Techreport har bevis för Microstuttering

Permalänk
Moderator
Testpilot

Techreport har bevis för Microstuttering

Techreport har gjort en fruktansvärt intressant analys som kan ge bevis för väldigt många knepigheter som folk har upplevt med främst SLI och CF-system.

Håll till godo:

http://techreport.com/articles.x/21516/1

Citat:

Naturally, we contacted the major graphics chip vendors to see what they had to say about the issue. Somewhat to our surprise, representatives from both AMD and Nvidia quickly and forthrightly acknowledged that multi-GPU micro-stuttering is a real problem, is what we measured in our frame-time analysis, and is difficult to address. Both companies said they've been studying this problem for some time, too. That's intriguing, because neither firm saw fit to inform potential customers about the issue when introducing its most recent multi-GPU product, say the Radeon HD 6990 or the GeForce GTX 590. Hmm.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Haha, jag tyckte detta var revolutionerande intressant och inte en kommentar.

Ibland slutar man inte att förundras, det folk mest bryr sig om härinne är om man kan maxa CS:S eller inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Suverän artikel,mycket bra genomgång och förklaring. Själv så skyr jag multi-gpu lösningar som pesten och har väldigt lite förståelse för dom som hävdar att de inte märker av det.Alla som är i köptagen av grafikkort(speciellt multi-gpu setup) borde verkligen läsa den här artikeln.Skulle själv gärna se att alla grafiktest genomfördes på det här sättet!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Detta hade jag missat! Ska bli intressant att läsa.

Permalänk

upptäckte massa Microstuttering när jag körde GTX295 SLI, vilket gav 4 Gpuer.

men har inte märkt av något på mina 3st 580

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

Har du för mycket pengar? Eller bara allmänt prioriterar datorn för jobbpengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

Har du för mycket pengar? Eller bara allmänt prioriterar datorn för jobbpengarna?

Man kan inte ha för mycket pengar

Läser artikeln imorgon, har varit väldigt intresserad av stuttering i allmänhet så detta passar perfekt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Upplever ingen MS när jag använder v-sync...
förbaskad intressant läsning som jag är förvånad inte har uppmärksammats mer av tex sweclockers. Den har ju ändå varit ute ett tag nu

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

håller med om att det är en intressant artikel och att det är ett verkligt problem.

dock så det sista delen i citatet där dom skriver att det är "konstigt" att inget av företagen har valt att informera sina kunder om detta. för mig känns det lite som att skjuta sig själv i foten om dom nu hade gått ut och sagt det.

Hej!
Vi har precis lagt flera miljoner dollar i utvecklingskostnader men tyvärr så kan det hända att ni får problem med MS, bara så ni vet!

bara min åsikt nu men det hade väl ändå varit jävligt korkat...

Permalänk
Skrivet av Lordh:

skulle nog säga en aning av båda

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

förbaskad intressant läsning som jag är förvånad inte har uppmärksammats mer av tex sweclockers. Den har ju ändå varit ute ett tag nu

För att microstuttering bara upstär när grafikkorten inte orkar med att rendrera varje blid med samma tid? när du aktiverar vsync så kommer du i de flesta fall inte använda 100% av grafikkorten, och däreigenom inte märka microstuttering.

Problemet ligger när korten inte klarar av att mata ut en ny bild varje 16.6666667 millisekund (60 fps), en bild kan ta 5 ms medan en annan tar 30 ms. Detta är vad som är microstutter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

För att microstuttering bara upstär när grafikkorten inte orkar med att rendrera varje blid med samma tid? när du aktiverar vsync så kommer du i de flesta fall inte använda 100% av grafikkorten, och däreigenom inte märka microstuttering.

Problemet ligger när korten inte klarar av att mata ut en ny bild varje 16.6666667 millisekund (60 fps), en bild kan ta 5 ms medan en annan tar 30 ms. Detta är vad som är microstutter.

yesbox!
Är en av dem som inte märker skillnad på 100 fps och 60 fps så därför använder jag v-sync

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel och roligt att de verkligen gått ner i det så djupt. Även intressant att AMD verkar ha mer problem än Nvidia.

Mitt andra 5770 är påväg till mig, hoppas inte jag märker av det för mycket, kör dock alltid med Vsync på så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tEan:

Suverän artikel,mycket bra genomgång och förklaring. Själv så skyr jag multi-gpu lösningar som pesten och har väldigt lite förståelse för dom som hävdar att de inte märker av det.Alla som är i köptagen av grafikkort(speciellt multi-gpu setup) borde verkligen läsa den här artikeln.Skulle själv gärna se att alla grafiktest genomfördes på det här sättet!

Kan bara hålla med, hoppas att Techreport kommer använda sig av denna teknik även i fortsättningen när de recenserar.

Skrivet av Arne-Mohammed:

Som artikeln nämner så är det spelberoende, vissa spel uppvisar stora skillnader mellan de renderade bilderna och andra inte. Vad som artikeln faktiskt bevisar är att MS alltid är närvarande i dagens multi-gpu uppsättningar men att om GPU:erna är så pass kraftfulla som GTX 580 t.ex. så kan inte ögat notera skillnaden. Därav att du märkte MS med dina GTX 295 men inte med tre GTX 580. Tids nog kommer du märka av det även med GTX 580 troligen.

Skrivet av astrob0y:

Ja eller hur? Jag är också förvånad.

