Permalänk
Medlem

Tele 2 vs Telia

Ska köpa ny mobil (Samsung Galaxy S2) och behöver ett surfabonnemang men vet inte vilket jag ska skaffa riktigt.

Funderar mellan Telia max 25 surf (som jag har nu utan surf) och Tele 2 kompis surf student. Tele 2 är billigare men har hört ett de inte har alls lika bra mottagning osv. Hur är det med detta?

Vad tycker ni jag ska välja?

Är Tele 2 så mycket sämre?

Ni kunniga kan gärna komma med åsikter om vad som funkar bäst.

MVH

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk

Om du bara ska jämföra dessa två, så kommer 3g täckningen vara identisk (är samma master), däremot så har Telia det starkaste 2g "gsm" nätet.

Får man fråga vad dina räkningar hamnar på idag, samt vad du gör mest med telefonen?

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Skulle ta Tele2 , de delar samma 3g nät så du borde ha samma signalstyrka med båda operatörerna

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Om du surfar mycket och inte rör dig för mycket ute i skog och mark är 3 klart bättre. Sen vilken prisplan som passar bäst är som tidigare sagt en annan fråga. Jäklar vad besviken jag personligen blev när jag byte från 3 till tele2, nerköp deluxe i 3g täckning.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem

tele2 är mycket billigare än telia och har även billigare tilläggstjänster, men har sämre 2g täckning utanför städerna. 3g täckningen är samma då de delar på samma nät

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El1min4tor:

Om du surfar mycket och inte rör dig för mycket ute i skog och mark är 3 klart bättre. Sen vilken prisplan som passar bäst är som tidigare sagt en annan fråga. Jäklar vad besviken jag personligen blev när jag byte från 3 till tele2, nerköp deluxe i 3g täckning.

Har inte så stor erfarenhet av dessa operatörer (jag använder inte 3G så ofta på mobilen) men jag misstänker att det är bättre att välja Telia elller Tele2 då de har större gemensamt 3G nät.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Om du bara ska jämföra dessa två, så kommer 3g täckningen vara identisk (är samma master), däremot så har Telia det starkaste 2g "gsm" nätet.

Får man fråga vad dina räkningar hamnar på idag, samt vad du gör mest med telefonen?

Just nu har jag ju ingen smartphone så mina räkningar ligger oftast på 50 - 100 kr och när jag hade smartphone utan surfabonnemang men ändå inte surfade så mycket utanför wifi vad jag tyckte så blev det en räkning på 244 kr.

Eftersom jag inte har en så modern mobil nu så använder jag den inte så mycket mer än jag behöver kan man säga, smsar mest, ringer ibland (det är det man kan göra som kostar pengar)

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av RaazZz:

Just nu har jag ju ingen smartphone så mina räkningar ligger oftast på 50 - 100 kr och när jag hade smartphone utan surfabonnemang men ändå inte surfade så mycket utanför wifi vad jag tyckte så blev det en räkning på 244 kr.

Eftersom jag inte har en så modern mobil nu så använder jag den inte så mycket mer än jag behöver kan man säga, smsar mest, ringer ibland (det är det man kan göra som kostar pengar)

Då är ju den stora frågan kring telefonen, vill du ha den på avbetalning, eller betala allt direkt? Jag skulle rekommendera att inte bara stirra sig blint på

Tele2 och Telia. Tre, Telenor och Halebop är också väldigt konkurrenskraftiga. Ska titta vad det finns för olika möjligheter på olika operatörer (även via andra sidor, så som cdon.com och dyl.) och länka vad jag hittar lite senare idag!

Engångshändelser är inte alltid uppenbara själ till att välja andra operatörer. Se hur Telia släppte möjligheten att ringa billigare till Halebop nyligen, det är rätt fult med ;). Man ska aldrig förmoda att en operatör alltid är bäst, får titta på saken i nytt ljus varje gång.

Edit: RaazZz, får man fråga om du är under 26?

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Japp, Eftersom jag är student borde jag vara under 26 (men så behöver ju inte fallet vara alla gånger). Jag är 19

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Har inte så stor erfarenhet av dessa operatörer (jag använder inte 3G så ofta på mobilen) men jag misstänker att det är bättre att välja Telia elller Tele2 då de har större gemensamt 3G nät.:)

Nej 3 har ett enskilt bättre utbyggt nät men framförallt (rätta mig om jag har fel) så ligger dom på ett mer eftertraktat frekvensband och bättre utrustning i de flesta master vilket innebär bättre täckning och att det inte påverkas lika mycket av hur många som är uppkopplade på samma mast. Som tidigare sagt så har 3 även köpt nytt frekvensutrymme som ska ge ännu bättre täckning, främst inomhus.

Som sagt rätta mig om jag fått något fel men detta är på ett ungefär vad våra kontaktpersoner hos 3 informerat oss om. Då jobbar jag även med Tele2 och Telia, kan vara värt att tillägga.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El1min4tor:

Nej 3 har ett enskilt bättre utbyggt nät men framförallt (rätta mig om jag har fel) så ligger dom på ett mer eftertraktat frekvensband och bättre utrustning i de flesta master vilket innebär bättre täckning och att det inte påverkas lika mycket av hur många som är uppkopplade på samma mast. Som tidigare sagt så har 3 även köpt nytt frekvensutrymme som ska ge ännu bättre täckning, främst inomhus.

Som sagt rätta mig om jag fått något fel men detta är på ett ungefär vad våra kontaktpersoner hos 3 informerat oss om. Då jobbar jag även med Tele2 och Telia, kan vara värt att tillägga.

Skrivet av lanelurken:

Jag jobbar inom 3. Det stämmer det du säger, vi delar master med Telenor men vi är den enda operatören som kör igång 900 bandet under hösten. Detta är en process som redan skett i storstäderna och på vissa orter.

900 bandet kommer innebär att varje mast kommer täcka av ett betydligt större område än tidigare och kommer även ge upphov till bättre täckning inomhus och i skog.

I trust you both.:) Jag kan inte säga vare sig bu eller bä då jag varken jobbar på Tre eller har någon "insiderinformation".:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!