Permalänk
Medlem

Uppgradera 3 år gammal dator

Hejsan,

Har en trotjänare sedan oktober 2008 innehållande:

Asus P5Q PRO
Intel Core2Duo e8500 3,16 GHz
ATI Radeon HD4850 512 MB
Western Digital Black 32 MB cache, 640 GB, 7200 rpm (lite osäker på siffrorna)
Kingston ValueRam 4 GB
Corsair HX 520 W modulärt

Nu vill jag uppgradera innehållet så att jag klarar av Battlefield 3, Skyrim, Diablo 3, Batman: Arkham City, Saints Row 3 m.fl. Med fokus på främst Battlefield 3 och Skyrim.

Jag har byggt ihop denna vagn http://www.inet.se/kundvagn/visa/890043/bf3-skyrim-batmanac-d...
Sedan så byter jag helt enkelt ut komponenterna, behåller chassit som är ett Antec p182.

Frågor:
Vilka komponenter kan jag behålla från den gamla och använda i den nya?
Ska förmodligen köpa en SSD-disk senare när marknaden är mer mogen/jag känner för det, kommentarer?
Kommer också att köpa hem en Samsung 120 Hz 27" vid ett senare skede, ändringar kan göras framöver. Kommer det funka?
Moderkortet är också ett ganska stort frågetecken.

Tillägg:
Jag är rätt säker på att jag vill ha ett GTX 580 och ett core i7 2600K, min budget tillåter det.
Har fått idén om att behålla min WD Black och ha den som systemdisk igen, ev. tills jag skaffar en ssd.

MVH Fredrik

Permalänk
Medlem

kör på 2500k, för pengarna kan du köpa bättre moderkort och dessutom så är det typ ingen skillnad på 2500k och 2600k i spel

EDIT: minnena du har valt är för höga för cpu kylaren, ta vegance low profile minnena

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jo jag har hört en hel del om att i5 ger mer prestanda/krona än vad i7 gör. Men jag har även hört att i7 klarar t.ex. Battlefield 3 mycket bättre eftersom spelet utnyttjar HT. Corei5 må vara det "bättre" alternativet idag, men hur framtidssäkert är det gentemot Corei7?

Angående minnena; Det låter mycket vettigt, LP it is!

Fler tillägg? Behöver lite råd och tips, och det ganska snart.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/890148/2011-09-20

Har nu bytt ut minnena och moderkortet. Någon som har några anmärkningar?