Myten om SSD och spel

Permalänk
Medlem

Tveksamt. Har i och för sig inte använt annat än SSD sedan jag bytte ut min Raptor mot en X25-M för två år sedan så saker och ting kanske har förändrats. Men då var det en enorm skillnad även i spel mellan en SSD och en HDD.

Edit: läste en väldigt intressant artikel för ett bra tag sedan om en undersökning om hur SSD:s påverkar spelande. Tyvärr så ligger artikeln på Kotaku men den finns att beskåda här för den som fortfarande är intresserad att läsa.

Permalänk
Medlem

exempel på snabbare

marginell skillnad

hela testet http://www.anandtech.com/show/2614/14

skulle vara bra om man visste vilka spel som inte "lönar sej" att lägga på ssd disken, lite waste med dyr diskspace så att säga.

Permalänk
Medlem

Skiter i alla självutnämnda experter. Det går snabbare, vad mer kan man egentligen bry sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Skiter i alla självutnämnda experter. Det går snabbare, vad mer kan man egentligen bry sig om?

man kan bry sig om att läsa tråden och försöka fatta vad det handlar om innan man gör ett inlägg.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att mitt köp av en SSD är bland det bästa jag uppgraderat datorn med. Hela datorn känns snabbare, bootar bra mycket snabbare med SSD:n än med min Seagate .11 serie som va relativt snabb då.
SC2 (bara det spelet jag har på SSD:n, resten på RAID 0 array) startar illa kvickt. Photoshop, lightroom startar snabbt om fan dem med. Sen om det går i 200mbs eller 20mbs snabbare är för mig totalt orelevant. Helt ärligt förstår jag inte riktigt poängen med tråden, har då aldrig hört talas om denna myt.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom 3 sidor i denna tråden och kan kallt konstatera... Mycket snack och liten verkstad

Min setup ser ut som följer:
2600K @ 4,5GHz, OCZ Vertex 3 240GB, 8GB RAM @ 1333MHz, GTX 580.

Jag har klockat lite tider vid start av spel via Steam, dels hur snabbt det har gått till huvudmenyn och sedan hur snabbt en karta/nivå har ritats upp och även testat med olika i avseende på hur mycket enheter och landområden som är erövrat.

Följande siffror får jag:

Deus EX human revolution, Huvudmeny 26sek, spelnivå/karta 7,5sek.

BFBC2, Huvudmeny 12sek.

Total War Shogun 2, Huvudmeny 45sek, Karta 379turns 16sek, 67 turns 12sek.

Civ IV DX 11, Huvudmeny 16sek, Karta 12sek.

Så om det finns någon här som läser denna tråden och har något liknande i hårdvara men med en vanlig hårddisk och med likadana program installerade via Steam, så är det ju snart gjort att testa på samma vis så vi alla får se hur pass stor skillnad det är, om det nu är någon skillnad som är mätbar

Permalänk
Avstängd

Som många redan rapporterar (och även jag kan göra det), så
är SSD sjukt mkt snabbare att ladda program, spel och OS så
hela TS låter nästan som avundsjuka om han nu sj inte har SSD.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

En annan grej som gör att en SSD är hyffsat onödig om man bara är ute efter laddningstider är att i varenda multiplayer-spel måste man ändå vänta på de långsamma spelarna, vilket inte ger dig någon fördel alls. WoW är nog ett undantag om jag inte missminner mig.

Nja det är nog rätt få spel som du måste vänta på folk att ladda färdigt förän man själv kommer in i spelet.
Om du menar vänta överlag så är det praktiskt taget alla spel.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51600:

Nej det är ingen myt att SSD snabbar upp lästider.

Myten är att många gamers är tekniskt okunniga och vet inte att det kan och ofta ingår komprimering vid laddning av en karta till ett multiplayerspel.

Okunnigheten, gör att det blir en myt om att SSDn laddar kartan i tex 200MB/sek.
Det som sker är 3 steg:

1) SSDn _läser_ en komprimerad fil i tex 200MB/sek
2) CPUn/RAM packar upp i en viss hastighet
3) SSDN _skriver_ (packar upp) i mycket lägre än tex 200MB/sek

Spelar ingen roll att SSDn har specifikation på tex 250MB skrivhastighet när CPUn/RAM måste jobba för att packa upp.

Allvarligt alltså sluta och dum förklara folk mycket antagande på hopp från din sida här. så ta och tagga ner lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Nja det är nog rätt få spel som du måste vänta på folk att ladda färdigt förän man själv kommer in i spelet.
Om du menar vänta överlag så är det praktiskt taget alla spel.

