Muskampen 2025: Segraren korad!

Varför utspelar sig FPS enbart bland USAs "fiender"? Medveten demonisering?

Permalänk
Medlem

Varför utspelar sig FPS enbart bland USAs "fiender"? Medveten demonisering?

Skrivet av Bakwetu:

eh, är det inte underligt att nästan varenda karta utspelar sig i Iran eller dess omedelbara närhet?

Varför utspelar sig FPS enbart bland USAs "fiender"? Är det här en medveten demonisering av USAs "fiender"? Crysis hade ju (Nord-?)korea som elaka motståndare till att börja med..

Det finns ju andra tänkbara perspektiv på militära konflikter i världen, och kanske lika sannolika. Det vore spännande att höra vilka man undviker att beröra, av risk för att stöta sig med den amerikanska marknaden.

Vem äger DICE förresten och kan påverka dem så tydligt?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Varför utspelar sig FPS enbart bland USAs "fiender"? Är det här en medveten demonisering av USAs "fiender"? Crysis hade ju (Nord-?)korea som elaka motståndare till att börja med..

Det finns ju andra tänkbara perspektiv på militära konflikter i världen, och kanske lika sannolika. Det vore spännande att höra vilka man undviker att beröra, av risk för att stöta sig med den amerikanska marknaden.

Störste aktie ägare är EA. det är förövrigt EA som också är publisher. Sen tror jag att EA tänker att den största marknaden för FPS spel är USA och då vorde det konstigt om USA vore "the bad guy" så jag tror ebart att det är en rätt stelbent marknads strategi som ligger till grund att USA alltid är "goda" och olika länder får spela "onda". Hade varit kul att få spela två kampanjer i ett FPS där man kan få välja sida? Som C&C spelen. Tycker jag hade varit en intresant ide. Få se storyn från ett annat perspectiv.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

En vild gissning kan ju vara att de försöker skildra krigsföring i dagens samhälle, och för att vara helt ärliga så är det ju faktiskt till stor del USA som står för många av de krig som utspelar sig. Om inte annat så är de delaktiga i vilket fall, och "vi i västvärlden" känner väl undermedvetet att det är lättare att sympatisera med amerikaner än med, som de blir utmålade till att vara; galna araber eller asiater. Jag har ingen rasistisk syn på omvärlden, snarare tvärtom, men rent objektivt så skulle jag kunna tänka mig att det är så.
Sen kan det ju vara så med att man vill försöka visa hur det skulle kunna vara. USA skulle ju till exempel kunna gå i krig med Nord-Korea, de är ju redan i krig med talibaner och det finns säkert någon ryss här och där som skulle vilja få bort USA som världspoliser.

Det är bara en gissning, men den känns ändå någonstans ganska relevant...

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Hade varit coolt att spela inbördeskrig i diverse länder, typ Afrikanska länder och länder i Asien

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Hade varit coolt att spela inbördeskrig i diverse länder, typ Afrikanska länder och länder i Asien

i Far cry 2 så var det inbördes krig i afrika. Kanske något du missat?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vilja se fler spel där man inte är en generisk Sgt. McDonalds som talar den typiska militär-amerikanskan. I WW2 spel skulle jag mer än gärna vilja spela nazist (flamethrower!) eller ryss. Det har inget att göra med att jag skulle sympatisera med nazisterna på riktigt, utan att få perspektiv och uppleva deras sida av kriget i ett spel. Nu pratar jag såklart SP-kampanjer.

Sen har det ju att göra med att amerikaner alltid ska vara hjältar, det är inte många utgivare som skulle tillåta att amerikaner skulle vara onda.

Men att alla FPS skulle utspela sig bland USAs "fiender" är nonsens. Kanske majoriteten av krigsspel gör det, men inte den genomsnittliga shootern. Men du kanske räknar aliens som USAs fiender också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

i Far cry 2 så var det inbördes krig i afrika. Kanske något du missat?

Det spelet har nog de flesta förträngt, inbördes krig eller inte.

Permalänk
Medlem

USA är det enda landet som idag krigar egentligen och lägger stora delar av sin budget på militären. Samtidigt säljs väldigt många spel i USA, och klart är det något som går ihop bra.

Jag skulle dock gärna vara svensk FN-trupp i Afghanistan eller liknande. Vet inte om Dice vågar dock hehe.

Men senaste Mw3 ska väl utspela sig i USA och homefront utspelade sig ju bara i USA.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Personligen skulle jag vilja se fler spel där man inte är en generisk Sgt. McDonalds som talar den typiska militär-amerikanskan. I WW2 spel skulle jag mer än gärna vilja spela nazist (flamethrower!) eller ryss. Det har inget att göra med att jag skulle sympatisera med nazisterna på riktigt, utan att få perspektiv och uppleva deras sida av kriget i ett spel. Nu pratar jag såklart SP-kampanjer.

Sen har det ju att göra med att amerikaner alltid ska vara hjältar, det är inte många utgivare som skulle tillåta att amerikaner skulle vara onda.

Men att alla FPS skulle utspela sig bland USAs "fiender" är nonsens. Kanske majoriteten av krigsspel gör det, men inte den genomsnittliga shootern. Men du kanske räknar aliens som USAs fiender också?

