Windows 7 1052 bluescreen error

Permalänk
Medlem

Windows 7 1052 bluescreen error

Jag köpte en ny dator (byggde själv) och jag får BSOD ca 2 gånger om dagen jag har läst google lite men förstår ingenting.

Data spec

Intel® Core? i5-2500K Processor
Western Digital Caviar® Black 500GB x2 i raid 0
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (2x4)
ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155
Windows 7 64bit
.

jag vet inte hur jag kollar var min så kallad dumpfile är och vet inte ens vad det är .
Jag ladda ner ''Bluescreen view'' och jag klistrar in allt här !!

Dump File :100211-49249-01.dmp
Crash time:2011-10-02 03:21:01
Bug check string:MEMORY_MANAGEMENT
bug check code:0x0000001a
parameter 1:00000000`00041790
parameter 2:fffffa80`008bbde0
Parameter 3:00000000`0000ffff
parameter 4:00000000`00000000
caused by driver:ntoskrnl.exe
caused by adress:ntoskrnl.exe+705c0
file description :NT Kernel & System
product name : Microsoft® Windows® Operating System
company :Microsoft Corporation
file version:6.1.7600.16841 (win7_gdr.110622-1503)
processor:x64
Crash address: ntoskrnl.exe+705c0
stack address 1: ''BLANK''
stack address 2: ''BLANK''
stack address 3: ''BLANK''
full Path:C:\Windows\Minidump\100211-49249-01.dmp
processors count:4
major version:15
Minor version :7600
dump file size :432 192

Snälla hjälp!!! . om ni vill att jag ska posta nått mera skriv vad och hur man gör TACK !!!

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutinerna, fungerar det fortfarande inte, så testa att köra med en minnessticka i taget. Fungerar inte det heller, testa med att stänga av XMP. Om inte det hjälper kan det vara minneskontrollern på CPU:n som är paj.

Du kan söka på 0x0000001a för mer information.

Permalänk
Medlem

OK tack jag har alla drivrutiner uppdaterade . finns det nått sett at försöka frammkalla bluescreen så jag inte måste köra med 1 sticka hela dagen?

Permalänk
Medlem

du kan använda ett program som t.ex. Prime95 som kan stresstesta datorn, och då borde bosd komma fram snabbare

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

ok tack ska kolla up det!

Permalänk
Medlem

ok nu har kört några tester , jag starta prime95 stress test och jag fick bluescreen direkt .
sen tog jag ut ett memory stick och körde prime95 i ca 30 min inget hände (jag vet att 30 min inte är mkt) men sen hada jag datorn köra i ca 7 timmar och instalerad , spelade spel, kollade film etc och fick blue screen med 1 stick i . Och det sticket jag drog ut i början satte jag i istället för det andra och när jag körde prime 95 så fick jag error Inte Bluesceen utan prime 95 bara stoppade . JAG vet inte vad jag ska gör, behöver hjälp . :/

Jag har inte instalerat SP 1 kan det betyda nått ( håller på just nu med det :/) . jag har dom senaste chipset drivers (har inte uppdaterat bios vet ej hur man gör ) snälla hjälp

Permalänk
Medlem

har du klockat datorn? Vet att datorn kan strula om du kör med asus egna klockning, "performance mode" eller vad den heter också.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

jag har nu kört prime 95 test med 2 sticks igen och jag fick inte error direkt men jag fick '''FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.''' 'Error' på alla mina Cores , så jag gick in i Uefi (bios) och slog av trubo mode , och reboota igen och fick
Error på 1 utav mina cores , jag läste lite vad den error:n betyde och de sa att det va något med volten . Jag har inte rört volten sen jag byggde upp datorn, allt står på auto i Bios på voltage . Och mina ram minnen är 1600 Mzh fast i Bios står det bara 1333 . http://tinypic.com/view.php?pic=ok3mhe&s=7

jag Körde stress testet bara för Cpu Utan turbo mode ( har ej kollat med turbo) med boda sticksen i och jag fick bluescrren efter 7 min . stod 1052 error som i ram stress test

Permalänk
Medlem

Vad står din BLCK klock på?

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Snälla Va mera specifik jag vet inte vad BLCK är förnågot men jag kan säga att min cpu stock speed är 3.3 och med turbo 3.7, och allt annat är på defult

Permalänk
Medlem

BLCK är ungefär samma som FSB. Altså den tillsammans med multipliern som bestämmer klockhastigheten.

