Permalänk
Medlem

Köpa ritplatta?

Hej, har funderat på att köpa en ritplatta. Vill göra/redigera bilder och ev. animationer/serier i framtiden. Något sånt här kanske?

Så jag har lite frågor:

Vilka program använder man? Photoshop?

Hur "likt" är ritplattaupplevelsen jämfört med att rita på papper, är rätt säker med pennan men frågan är ju om jag är lika skicklig på ett annat underlag eller känsla?

Samt, Vilken ritplatta rekommenderar ni? Har fatsnat för denna. Andra rekommendationer?

Sist, är det några termer/tekniker jag bör vara medveten om för att kunna utnyttja/förstå tekniken till fullo?

Tack!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp. Borde finnas fler intresserade och kunniga.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Wacom är ett givet val om du seriöst vill börja designa på datorn och behöver ett dugligt interface för detta. Efter att du bestämt dig så är det egentligen bara din budget som avgör.

Intuos-serien är för både amatörer och professionella, men används världen över av mestadels professionella. Prisklassen är ganska stolt, men den är värd varenda krona.

M-modellen anser jag vara ett minimum - för mig är det för litet annars. Jag föreslår att du tar en titt på L-modellen om du tänker ha den hemma på skrivbordet. Personligen tycker jag M-modellen (har alltså båda) är perfekt för mobilt skissande med bärbar dator, men L-modellen är bättre hemma. Skillnaden är att du på L har en a4 vad gäller rityta, och ett a5 på M-modellen. I övrigt är tekniken identisk.

Håll dig undan från bamboo-serien. De är mest till för lek och annat.

Upplevelsen?`

Det är som att rita på papper, förutom att det du ritar dyker upp på skärmen istället. Det finns inget "lagg" (om du inte har väldigt dålig dator) och känslan är total. Ännu bättre blir det om du senare kör på en cintiq, där du ritar på skärmen. Men min rekommendation skulle naturligtvis vara att börja med en intuos.

Hör av dig om du har fler frågor.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Använder själv en intuos4 large vid redigering inom fotograferingen.
Kan inte annat än att rekommendera den, är du seriös i ditt skapande så lär du inte bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Hejsan!

Wacom är ett givet val om du seriöst vill börja designa på datorn och behöver ett dugligt interface för detta. Efter att du bestämt dig så är det egentligen bara din budget som avgör.

Intuos-serien är för både amatörer och professionella, men används världen över av mestadels professionella. Prisklassen är ganska stolt, men den är värd varenda krona.

M-modellen anser jag vara ett minimum - för mig är det för litet annars. Jag föreslår att du tar en titt på L-modellen om du tänker ha den hemma på skrivbordet. Personligen tycker jag M-modellen (har alltså båda) är perfekt för mobilt skissande med bärbar dator, men L-modellen är bättre hemma. Skillnaden är att du på L har en a4 vad gäller rityta, och ett a5 på M-modellen. I övrigt är tekniken identisk.

Upplevelsen?`

Det är som att rita på papper, förutom att det du ritar dyker upp på skärmen istället. Det finns inget "lagg" (om du inte har väldigt dålig dator) och känslan är total. Ännu bättre blir det om du senare kör på en cintiq, där du ritar på skärmen. Men min rekommendation skulle naturligtvis vara att börja med en intuos.

Hör av dig om du har fler frågor.

Skrivet av Coke_Smurf:

Använder själv en intuos4 large vid redigering inom fotograferingen.
Kan inte annat än att rekommendera den, är du seriös i ditt skapande så lär du inte bli besviken.

Tack båda för bra svar!

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar också wacom, men vilken storlek är väldigt individuellt vad man föredrar, för mig är A5 den ultimata storleken på plattan - vissa vill ha större osv, gå till en butik där du kan prova.

"Håll dig undan från bamboo-serien. De är mest till för lek och annat. "
Håller inte med, bamboo är riktigt bra de också numera. Samma sak där prova innan köp.

"Det är som att rita på papper"
Håller inte med där heller Meningen är ju att det ska kännas så men det krävs en invänjningsperiod för att få det att kännas naturligt men det väl gör det så kommer du nog inte ångra dig. Men att de har kommit så långt som att de kan simulera traditionella media - nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Hejsan!