Såvitt jag vet finns det versioner av cod som är ett typiskt sådant spel?
Bryta kraftigt på ryska och snipra tyskar.

Men då pratar vi spel som utspelar sig i dåtid.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Varför utspelar sig FPS enbart bland USAs "fiender"?

Som Bush sade: You're either with us, or against us. och man för inte krig mot sina allierade

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

I rush på Metro så är ju USA attackers och Ryssland defenders. Tycker Ryssland är de goda i det fallet, de försvarar ju USA från de onda attackerande jänkarna

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Drar ett exempel, om det skulle utspelas i Sverige så det skulle vara intressant för oss, men inte för resten av världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Drar ett exempel, om det skulle utspelas i Sverige så det skulle vara intressant för oss, men inte för resten av världen

Där är egentligen svaret på trådskaparens fråga. Bra sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Ursäkta, men det där låter nästan lite kolonialistiskt. Jag hoppas att du skulle tycka det vore lika intressant att spela Stockholm mot Skåne. Eller samer mot Kirunabor.

Skrivet av €ric:

Jag skulle dock gärna vara svensk FN-trupp i Afghanistan eller liknande.

Vilken kickass shooter det skulle bli... åka runt och prata med lokalbefolkningen 80% av spelet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ursäkta, men det där låter nästan lite kolonialistiskt. Jag hoppas att du skulle tycka det vore lika intressant att spela Stockholm mot Skåne. Eller samer mot Kirunabor.

Vilken kickass shooter det skulle bli... åka runt och prata med lokalbefolkningen 80% av spelet...

wahahahahahhaa aa inte mycke pangande! +1 point - calming down the goat farmer.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Hade varit najs om man var ryss någon gång!!

Permalänk

Finns det inget spel som illustrerar snapphanarnas framfart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vad snackar du om? kolonialistiskt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inb%C3%B6rdeskrig

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Varför har de flesta actionfilmer en amerikansk hjälte?

"Väst" har ju redan en bild av amerikaner som de stora, feta, grymma, engelsktalande (= asballt), super-actionhjältarna i alla sammanhang tack vare alla Hollywood-blockbusters de pumpar ut och vi alla ser. Skulle tro att spelindustrin kör lite på samma spår. Samt det som tidigare nämnts i tråden ang. EA, förstås

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Och du tror USA attackerar ryssarna i paris konstant? Eller att de är öppna krig längs Afghanistans gator. Nej, du ska du ha ett verklig krigsspel så får du nog prata 95% av tiden vilket land du än tillhör.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Varför har de flesta actionfilmer en amerikansk hjälte?

"Väst" har ju redan en bild av amerikaner som de stora, feta, grymma, engelsktalande (= asballt), super-actionhjältarna i alla sammanhang tack vare alla Hollywood-blockbusters de pumpar ut och vi alla ser. Skulle tro att spelindustrin kör lite på samma spår. Samt det som tidigare nämnts i tråden ang. EA, förstås

//Gorian

Eller för att engelskan är ett världsspråk och hollywood där de filmerna till stor del produceras ligger i USA. Och att stora delar av marknaden att tjäna pengar ligger i USA.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

i cod spelar man väl ryss med ibland??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

wahahahahahhaa aa inte mycke pangande! +1 point - calming down the goat farmer.

Har du varit där?

Permalänk
Medlem

Fanns ju den härliga modden till bf2, sweden forces eller swedish forces tror jag den kallades, haha, sjukt nice ^^ "Hoppa in i bandvagnen" hahahahaha

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Fanns ju den härliga modden till bf2, sweden forces eller swedish forces tror jag den kallades, haha, sjukt nice ^^ "Hoppa in i bandvagnen" hahahahaha

Påminner om Diablo 1 på Playstation, med svenskt tal: FÄRSKT KÖTT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Påminner om Diablo 1 på Playstation, med svenskt tal: FÄRSKT KÖTT!

Hahahaha, älskar sådant ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Hade varit najs om man var ryss någon gång!!

Stalker
Stalker Shadow of Chernobyl
CoD (minns ej vilket av dem)
Metro 2033

Etc...

EDIT: Du spelar ju som ryss i bland annat BC2 och BF3 också.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Sjukt pinsamt om det skulle komma ett spel som handlar om Svenska militären i nutid.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Att spela inbördeskrig i afrikanska länder skulle bli allt för morbidt. När man spelar så vill man inte se våldtäkter och folkmord. Det går väldigt mycket lättare att visa USAs sida då de har, mer eller mindre, undvikit dessa gärningar.

Det skulle gå att vara "the good guy" under Rwandas folkmord men ingen skulle vilja se de sakerna som skulle ske i spelet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

i cod spelar man väl ryss med ibland??

Ibland, t.ex. när man gör massaker på oskyldiga på en flygplats...
Edit: Kom på att det inte stämmer, man spelar med ryssar men är under cover xD

Själv tyckte jag storyn i spelet Homefront var ganska intressant, även om det bland annat blandade in Nordkorea så var det lite annorlunda "twist" på det hela. (Sydkorea och Nordkorea gör gemensam sak och blir en stormakt).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.