Jag försöker bara förstå vad du menar med turbo. Menar du "performance mode" som på den här bilden: http://2.bp.blogspot.com/-hWi5PCa9Dg0/TfqvwqDv00I/AAAAAAAABf8... ? Du måste välja NORMAL där och klocka manuellt, annars går din BLCK upp till 103 och systemet blir instabilt. Vanliga turbon som ligger i cpu inställningar ska vara på.

Klocka manuellt med BLCK på 100 och öka multiplier och volt endast, ställ även in timings och volt på minnena manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK tack nu har jag satt jag Bios på normal och drog ner BLCK till 100 . och ja jag har 2 sticks i och den är mycket stabilare, jag körde prime 95 och ingen av prossecor coren faila på ca 30 min sen stoppa jag testet och trode att jag hade fixat allt men efter ca 3 timmar så fick jag bluescreen igen . men en annan blue screen 1053 http://tinypic.com/r/2yjosid/7 jag vet inte om det är samma sort av fel

men jag har inte ökat multiplier och volt som du sa efter att jag skulle klocka BLCK manuelt till 100 eller så kanske gör jag det automatisk.
och jag vet inte vad du menar med att ställa in timings manualt ? vad ska den stå på ?

( Jag har volt och Timings allt på auto)

Permalänk
Medlem

Du har samma minnen som mig, det är 9-9-9-24 (command rate 2) som gäller och 1.5 volt.

Angående ny bluescreen, är du säker på att du har minnes sticksen i rätt slots? Våra moderkort är ungefär samma så jag antar att du ska sätta minnena i dom blå slotsen. Det står i manualen annars.

Och ja BLCK ska ALLTID stå på 100. Annars blir det lätt problem.

Vad har du ökat multipliern till? Default är 33x100=3300 mhz. Och vad har du för cpu core voltage? Om du har den på auto så står det endå brevid vad den kör på för volt. Men cpu volten ska helst ställas in manuelt för bästa stabilitet.

Om du ska klocka så ska du veta att de flesta max kan komma upp i 4.5-4.6 ghz på våran processor, vissa når upp till 5 ghz, varje processor skiljer litegranna tyvärr. Så det får du testa dig till helt enkelt, jag rekomenderar att du börjar sätta multipliern på 37 och sätter volten på 1.2. Om systemet är stabilt kan du öka multipliern. Om inte, öka volten. Max rekomenderad volt är 1.4 för i5 2500k. Jag ligger på 1.38 volt i load på 4.6 ghz.

Testa med det jag sagt, jag har flera verktyg i lådan, men viktigast är att systemet blir stabilt innan man börjar överklocka. Så att man vet att datorn fungerar som den ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok nu har jag ändrat följande:

CPU volt: 1.152 (AUTO)
Dram Voltage: 1.5 (Manual)
vccsa Voltage: 0.925 (AUTO)
vccio Voltage: 1,059 (AUTO)
Cpu PLL Voltage: 1.796 (AUTO)
PCH Voltage: 1.056 (AUTO)

CPU Spread Spectum (AUTO)

Timing är 9-9-9-24 och 2 :S

nu ska jag kolla om jag kan spela reporterar tilbax imorgon biti om jag inte har haft några bluescreens tills dess

Säg till om du vill att jag ska ändra något

Permalänk

most obvious Q: Är windows licensen valid, eller är ditt OS "crackat"?

Sedan: Sätt allt på Auto/Default i bios, så att ingenting är uppskruvat, och stresstesta sedan.

PS: next most obvious Q: vad har du för nätaggregat exakt?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag har crackat och mitt nätaggregat är en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623456

Permalänk
Medlem

Ja som Itchy säger, utgå från optimized default (F5) i bios. Det ska vara stabilt.

Om du gjort det och bara ändrat ram timings och volt manuellt så borde det också vara 100% stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok Ska prova . men varför fan har asus gjort preformence mode när den suger i alla möjliga sätt?

Permalänk
Medlem

och du tompatomp vad har du för kylare när du kör på 4.6 och minskar klockning livs tiden på CPUn eller andra kompanenter i något sätt?