Varför tycker du bamboo serien är för lek och annat? Har själv en bamboo pen och jag är mer än nöjd.. Funkar perfekt om man bara är ute efter en penna som överför det man ritar på plattan till skärmen, dvs inga specialfunktioner.. ritar själv i photoshop och det är underbart. Sen är ju A5 storleken kanske lite liten, men det är inte ofta man behövt större.. hur ofta drar men ett så långt sträck?

Man får säkert vad man betalar för, men en bamboo pen för 500kr är lätt värda pengarna tycker jag iaf!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bruum:

Varför tycker du bamboo serien är för lek och annat? Har själv en bamboo pen och jag är mer än nöjd.. Funkar perfekt om man bara är ute efter en penna som överför det man ritar på plattan till skärmen, dvs inga specialfunktioner.. ritar själv i photoshop och det är underbart. Sen är ju A5 storleken kanske lite liten, men det är inte ofta man behövt större.. hur ofta drar men ett så långt sträck?

Man får säkert vad man betalar för, men en bamboo pen för 500kr är lätt värda pengarna tycker jag iaf!

Handlar inte om hur "långa streck man drar" utan om hur långt man vill föra handen för samma "effekt".
Aldrig kännt en A5 varit för oprecis eller så, gillar att jobba med handleden, inte hela armen som det lätt blir med en större ritplatta. Bästa du kan göra är som sagt att prova någonstans.
Håller med angående bamboo, mycket för det låga priset. Skulle absolut rekommendera en sån.

Permalänk
Medlem

Det beror mycket på vad man ska ha Bamboo till. Jag formulerade mig lite dåligt där, ser jag.

Bamboo är en utmärkt produkt i sin egen mening/division. Den fungerar på samma principer och är bra att skissa med. Men för mig så skulle jag aldrig kunna arbeta på en sådan seriöst (inte heller känner jag concept artists som gör detta), dels p.g.a tekniska begränsningar, dels p.g.a storlek och dels på grund av känslan. Nu har jag däremot bara äldre generationen av Bamboo från 2009. Däremot så är bamboo och intuos ämnade för olika segment, och detta syns och känns också i produktens utöfrande och funktioner (anser jag). Men - bamboo är absolut inte dålig.

Dock skulle jag inte rekommendera den till någon som vill rita eller designa seriöst. Jag skulle rekommendera vederbörande att spara till Intuos4 M.

Rörande pappers-kommentaren menade jag pennan mot ytan, inte att man ritar och det är som på ett papper. För den direkta effekten får man köpa sig en Cintiq, och inte ens då blir det helt fulländad. Det är därför jag fortfarande spenderar minst en timme om dagen med mina kolpennor och skissblock :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Köpte en intous3 i A5 (wide-versionen) på blocket för 1500 för ett tag sedan. Mycket nöjd med den och skulle absolut rekommendera dig en i storleken A5. Har arbetat med storlek A6, A5 och A4 men känner att A5 är bäst. Eftersom ytan på ritplattan motsvarar ytan på skärmen (det går att ändra, men detta anser jag är optimalt) behöver du röra handen/armen mycket mer ju ju större platta du har.
Intous4 serien har en hel del grymma funktioner man inte har i 3an. Exempelvis kan du snurra hela ditt artwork i illustrator el photoshop, du behöver inte vrida armen så mycket + en hel del annat.. Dock är 4an relativt dyr. Vill du komma billigare undan är 3-serien ett mycket bra alternativ.

GL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam_ramone:

Köpte en intous3 i A5 (wide-versionen) på blocket för 1500 för ett tag sedan. Mycket nöjd med den och skulle absolut rekommendera dig en i storleken A5. Har arbetat med storlek A6, A5 och A4 men känner att A5 är bäst. Eftersom ytan på ritplattan motsvarar ytan på skärmen (det går att ändra, men detta anser jag är optimalt) behöver du röra handen/armen mycket mer ju ju större platta du har.
Intous4 serien har en hel del grymma funktioner man inte har i 3an. Exempelvis kan du snurra hela ditt artwork i illustrator el photoshop, du behöver inte vrida armen så mycket + en hel del annat.. Dock är 4an relativt dyr. Vill du komma billigare undan är 3-serien ett mycket bra alternativ.

GL!