Skojar du eller? Du måste vänta på folk i CoD och BC2 till exempel? Sen om själva rundan redan är igång så är det ju en annan historia

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Njaee, "tusentals mindre filer" är nog att ta i så byxorna trillar av

Har testat lite med att ladda spel från SSD jämfört med en 2GB WD black hdd (som iofs är väldigt snabb) och jag har svårt och märka någon skillnad.

Programmering däremot, oj oj oj. En kompilering som tidigare tog 5 minuter, där är man nere på 1 minut.

Jasså?

Kolla mitt FSX-dir:

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felxi:

Fortfarande;
Vem påstår att en dator skulle kunna ladda an bana på säg 100MB på en halv sekund? INGEN!

Sen som nån annan sa tidigare: Stora fördelen med SSD är inte de snabba lästiderna utan de snabba accesstiderna. Säg att ett spel ska ladda data från 100 olika filer på disken. Går flera hundra (gissning) gånger så fort att hitta alla filer på en SSD jämfört med en HDD. Det är där skillnaden ligger...

Det är helt beroende på var de 100 filerna ligger på disken. Skulle kunna säga att de i de flesta fall ligger ganska nära varandra så varje läsning på disk ger ett flertal filer åt gången. Så plocka bort åtminstone en nolla i skillnad så bör det vara ganska nära i skillnad.

SSD:n i sig ger förståss kortare laddtider. Spelar en hel de GW och när man ligger i ett party så får den som är först(SSD) vänt lite mer på de övriga, var vinsten med SSD är där vete jag inte. Själva spelet sen är mer beroende av vilken internetuppkoppling man har och var servern ligger, och ens väg till servern, SSD ger inget.

Permalänk
Avstängd

Märker stor skillnad vid load i spel jämfört med HDD, att det inte gör skillnad är bullshit.
Sen att du kanske inte får ut dom där teoretiska ex 500mb/s är ju rätt självklart, men snabbare går det, finns inga tvivel alls på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

man kan bry sig om att läsa tråden och försöka fatta vad det handlar om innan man gör ett inlägg.

Du förstod nog inte mitt inlägg, pröva att tänka nästa gång.

Permalänk
Medlem

Allt jag vet om SSD är baserat på mina egna erfarenheter. Jag har inga "inlästa" kunskaper om vad en sådan disk bör klara av eller kan klara av.

På min sunkiga bärbara dator, så hade Europa Universalis III (+expansions) en laddningstid på ca 5 min vid start. Efter det att jag stoppade i en SSD (i övrigt inga förändringar), så laddar spelet nu på ca 1 min. En högst märkbar skillnad alltså.

Sen är det klart att en SSD inte gör allt snabbare och bättre. Men det hjälper i program där hårddisken är flaskhalsen. Därutöver så blir en SSD aldrig fragmenterad, vilket innebär att datorn inte blir slöare med tiden när man börjar skyffla in en massa skräp på den.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med trådskaparen om att det existerar någon myt.

Skrivet av el30:

Du förstod nog inte mitt inlägg, pröva att tänka nästa gång.

Fattar inte att vissa inte kan ta till sej att det finns situationer där det inte går snabbare med en SSD disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

säger detsamma, TS säger alltså att det är en SSD fungerar bättre än en HDD men p.g.a. andra komponenter får man inte så mycket som folk tror(enligt han). Ingen verkar dock tycka det och TS säger själv att han inte sett ngn skriva det utan att folk tänker det (tankeläsare?)... troll...

det man tänker när man köper SSD är att det ska gå fortare, vilket det gör.

Skrivet av Woods:

Vilken jäkla mina TS gick på när han skapade tråden mfg b00m

This.

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk
Medlem

Vad TS verkar missa i sitt scenario är att när programmet spar en avkomprimerad fil i RAR-arkivet, så kan ber det operativsystemet att göra det. OS:et startar då skrivningen parallellt med att programmet fortsätter att avkomprimera nästa fil i RAR-arkivet. Ett annat misstag han gör är att han verkar anta att läsning till/från diskar skall vara i paritet med RAM:minnets accesstid. Vilket det inte är, för även den SSD:disk är mycket långsammare än RAM-minnet (och CPU:ns exekveringstid).

