Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Nu är det väl ändå så att Gtx 590 kostar kring 4500 hos olika återförsäljare jämförelsebart med 6990 som fortfarande ligger kvar på 6000kr. så jag skulle lägga min röst på gtx 590. OM du nu måste välja mellan något av dessa. och oavsett att gtx 590 kanske inte är det absolut bästa grafikkortet eftersom att dom fuckade upp strömförsörjningen ganska rejält men om man ska köpa ett gtx 580 och lägger på 500kr så får man ganska mycket mer prestanda .

OBS! Glöm inte att slänga skivan du får med om du köper ett gtx 590 ( kan tänka mig att fler har sagt det, det tål att upprepas)

Vilka återförsäljare då? GTX590 på prisjakt.nu

dyraste 6990 är dyrare men billigaste var biligare än GTX590 HD6990 på prisjakt.nu

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

[....]
Ja 6990 genererar mer värme det är självklart iom att det omvandlar mer energi. Dock har den en betydligt effektivare (och mer högljudd) kylare.

Håller med dig i sak. Dock så finner jag de tjutande komponenterna i 6990;n som ett riktigt stort minus då tex jag vill ha kraftfulla datorer som inte låter :).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Håller med dig i sak. Dock så finner jag de tjutande komponenterna i 6990;n som ett riktigt stort minus då tex jag vill ha kraftfulla datorer som inte låter :).

menar du coilwhine? har inte hört talas om tjutande komponenter på ett fult fungerande kort, du får berätta mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Vilka återförsäljare då? GTX590 på prisjakt.nu

dyraste 6990 är dyrare men billigaste var biligare än GTX590 HD6990 på prisjakt.nu

Tjenare! ja det ska gälla alla återförsäljare, kolla in denna tråd jag länkar och läs igenom den.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1032640-gtx-590-...

Grejen var att det var en del återförsäljare som började sälja gtx 590 för 4500kr både i lager och sedan var det butiker som inte hade de i lager. Men nu verkar det som att dom satt tillbaka priserna till det normala för att sedan göra den permanenta sänkningen då det leveraras mer kort och nvidia sänker priserna själva.

så det kommer skilja cirka 1000kr mellan billigaste 590 och 6990, åtminstonde jag tycker att det känns mer värt att köpa 590. Särskilt om det blir 1000kr billigare än AMD

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

menar du coilwhine? har inte hört talas om tjutande komponenter på ett fult fungerande kort, du får berätta mer

Coilwhine menade jag
Här kommer ett youtube klipp som jag inte lägger in i forumet då jag vill länka till den del av testet som påvisar coilwhine på ett vattenkylt 6990-
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=J2w7...
Det skulle vara fruktansvärt att lägga ut en stor summa för att få tyst på systemet och sen upptäcka att kortets komponenter väsnas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Tjenare! ja det ska gälla alla återförsäljare, kolla in denna tråd jag länkar och läs igenom den.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1032640-gtx-590-...

Grejen var att det var en del återförsäljare som började sälja gtx 590 för 4500kr både i lager och sedan var det butiker som inte hade de i lager. Men nu verkar det som att dom satt tillbaka priserna till det normala för att sedan göra den permanenta sänkningen då det leveraras mer kort och nvidia sänker priserna själva.

så det kommer skilja cirka 1000kr mellan billigaste 590 och 6990, åtminstonde jag tycker att det känns mer värt att köpa 590. Särskilt om det blir 1000kr billigare än AMD

jo om den ligger neråt 4.5k får manskapligt mycket mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Coilwhine menade jag
Här kommer ett youtube klipp som jag inte lägger in i forumet då jag vill länka till den del av testet som påvisar coilwhine på ett vattenkylt 6990-
Det skulle vara fruktansvärt att lägga ut en stor summa för att få tyst på systemet och sen upptäcka att kortets komponenter väsnas.

tycker inte det låter som coilwhine. Mer som pumpen fuckar rundor. men hursom jag skulle inte köpt den modellen.