De går faktiskt igenom att VSYNC kan hjälpa mot MS, men det förutsätter att GPU:erna klarar av att producera 60FPS även när den har peak:ar. Då märkar man inte av att de inte är syncade.

Skrivet av Terihan:

håller med om att det är en intressant artikel och att det är ett verkligt problem.

dock så det sista delen i citatet där dom skriver att det är "konstigt" att inget av företagen har valt att informera sina kunder om detta. för mig känns det lite som att skjuta sig själv i foten om dom nu hade gått ut och sagt det.

Hej!
Vi har precis lagt flera miljoner dollar i utvecklingskostnader men tyvärr så kan det hända att ni får problem med MS, bara så ni vet!

bara min åsikt nu men det hade väl ändå varit jävligt korkat...

Det har du helt rätt i att det hade varit skitdumt att själva påpeka detta. Men som artikelskrivaren nämner så erkände de också direkt att problemet finns. Någon har liksom kommit på dem, då kan man inte gärna låtsas som ingenting.

Om någon moderator läser detta så kanske ni kan tipsa redaktionen att själva göra en liknande undersökning. Hade varit mycket intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/radeon-geforce-stutter-crossfir...
Där hittar man lite annan info om det också.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

yesbox!
Är en av dem som inte märker skillnad på 100 fps och 60 fps så därför använder jag v-sync

Har du bara en 60hz skärm så finns där *ingen* skillnad mellan 60 och 100 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Har du bara en 60hz skärm så finns där *ingen* skillnad mellan 60 och 100 fps

Håller med dig. Några verkar dock vara av någon helt annan uppfattning

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Skrivet av Dinoman:

Ja eller hur? Jag är också förvånad.

Jag vill minnas att Emil och Jonas talat om det i (minst) en fredagspanel nyligen, minns tyvärr inte vilken/vilka.

Skrivet av Dinoman:

Om någon moderator läser detta så kanske ni kan tipsa redaktionen att själva göra en liknande undersökning. Hade varit mycket intressant.

Skicka tips och förslag via kontaktformuläret.
http://www.sweclockers.com/kontakt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Palmie:

Jag vill minnas att Emil och Jonas talat om det i (minst) en fredagspanel nyligen, minns tyvärr inte vilken/vilka.

Skicka tips och förslag via kontaktformuläret.
http://www.sweclockers.com/kontakt

Ok, jo jag vet men varje gång jag ska skicka ett tips så minns jag aldrig vart den är någonstans. Det är ganska mycket brus på denna sidan om man säger så.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Ok, jo jag vet men varje gång jag ska skicka ett tips så minns jag aldrig vart den är någonstans. Det är ganska mycket brus på denna sidan om man säger så.

Länken dit finns även längst ner på varje sida.

Permalänk

Jag har inte varit så intresserad av köra med två kort (dels för det skulle spräcka budgeten och sen kommer det nya tekniker, sen när man fått höra att det kan bli MS, blir man inte så sugen). Kör hellre med ett starkt kort och lätt att köpa nytt om det behövs.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel detta. Kan man se fram emot att få se liknande överväganden i framtida grafikrecensioner här hos Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Intressant är att ett tredje kort i trifire helt och hållet verkar eliminera microstuttering. Vore kul att veta exakt varför det blir så.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna att jag gjorde mig av med SLi och köpte ett kort istället.

EDIT: Verkar som att nvidia kort är att föredra ännu en gång!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Oh, tackar det va mycket intressant läsning

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Palmie:

Länken dit finns även längst ner på varje sida.

Ok tack, nu hittade jag.

Skrivet av Mooter:

Mycket intressant artikel detta. Kan man se fram emot att få se liknande överväganden i framtida grafikrecensioner här hos Sweclockers?

Hade ju varit väldigt önskvärt.

Skrivet av badbolll:

Intressant är att ett tredje kort i trifire helt och hållet verkar eliminera microstuttering. Vore kul att veta exakt varför det blir så.

Kan vara så att tri-fire överlag slöar ner allting till samma nivå? Alltså inget kort som är snabbare än det andra?

Skrivet av Devil May Cry:

En av anledningarna att jag gjorde mig av med SLi och köpte ett kort istället.

EDIT: Verkar som att nvidia kort är att föredra ännu en gång!

Ja, Nvidia verkar ha mindre pikar än AMD, vilket troligen bygger på att de har en effektivare pre-fetcth. Men de har precis lika mycket MS, förhållandvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok tack, nu hittade jag.

Kan vara så att tri-fire överlag slöar ner allting till samma nivå? Alltså inget kort som är snabbare än det andra?

Ja kanske är så, verkar ju ta bort alla spikar hursomhelst.

Förhoppningsvis kommer det bättre drivrutiner så man kan åstakomma även det på två gpuer, fast det kanske inte ens är möjligt. Jag vet inte.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av badbolll:

Ja kanske är så, verkar ju ta bort alla spikar hursomhelst.
http://media.bestofmicro.com/Crossfire-SLI-stuttering,W-K-300...

Förhoppningsvis kommer det bättre drivrutiner så man kan åstakomma även det på två gpuer, fast det kanske inte ens är möjligt. Jag vet inte.

Ja det är skumt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant läsning men synd att de testade med så höga inställningar. De flesta konfigurationerna var ju inte i närheten av att leverera spelbara FPS med de inställningar de testade. Hade varit intressantare att se om de fortfarande var lika stora problem när man ställt in grafiken för att vara leverera spelbar prestanda.