Hejsan!
Wacom är ett givet val om du seriöst vill börja designa på datorn och behöver ett dugligt interface för detta. Efter att du bestämt dig så är det egentligen bara din budget som avgör.
Intuos-serien är för både amatörer och professionella, men används världen över av mestadels professionella. Prisklassen är ganska stolt, men den är värd varenda krona.
M-modellen anser jag vara ett minimum - för mig är det för litet annars. Jag föreslår att du tar en titt på L-modellen om du tänker ha den hemma på skrivbordet. Personligen tycker jag M-modellen (har alltså båda) är perfekt för mobilt skissande med bärbar dator, men L-modellen är bättre hemma. Skillnaden är att du på L har en a4 vad gäller rityta, och ett a5 på M-modellen. I övrigt är tekniken identisk.
Håll dig undan från bamboo-serien. De är mest till för lek och annat.
Upplevelsen?`
Det är som att rita på papper, förutom att det du ritar dyker upp på skärmen istället. Det finns inget "lagg" (om du inte har väldigt dålig dator) och känslan är total. Ännu bättre blir det om du senare kör på en cintiq, där du ritar på skärmen. Men min rekommendation skulle naturligtvis vara att börja med en intuos.
Hör av dig om du har fler frågor.