Vill man få ett tyst system ska man ju köra cutom vattenkylning med externa radiatorer. Vad jag har förstått så är GTX590 mycket tystare men inte särskilt tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Coilwhine menade jag

Dock är det inte bara AMD som råkar ut för coil whine utan minst lika mycket nVidia, samt nätagg & mobon...
Har man otur så har man, ibland kan korten låta i en dator men inte en annan, ibland slutar det om man byter ut en annan komponent, ibland inte även om man byter 90% av datorn. Jag hade coil whine på alla fyra 6970 och alla är återlämnade, lät med ett antal aggregat dessutom, vart så förbannad så jag sitter med mina gamla kort ett par år till.

6990 har väll 4GB minne, dvs 2GB effektivt, 590 hade väll 3GB då 1.5 effektivt. Vill man köra höga inställningar så räcker ju inte 1.5GB långt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

jo om den ligger neråt 4.5k får manskapligt mycket mer prestanda för pengarna.

Jo precis, Jag tycker att TS borde vänta tills det blir en sänkning vilket det verkar bli och sedan köpa ett gtx 590 för om det stämmer att det kommer kosta 4500kr så tycker jag att det borde vara jävligt högt uppe på Prestanda/per krona listan

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

tycker inte det låter som coilwhine. Mer som pumpen fuckar rundor. men hursom jag skulle inte köpt den modellen.

Vill man få ett tyst system ska man ju köra cutom vattenkylning med externa radiatorer. Vad jag har förstått så är GTX590 mycket tystare men inte särskilt tyst.

Det är coilwhine då ljudet ändrar karaktär beroende på vilken applikation testaren använder. Coilwhineandet går att återfinna i flera andra recensioner. Även enkel googlesökning påvisar att det gnälls på divsere forum om detta.

Gtx590 har tystare referenskylare, japp.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Dock är det inte bara AMD som råkar ut för coil whine utan minst lika mycket nVidia, samt nätagg & mobon...

Japp. Dock verkar 6990:n drabbas oftare av det. Och i diskussionen "6990 vs 590" är detta problem avgörande (iaf) för mig då vattenkylning av varma komponenter är ett måste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Jo precis, Jag tycker att TS borde vänta tills det blir en sänkning vilket det verkar bli och sedan köpa ett gtx 590 för om det stämmer att det kommer kosta 4500kr så tycker jag att det borde vara jävligt högt uppe på Prestanda/per krona listan

även bra att kolla om AMD kontrar oberoende av vilken ha väljer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

även bra att kolla om AMD kontrar oberoende av vilken ha väljer

Precis!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

ja och du vill betala 7k för ett vattenkyld 6990? vart ska du dra gränsen?

Vad är det för gräns?.

Ska du luftkyla kör med 590.
Ska du köra med WC kör med 6990
Så jag hade valt mycket pga ljudnivån på 6990 med orginalkylare.
Mitt kort idlar i 32c på corerna med wc 44c som max har jag vart upp i 3dmark tester med en viss överklockning. Men det kostar ju mer än luftkylt oxo men det är trevlig prestanda i bägge och ett + till med 6990 räcker inte prestandan kasta in ett 6970 och kör trifire så har du gott om prestanda för en "billig" peng:)

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Vad är det för gräns?.

Ska du luftkyla kör med 590.
Ska du köra med WC kör med 6990
Så jag hade valt mycket pga ljudnivån på 6990 med orginalkylare.
Mitt kort idlar i 32c på corerna med wc 44c som max har jag vart upp i 3dmark tester med en viss överklockning. Men det kostar ju mer än luftkylt oxo men det är trevlig prestanda i bägge och ett + till med 6990 räcker inte prestandan kasta in ett 6970 och kör trifire så har du gott om prestanda för en "billig" peng:)

Kör inte 6990 på vatten

http://www.youtube.com/watch?v=J2w7FKI80ZI&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem

För alla 6990 beter sig precis som just det färdigslutna systemet. *ironi*

han verkar ju jätteimpad med undantag för ljudet. Sen att hans gick upp stabilt till 950 MHz är ändå rätt imponerande då den klår 6970 Refernes CF

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kogster:

om man antar att battlefield 3 speglar hur bad company 2 presterar så är 6990 har 8-9% högre medelfps men lägre minimum på i 2560*1600 men i 1920*1200 har de samma medel men 590 hade högra lägsta fps. (ubermod orkade jag inte kolla upp). Enligt swecs senaste test och Swecs äldre test. inte nån som helst garanti men frostbyte 2 bygger ju rätt mycket på frostbyte 1.5. värt att påpeka är att både 6990. pris/prestanda så vinner 6990 rätt bra. GTX580SLi vs 6970CF (som båda presterar bättre än dubbel gpu-korten)

