Problem med nätagg/moderkort/grafikkort?

Permalänk
Medlem

Problem med nätagg/moderkort/grafikkort?

Hej!

Köpte delar till en ny dator för några dagar sedan.

p8p67 deluxe rev b3 (har lagt in senaste bios)
2500k
nh d14
4 stycken gskill ripjaws x 1600mhz cl9
2 evga gtx 570 superclocked
xonar essence stx
corsair ax850

Köpte grafikkorten på komplett och resten på inet.

Kör CPUn @ stock. (3700mhz turbo @ 1.25v, annars 1.6ghz @ 0.99v)
Översta grafikkortet håller sig på ~55 grader @ idle och ~71 när jag spelar. Det undre ~35/~63.

Problem 1.
Nätagget låter fördjävligt. Har spelat in en ljudfil;
http://www.sendspace.com/file/vvtyye
Kör jag med två skärmar så kommer det där ljudet från agget när jag surfar osv. Alltså när jag inte stressar CPUn så mycket.
Kör jag igång prime så blir agget knäpptyst, samma sak i en halv sekund när jag öppnar firefox eller något annat program.
Kör jag med en monitor så låter agget ingenting när jag idlar/surfar men när jag kör igång prime så börjar det direkt.
Det verkar ju nästan som att vid en viss strömanvändning eller CPUanvändning så låter agget, men när man är över/under den användningen så låter det ingenting.

Problem 2.
När jag kör Crysis 2 eller nya Deus Ex så krashar displaydrivern. Detta löste jag genom att klocka ner korten till stocknivåer på klocksen men lät volten vara.
Då tänkte jag "okej, jag kollar korten var för sig". Jag tog ut det understa kortet och körde igång datorn, valde "superclocked" klocksen och körde igång crysis 2. Inga problem där.
Stängde av datorn och bytte till det andra kortet. Startar datorn och nu får jag ingen bild alls. vga_led:en på moderkortet lyser upp. Då prövade jag att sätta in det förra kortet igen, samma sak, ingen bild där heller.
Då prövade jag att sätta in mitt gamla gtx 460 och fick då ingen bild heller.
Jävligt mysko tänkte jag eftersom det funkade första gången. Jag satte in korten i min gamla dator och de funkade på den.
Blev då lite förundrad och prövade med att sätta in ett 570 i den understa pcie x16 slotten i min nya dator. Vips så funkade bilden igen. Prövade med alla tre korten och alla funkade.
Testade även med båda 570:orna i SLI och det funkade det med (hade monitorkablarna i översta kortet).

Prövade även med mitt gamla nätagg och det var samma sak där.

Det verkar alltså vara något problem med den översta pcie x16 slotten på moderkortet? Den kanske har problem med att köras i x16 men inte x8?
Är grafikkorten (iallafall ett) defekt eftersom jag inte kan köra det med de klocks som de kommer med från fabrik? Börjar nästan undra om problemet med krasher av displaydrivern och problemet med den översta slotten på moderkortet är länkade.

Uppskattar all feedback!

Permalänk

ang x8 & x16.
Är det inte så att den ena slot:en bara är en 8x, dvs kör du med 2st kort blir det alltid 8x.
Har själv ett sabertooth p67, och där e bara en av slotarna x16.

Permalänk
Medlem

Den översta är x16, den understa x8. När du sätter i två kort blir den översta x8.