Byta ut en video thumbnail ikon

Permalänk

Byta ut en video thumbnail ikon

Finns det någon här som har en aning om hur man kan ändra en "video thumbnail ikon" till en annan bild än den som är "standard".
Alltså att man kan välja ett scenfoto från den aktuella filmen/videoklippet för att sedan använda som thumbnail-ikon.
I dagsläget är det ex bara svart på vissa av mina video-thumbnails pga att ikonen är kopierad för tidigt från videoklippet.
Visst.. jag kan ju läsa under ikonen vilken film/klipp det är, men jag vill även kunna se direkt med en bild.

Känns som jag kunde gett en tydligare förklaring, men jag hoppas ni förstår vad mitt problem är.

Permalänk

Är det verkligen ingen som kan se en lösning på problemet? =/

Permalänk

Återkommer igen med detta. Någon som vet något om hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

hitta en video på youtube som kan hjälpa kanske: http://www.youtube.com/watch?v=PllKojs-8lY

Permalänk
Medlem

Ta ett screenshot eller en bild (cover?) och förminska det till ikonstorlek (Möjligt att man inte måste förminska), högerklicka på filen du vill ändra bild på och egenskaper, under genväg (windows 7) finns det en knapp som heter byt ikon.

EDIT: Vet inte om jag missuppfattade frågan.... det jag gav tips på är hur man byter ikon för själva filen...

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Ta ett screenshot eller en bild (cover?) och förminska det till ikonstorlek (Möjligt att man inte måste förminska), högerklicka på filen du vill ändra bild på och egenskaper, under genväg (windows 7) finns det en knapp som heter byt ikon.

EDIT: Vet inte om jag missuppfattade frågan.... det jag gav tips på är hur man byter ikon för själva filen...

Men om jag går in på filen --> egenskaper så finns inte ikonen där som heter "byt ikon" :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantom3489:

Men om jag går in på filen --> egenskaper så finns inte ikonen där som heter "byt ikon" :s

Hmm vilket os använder du?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte normala iconer, det är en minibild från filmen, den icon som finns kopplad brukar vara till det program som är valt som standard för att öppna filtypen.
Men förmodligen går det att koppla en egengjord icon till en filmfil om man vill.
http://www.howtogeek.com/65291/how-to-make-your-own-custom-wi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.sevenforums.com/customization/91723-how-change-ico...

Man kan alltså byta ikoner på genvägar till filmfilerna, eller så lägger man varje filmfil i en egen mapp tillsammans med en bild. I och för sig kan man också redigera innehållet i varje filmfil men det är jobbigare...

MKV-filer kan innehålla extra metadata såsom jpg-bilder men detta är nog överkurs.
Eller koda en videosnutt med bilden i början av varje filmfil.
http://forum.videohelp.com/threads/321100-Add-a-jpg-in-a-mkv-...

Permalänk

Som skribenten ovan skriver. Du måste lägga bilden främst i videoklippet.

För det behöver du ett program som kan edita videofiler.

Permalänk
Skrivet av Spöklumpen:

Som skribenten ovan skriver. Du måste lägga bilden främst i videoklippet.

För det behöver du ett program som kan edita videofiler.

jaha, okej. Men då måste jag alltså lägga in en bild i början av varje videoklipp och sedan rendera hela filmen?
Det kommer ju ta ganska lång tid, med tanke på alla videoklipp/filmer jag har... Eller finns det ett snabbare/smidigare sätt?

Och vilket program rekommenderar Ni isåfall?