Corsair AX 850 PSU - irriterande högfrekvent ljud

Permalänk

Coilwhile kan uppstå mer eller mindre oberoende av andra komponenter men kan även vara så att det endast uppstår i kombination mellan två eller flera komponenter. Corsairs 850 verkar dock vara en notorisk återkommande felkälla, skulle vara väldigt kul med lite riktig RMA-statistik över det hela.

Sen att man inte kunde få en "för-fakturering" från komplett känns konstigt, har aldrig varit något problem för mig eller vänner tidigare, är man säker på vad som är fel så får man en ny direkt på faktura och när dom konstaterat fel på produkten så krediterar dom sen fakturan så att man får sin "ersättningsdel" direkt.

Permalänk
Inaktiv

Installerade precis en ny dator med ett ax850. Nätagget surrar/brummar lite men man måste hålla örat ganska när det för att ens höra. Något som man bör oroa sig för eller är det bara att köra på?

Permalänk
Medlem

Noterade också det här ljudet och lokaliserade det till mitt AX750. Efter lite sökningar hamnade jag här. Får se om jag orkar byta det. Irriterande när man köper ett bra nätagg för att det ska funka bra, och så strular det istället.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag skickade tillbaka mitt Corsair HX 750 W eftersom det pep/susade mycket högfrekvent. Men det lät bara när jag stängt av datorn efter en lång session och försvann bara när man bröt strömmen. Underligt att det inte lät något när datorn var på?
Men som sagt så skickade jag tillbaka det och fick ett nytt likadant, till min förskräckelse så uppstår exakt samma problem. Måhända har jag fått tillbaka samma PSU? Inte troligt. Läste i tråden att det inte behöver bero på nätaggregatet utan en olycklig konfiguration av övriga delar.
Som det är just nu stör det mig inte nämnvärt utan jag bara bryter strömmen när jag stänger av datorn. Men kan detta "Coil whine" skada datorn i längden, bör jag då byta till en annan modell?