Tack för era svar! Jag tror de blir GTX 580 SLI

Permalänk

Eller så drar du 2 GTX 580/2 6970, presterar med största sannolikhet bättre. x)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Tack för era svar! Jag tror de blir GTX 580 SLI

presterar kort och gott fantastiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

6050x0.75(momsen)=4500kr... dvs ex moms....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arrogant:

Tråkigt att behöva berätta det, men problemen med GTX 590 beror inte bara på någon drivrutin. GTX 590 har precis som GTX 570 problem med en alldeles för underdimensionerad spänningsdel. Ingen drivrutin i världen kan rädda kortet från att potentiellt gå sönder, även om kortet är oöverklockat, oövervoltat och med aktivt överspänningskydd.

Detta är vad Micutzu från Rumäniens största hårdvarusida (lab501.ro) har att säga om GTX 590s problem:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?268500-GTX...

"It's not about the cooling SKYMTL, the PWM is too weak, just as it is on the GTX 570. Two GTX 590 died the same way here, one in our test lab and one in a demo system of a reseller, both not overclocked or overvolted; Nvidia says some faulty components not found on retail parts caused it, but both us and TPU had retail package GTX 590's."

Detta är en orsak till att jag skulle valt HD6990 alla dagar i veckan, jag vill inte ha en strömförsörjning som kanske håller, jag vill ha en som håller.
Som furuliden skrev.

Skrivet av furuliden:

HD 6990 brinner inte upp, därför väljer jag HD 6990.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Mjasså som han säger skulle Carlsberg göra grafik kort skulle det vart detta 6990:)
Jag har inte hört det ljudet från mitt kort jag ännu iaf jag kör det inte så högt klockat heller vilket kan påverka.
Och jag har mer kylförmåga i min loop då den är tänkt att köra med trifire ev i framtiden.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Mjasså som han säger skulle Carlsberg göra grafik kort skulle det vart detta 6990:)
Jag har inte hört det ljudet från mitt kort jag ännu iaf jag kör det inte så högt klockat heller vilket kan påverka.
Och jag har mer kylförmåga i min loop då den är tänkt att köra med trifire ev i framtiden.

hahaha stämmer bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

6050x0.75(momsen)=4500kr... dvs ex moms....

Jag tycker du ska läsa tråden som jag har länkat här så att du förstår lite mer om mitt uttalande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

läst, men jag har rätt i detta ärendet.. har faktiskt pratat me dem på misco iaf... sen e det så klart naturligt att det går ner i pris men det jag skrev e faktiskt rätt ang priset tills/ om 590 går ner i pris

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

läst, men jag har rätt i detta ärendet.. har faktiskt pratat me dem på misco iaf... sen e det så klart naturligt att det går ner i pris men det jag skrev e faktiskt rätt ang priset tills/ om 590 går ner i pris

Hmm, jag har också pratat med Misco och han sa att de väntar in en ny sändning kort till ett lägre pris. Det är även anledningen till att varken återförsäljare eller leverantörer har kortet i lager.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=...

vadå gtx590 är billigare ?

kanske var det tidigare men så som det ser ut just nu så är 6990 billigast med 5180 kr och gtx 590 med 5656 (billigaste modellen av dem båda...)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx...

Som någon tidigare skrev om strömförbrukingen så är det bara 590:s tdp som är lägre än 6990
strömförbrukningen är en helt annan sak
HD6990 Uber mode 556w
GTX590 537w
HD6990 489w

Jag hade valt ett 6990 för att hålla mig till ämnet just för att det är lite mer strömsnålt, lite bättre, samt att med ubermode(och manuelt klockat minne) presterar identiskt som 2x 6970 fast med lägre förbrukning.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

fast jag är ju hur nöjd som helst med mitt 6870, och den brinner inte eller låter som en dammsugare. U MAD BRO?!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

fast jag är ju hur nöjd som helst med mitt 6870, och den brinner inte eller låter som en dammsugare. U MAD BRO?!

vad har 6870 med diskutionen att göra?