpu-korten)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Själv är jag ett amd fanboy när det gäller grafikkort. Men om skulle välja mellan 6990 och 590.

590

Slänger du drivrutiner som man får med på cd-skivan.
så är problemet hel löst.

6990

Låter väldigt mycket. Mer än gtx 480.
Pumpar in 75 grader varm luft in till chassit som ingen vill ha.
andra komponenter kommer bli varmare tack vare 6990.

Både presterar nästan likadant. Men jag skulle fortfarande välja 590.
För jag vill inte ha ett 6990 som pumpar in 75 grader i chassit.

Just nu är har jag inte tillgång till bilden men det finns Infraröda bilder som visar att det blir cirka 80 grader varmt runt grafikkortet i chassit medan själva grafikkortet blir ca 100 grader varmt.

Alltså gtx 590 har värre värmeproblem än hd 6990 men däremot låter den mindre.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Alltså gtx 590 har värre värmeproblem än hd 6990 men däremot låter den mindre.

Har du tagit med i beräkningen att HD6990 omvandlar max 450W till värme medan GTX 590 bara klarar 375W (eller brinner upp).

Detta betyder att logiskt och fysiskt sett borde iaf 6990 generera 20% mer värme än 590 (även om det går kallare eftersom värmen skickas iväg mer effektivt/snabbare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För allt på youtube är sant...

Ja bästa källanför att få information man kan lita på.

Men jag hade tagit 590 för 3dvision, cuda och physx.

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Själv är jag ett amd fanboy när det gäller grafikkort. Men om skulle välja mellan 6990 och 590.

590

Slänger du drivrutiner som man får med på cd-skivan.
så är problemet hel löst.

6990

Låter väldigt mycket. Mer än gtx 480.
Pumpar in 75 grader varm luft in till chassit som ingen vill ha.
andra komponenter kommer bli varmare tack vare 6990.

Både presterar nästan likadant. Men jag skulle fortfarande välja 590.
För jag vill inte ha ett 6990 som pumpar in 75 grader i chassit.

Dock så har väl 6990 en kylare som blåser ut luften bakom chassiet precis som på ref kylarna av de flesta "stora" grafikkort? 580, 5970 osv

Permalänk
Medlem

gtx 590, då för att nVidia har bättre drivrutiner.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

jupp ;P

gtx 590 för att hd 6990 ger ifrån sig högfrekventa ljud. (samt en del fanboyism )

http://www.youtube.com/watch?v=J2w7FKI80ZI&feature=channel_vi...

5:30 in i videon

Jösses vilket oljud. Skulle bli väldigt ledsen över att få ett sånt kort (då jag stör mig på mina hdds tex )

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Dock så har väl 6990 en kylare som blåser ut luften bakom chassiet precis som på ref kylarna av de flesta "stora" grafikkort? 580, 5970 osv

Nej identiskt med GTX 590 i det avseendet. Båda har fläkt i mitten och blåser ut åt båda hållen (Alltså 50% ut bakom chassiet).

Permalänk
Skrivet av Aikfaans:

Vad tror ni om 7990? Det sägs ju att det den kommer va något väldigt speciell.

Det kommer det med störst sannolikhet att vara. Problemet är bara att AMD inte ens släppt sina första kort i 7xxx-serien än, och det brukar dröja runt ett halvår innan dual-gpu kommer ut. Så har det varit med både 4870x2, HD5970 och HD6990.

Personligen hade jag inte valt Dual-GPU på grund av värme och allmäna problem. Skulle vilken dag i veckan som helst hellre tagit 6950/70 Cf / GTX570/80 SLI framför ett 6990/GTX590.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Nu är det väl ändå så att Gtx 590 kostar kring 4500 hos olika återförsäljare jämförelsebart med 6990 som fortfarande ligger kvar på 6000kr. så jag skulle lägga min röst på gtx 590. OM du nu måste välja mellan något av dessa. och oavsett att gtx 590 kanske inte är det absolut bästa grafikkortet eftersom att dom fuckade upp strömförsörjningen ganska rejält men om man ska köpa ett gtx 580 och lägger på 500kr så får man ganska mycket mer prestanda .

OBS! Glöm inte att slänga skivan du får med om du köper ett gtx 590 ( kan tänka mig att fler har sagt det, det tål att upprepas)

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Blåser åt åt höger och vänster.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

gtx 590, då för att nVidia har bättre drivrutiner.

vad definierar en bättre drivrutin? Stabilitet? nVidia drivrutiner har crashat mer för mig. (har dock bara haft AMD under 11+ eran så att säga) Prestanda? I slutändan presterar 6990 bättre. Innebär det att 6990 är egentligen väldigt mycket bättre än GTX590 iom att GTX590 skulle fått en sjuss av drivrutinerna? Att varje ny uppdatering ger en prestandaboost? nVidia gör grafikkort med cuda vilka inte är helt lämpliga för spel. Därav optimeras spelen och mjukvara till korten hela tiden. AMD bygger spelgrafikkort som är designade för att passa spelen och inte tvärt om. (Därav förlorar amd på lite annat (inte säker hur det ser ut längr iom DirectCompute)). När kortet redan är optimerat kan inte drivrutinerna ge lika mycket. När kortet inte var avsett för endast spel så krävs en hel del från mjukvaran.

För att citera "Hitler":
"I'm sick of this heater, simply because nVidia wants to make CPU's. I already have a CPU nVidia, now give me a video card that won't burn! This is a bad joke I tell you! Ironically as nVidia wants to make CPU's, and a company making CPU's are beating them in making GPU's!" (kan ju påpeka att burn-delen fixats men i övrigt stämmer det rätt bra)

Ja 6990 genererar mer värme det är självklart iom att det omvandlar mer energi. Dock har den en betydligt effektivare (och mer högljudd) kylare som blåser HÄLFTEN av luften ut och hälften in liknande som nVidias lösning.

sen vill man ha ultimate grafikkortet så vinner ju MARS II utan problem. Designat och utvecklat av ASUS.

Visa signatur