Läshastigheten är inte heller den enda stora fördelen med SSD:diskar, utan även accesstiden. Dvs även om filsystemet på en SSD:disk blir fragmenterat, så gör det inte något åt läs/skrivtiden på disken. Eftersom accesstiden inte varierar med filernas relativa placering på disken.

Sedan som många skrivit: Finns det något underlag för denna myt som TS påstår finns?
Jag har inte sett något sådant. Ej heller stött på någon som påstått att programmet/spelet laddar X gånger snabbare med SSD:disken för att den laddar data X gånger snabbare än den gamla mekaniska disken. Jag har däremot sett påståenden att det går snabbare, och ofta uppbackat med tider i sekunder.

Vill påstå att TS påstående om att det finns en myt om "SSD:diskar och spel" är just en myt, formulerad av honom. Fast det kanske även är tveksamt, eftersom om det är något som bara han tror, så kan det ju knappast räknas som en myt, eller hur?

Permalänk

Såja. Lugna nu. Ni skrämde bort trådskaparen för 2 sidor sedan. Jag hade förövrigt en trevlig tid med att läsa igenom tråden denna sömnlösa natt. Finns för mycket folk som skapar en tråd för att påstå något som inte är ett dugg sant, eller de tror/vill tro är sant, upprepa samma påstående i 12 olika svar på inlägg, och sakta men säkert börjar skriva så att det låter som att alla håller med honom, och får det att verka som om han har en poäng.

Permalänk
Medlem

Laddtiderna blir snabbare med SSD punkt slut!

Det finns dock en myt om SSD'er och spel, särkilt bland kidsen och det är att man kan få fler fps vid spelande. Den skillnaden är dock marginell, brukar röra sig om max 5fps.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon51600:

CPU och minnet som är flaskhalsen, inte SSD eller hårddisken

Euhm......

1. Har aldrig sett en CPU flaskhalsa vid upppackning av filer // Min egen ligger på c:a 10% användning när jag packar upp diverse filer.
2. Minnet? Visste du att PC133 minnen hade en maxhastighet på 1066 MB/s? Ja, då snackar vi om t.ex en Athlon thunderbird, alltså ungefär 10 år sedan.

3/4. Tydligen så har du något så fruktansvärt fel att det inte är sant.

Mina frågor till dig är.

1. Vad gör det för skillnad?
2. Vem bryr sig var flaskhalsen sitter?
3. Vad är syftet med tråden? SSDn laddar snabbare än en mekanisk hårddisk så istället för att gnälla för att du mest troligt ej har en själv så är det bara att börja spara.

Prepostedit: Jag skrev detta inlägg innan jag läst igenom hela första sidan av tråden, måste bara tillägga att jag nu läst hela första sidan av tråden innan jag postar. Det verkar inte vara en myt det handlar om utan det verkar ändras med varje nytt inlägg från ts, roligt hur ämnet fortsätter skifta i TS "favör" för att han inte skulle råka idiotförklara sig själv.

Permalänk
Medlem

Eftersom en SSD har mycket snabbare access tid och generellt snabbare läs & skriv hastigheter än en mekanisk hårddisk så borde den ju göra att allting som involverar en hårddisk går mycket snabbare?
Kanske inte alltid särskillt mycket snabbare men snabbare.
Sen har ju alla enheter en uppmätt maxhastighet från tillverkare och alla delar tillsammans i datorn avgör ju hur fort allt kan gå.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vitsen med populäriteten med den här tråden faktiskt, ser ut som ett nytt avsnitt av "snillen spekulerar"
Att TS vill skapa en myt om att SSD'er inte läser i detta fiktiva fall i 200MB/s är inte en myt.
TS har inte presenterat ett enda testresultat från eget system.
Men om TS känner sig blåst på sitt SSD köp blev det lite fel att påstå som ämnet säger.
Den som är lite insatt i hårdvara samt program förstår att man aldrig kommer upp i maxhastighet p.g.a. alla trådar med processer en processor och SSD arbetar med (förutsatt att man har spelen installerade på sin system SSD).

Varje hårdvarukonfiguration är unik, även med dess unika drivrutiner.
I slutändan kan man summera att teknikens utveckling har gjort att allt har gått snabbare inom datorer.
Sen om man köper en i7 för att kolla mejlen och surfa på aftonbladet är iofs lite overkill.

Vad gäller laddning av miljöer i spel handlar beror det på om aktuell miljö nyligen laddats in (spelkartor laddas in i ram minnet) samt även processorns beräkningsförmåga.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C