Permalänk
Skrivet av karlowow:

Jag har crackat och mitt nätaggregat är en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623456

Så, där har vi nog problemet. Svårare än så är det inte. Nätaggregatet är det ju inte fel på, vad jag vet. Men crackat.. ajja bajja vet inte hur du ska bli av med problemet på något smidigt sätt, men. Köp en win7 licens. Ja vet, det suger, men jag hade liknande problem för ca 1 år sedan, och det fick mig att köpa en licens.

Problem solved. Questions?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Så, där har vi nog problemet. Svårare än så är det inte. Nätaggregatet är det ju inte fel på, vad jag vet. Men crackat.. ajja bajja vet inte hur du ska bli av med problemet på något smidigt sätt, men. Köp en win7 licens. Ja vet, det suger, men jag hade liknande problem för ca 1 år sedan, och det fick mig att köpa en licens.

Problem solved. Questions?

Nej nej nej, jag kör crackat också, funkar hur bra som helst. Och dessutom är de problemen vanliga på asus p67 moderkort, finns en massa trådar om problemen, med eller utan crack.

Angående performance mode. Antagligen har dom inte testat inställningen tillräckligt mycket för att se om den är stabil.

På din fråga vilken kylare jag använder, Noctua NH-C12P SE14. Max temp efter en timme i prime95 är 76 grader. 28-36 idle.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

Nej nej nej, jag kör crackat också, funkar hur bra som helst. Och dessutom är de problemen vanliga på asus p67 moderkort, finns en massa trådar om problemen, med eller utan crack.

Angående performance mode. Antagligen har dom inte testat inställningen tillräckligt mycket för att se om den är stabil.

På din fråga vilken kylare jag använder, Noctua NH-C12P SE14. Max temp efter en timme i prime95 är 76 grader. 28-36 idle.

Självklart gör det ju skillnad på vad/hur systemet är crackat och skyddat från Microsofts validerings servrar, men det är svårt att säga vilket program man skall använda, då dem flesta verkar vara likadana på utsidan. Detta är inte fallet, så TS kanske använde ett crack som inte höll länge, och det kan flumma till drivrutiner osv.

I slutändan så tror jag ändå att mitt tips var billigare än ditt. Nytt mobo är inte varje dag man köper

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Självklart gör det ju skillnad på vad/hur systemet är crackat och skyddat från Microsofts validerings servrar, men det är svårt att säga vilket program man skall använda, då dem flesta verkar vara likadana på utsidan. Detta är inte fallet, så TS kanske använde ett crack som inte höll länge, och det kan flumma till drivrutiner osv.

I slutändan så tror jag ändå att mitt tips var billigare än ditt. Nytt mobo är inte varje dag man köper

Jag har inte sagt att han ska köpa nytt moderkort, bara ger instruktioner hur jag själv löst mina problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok jag drog en defult reset (F5) stälde in raid och i timings la jag 9-9-9-24 och i com... la jag 2 . i ram har jag 1.48v och 1333 Mzh
men ska min cpu volt vara på auto eller vad?

kan det bero på vilket crack man andvände eller har det ingen betydelse?

Permalänk
Medlem

Varför 1.48 V och 1333 mhz? Default är 1600 mhz och 1.5V.

Har du fått fler bluescreens?

CPU volt kan stå på auto om du inte klockar, det e inga problem.

Har du nån vettig crack så kan du ju fortfarande tanka updates, service packs och så. Annars kan det bli knas helt klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har updaterat allt så aa . nej jag får blue screens när jag spelar spel . fast när jag kör prime 95 så går det iallafal ca 40 min

Permalänk
Medlem

fast oftast failar en eller 2 cores ''FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file '' vet ej vad det betyder

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är fel på windows . asså jag har haft min dator på i 17 timmar utan att få blue screeen fast det var med ett ram minne i på 4 gig . fast när jag provar de anda ram minnet med prime 95 så får jag '''FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file'' error

Permalänk
Medlem

OK Jag tror jag vet vad felet , jag körde med 1 stick i och 10 av 10 gånger fick jag FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file error

Tog ut det och körde de andra fick 0 av 10 gånger error med prime 95 . Körde med 9-9-9-24 och 2 . 1.5 volt och 1600Mzh båda ram korten

KOLLA NÄSTA SIDA!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

hmm okej, så ett av minnena kanske e dåliga då. Värt o testa lite mer för o vara helt säker.

Visa signatur