Tackar, för ännu ett bra svar. Får hoppas dina ord gäller även för mig då det är främst A5-versionen jag är intresserad av just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har i flera år nu använt en Intuos3 (tror i A5-format, kan vara A6, blev osäker nu) och den har fungerat ypperligt. Det tar lite tid att anpassa sig till att rita på den, då det skiljer sig en hel del från penna och papper. Min platta har dessutom 16:9-format, medans min gamla skärm var 4:3 och nuvarande är 16:10, så proportionerna motsvarar inte riktigt, men det funkade ändå när man vande sig.

Ett tips i början kan vara att lägga ett papper mellan ritytan och pennan, för att få det att kännas mer som traditionellt tecknande. Vet att vissa har gjort detta i en övergångsperiod för att lättare vänja in sig och få rätt känsla, men jag har bara testat det själv någon enstaka gång, och då var jag redan van vid wacom-ytan så det fungerade inte riktigt för min del. Huvudsaken är att du testar så mycket som möjligt, samt sätter upp smidiga kortkommandon i t.ex. Photoshop (var inte rädd för att ändra default-inställningarna) så att du får en bra och snabb arbetsgång. Personligen fick jag en Cintiq 21UX på posten igår (efter många om och men), så för närvarande är mitt invanda workflow nästan helt oanvändbart. Ska därför se till att försöka vänja mig och ordna det så fort som möjligt, men det blir oundvikligt en övergångsperiod.

Har inte personligen testat Bamboo-serien, men den verkar som sagt inte förekomma så ofta inom proffesionella sammanhang, och jag skulle nog säga att Intuos överlag känns som ett mer hållbart val.

Permalänk
Medlem

Har en Intuos4 L (Wide). Grymt nöjd. Har den både till kreativt arbete samt vanligt arbete. Till kollegornas förtret när de ska in i min burk och leta upp nånting Tar ju ett tag att vänja sig vid en ritplatta jämfört med en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Jag har i flera år nu använt en Intuos3 (tror i A5-format, kan vara A6, blev osäker nu) och den har fungerat ypperligt. Det tar lite tid att anpassa sig till att rita på den, då det skiljer sig en hel del från penna och papper. Min platta har dessutom 16:9-format, medans min gamla skärm var 4:3 och nuvarande är 16:10, så proportionerna motsvarar inte riktigt, men det funkade ändå när man vande sig.

Ett tips i början kan vara att lägga ett papper mellan ritytan och pennan, för att få det att kännas mer som traditionellt tecknande. Vet att vissa har gjort detta i en övergångsperiod för att lättare vänja in sig och få rätt känsla, men jag har bara testat det själv någon enstaka gång, och då var jag redan van vid wacom-ytan så det fungerade inte riktigt för min del. Huvudsaken är att du testar så mycket som möjligt, samt sätter upp smidiga kortkommandon i t.ex. Photoshop (var inte rädd för att ändra default-inställningarna) så att du får en bra och snabb arbetsgång. Personligen fick jag en Cintiq 21UX på posten igår (efter många om och men), så för närvarande är mitt invanda workflow nästan helt oanvändbart. Ska därför se till att försöka vänja mig och ordna det så fort som möjligt, men det blir oundvikligt en övergångsperiod.

Har inte personligen testat Bamboo-serien, men den verkar som sagt inte förekomma så ofta inom proffesionella sammanhang, och jag skulle nog säga att Intuos överlag känns som ett mer hållbart val.

Skrivet av darkmoon:

Har en Intuos4 L (Wide). Grymt nöjd. Har den både till kreativt arbete samt vanligt arbete. Till kollegornas förtret när de ska in i min burk och leta upp nånting Tar ju ett tag att vänja sig vid en ritplatta jämfört med en mus.

Tack för bra svar! Gillar all hjälp som ni ritplattefolk ger MIG. Väldigt bra o informella svar!

Permalänk
Medlem

Har testat ritplatta! Skulle fått vänta på bussen i ungefär 1h så jag drog till Elgiganten för att spendera lite tid. Frågade om man kunde testa/se på ritplattor också är det en snubbe från Wacom i butiken som låter mig testa! Visserligen i paint men ändå. Tycker känslan var något kostig men relativt smidigt. Nåja, snacka om tur!