Corsair AX 850 PSU - irriterande högfrekvent ljud

Permalänk

Corsair AX 850 PSU - irriterande högfrekvent ljud

Någon som vet något om nätagg får gärna komma med förslag på mitt "problem".
Först och främst har jag noll koll på datorer, kanske det låter så här om alla "starka" nätagg, jag vet inte.
Det verkar som om nätagget ger ifrån sig ett elektroniskt "knattrande" högfrekvent pip som ökar tex i spel, beroende på hur mycket som händer i spelet.
Pipet är inte jättehögt, men stör mer än fläktarna då det är så enormt högfrekvent.
Är detta normalt frågar jag mig, jag är ny när det gäller självihopplockade speldatorer (byggd av Komplett.se), har kört på Dell tidigare, och jämfört med Dell´s datorer är det här ett monster i mina ögon!
Det är sjukt irriterande... och jag som trodde att jag var smart som la lite extra krut/pengar på agget så det slapp slita så hårt när jag spelade, och agget har fått så fina recensioner, de jag hittat i alla fall :(.
Datorn är 3 dagar gammal, men om jag skickar in den och supporten kommer fram till att allt är som det ska kostar det 250kr för deras besvär så jag vill kolla med er som har erfarenhet först :).
Kanske jag bara är ovan med den moderna speldatorns ljud :)?

Tacksam för svar.

Permalänk

Det låter som att du drabbats utav coil wine. Det är bara skicka in nätagget till corsair så får du ett nytt.

Permalänk
Medlem

Det kan lika gärna vara grafikkortet. Mina kort och nätagg brukar låta lite ibland.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Bara att lämna in på garantin, inget normal människa står ut med sådana ljud i längden.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Kolla bara så att det inte är hårddisken. Har varit om liknande och sedan märkt att "fan det är ju HDD:n", samma sak har hänt andra personer här på swec, de är övertygade om att det är PSU:n, sedan visar det sig att det är hårddisken. Kolla det först så att du är säker!

Permalänk

Tack för era råd!
Jag körde in huvudet i datorn och det låter i princip inget någonstans (förutom fläktarna) i hela burken utom just från agget, mest när man har örat bakom burken, precis i höjd med agget. Jag kontaktar support får vi se vad de säger.
En jäkla skillnad från att datorn bara står i windows och när jag drar igång ett spel, och det låter som på de klipp på youtube jag hittat.
Tack igen :).

Permalänk
Medlem

Jag har just installerat en sprillans ny Corsair 850 AX (Gold 80+) och jag har också detta extremt irriterande hög-frekventa ljudet.

Har läst runt på nätet och tydligen så är det väldigt vanligt på detta nätagg och på dyra nätagg i största allmänhet (VA?!) och så verkar det som i regel att problemet inte lösts när man byter ut agget mot ett nytt av samma modell. Så som jag förstår det så uppstår problemet mest pg. utav en jävla otur med kombinationen av de olika delarna i datorn som skapar ett resonansljud. Dvs, byter du ut ditt agg mot ett annat av samma modell så kommer det troligen fortsätta låta, medans om du byter till ett helt annat agg så är chanserna större att problemet förminskas eller helt försvinner.

Nu är jag ingen expert på detta alls utan har bara sökt som en galning på detta problem i ett par dagar efter jag installerat detta nya nätagg. Men så som jag fattat det så bör du, och jag, byta ut våra Corsair AX 850 till ett helt annat agg...

Rätta mig om jag har fel, men detta agg är väl gjort av Seasonic? Isof. Kanske den bästa lösningen är att byta till ett FSP tillverkat agg?

Hoppas man kan få ett nytt agg direkt från komplett.se istället för att få vänta på deras "bekräftelse" att det är fel med allting, vilket det kanske inte ens är i deras test-system...

GAH!

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr:

Jag har just installerat en sprillans ny Corsair 850 AX (Gold 80+) och jag har också detta extremt irriterande hög-frekventa ljudet.

Har läst runt på nätet och tydligen så är det väldigt vanligt på detta nätagg och på dyra nätagg i största allmänhet (VA?!) och så verkar det som i regel att problemet inte lösts när man byter ut agget mot ett nytt av samma modell. Så som jag förstår det så uppstår problemet mest pg. utav en jävla otur med kombinationen av de olika delarna i datorn som skapar ett resonansljud. Dvs, byter du ut ditt agg mot ett annat av samma modell så kommer det troligen fortsätta låta, medans om du byter till ett helt annat agg så är chanserna större att problemet förminskas eller helt försvinner.

Nu är jag ingen expert på detta alls utan har bara sökt som en galning på detta problem i ett par dagar efter jag installerat detta nya nätagg. Men så som jag fattat det så bör du, och jag, byta ut våra Corsair AX 850 till ett helt annat agg...

Rätta mig om jag har fel, men detta agg är väl gjort av Seasonic? Isof. Kanske den bästa lösningen är att byta till ett FSP tillverkat agg?

Hoppas man kan få ett nytt agg direkt från komplett.se istället för att få vänta på deras "bekräftelse" att det är fel med allting, vilket det kanske inte ens är i deras test-system...

GAH!

Jag har själv en AX850 och har inte upplevt problemet alls. Känner en hel del människor med just AX-serien, och ingen av dem har problemet.
Att byta ut mot en annan i samma modell bör lösa problemet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag har själv en AX850 och har inte upplevt problemet alls. Känner en hel del människor med just AX-serien, och ingen av dem har problemet.
Att byta ut mot en annan i samma modell bör lösa problemet.

Fel.

Har exakt samma problem med mitt ax 850. Fick det utbytt till ett helt nytt från komplett, och har exakt samma problem som tidigare. Någon som vet varför det bli såhär? vad beror det på?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr:

GAH!

Har också köpt mitt från komplett, frågan är om vi kanske har fått nätaggen från samma "batch"? alltså samma version på dom. Vet inte hur det är med dom nyare modellerna men det kanske är fixat på dom. Ska ge mitt en chans i några veckor.. Börjar det inte avta så byter jag märke.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Satte in min Corsair 850ax i min HTPC, även där så tjöt det hög frekventa knastrande ljudet igång, fast där så lät det som det kom från moderkortet nära CPUn istället för från nätagget...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade precis samma när jag köpte mitt.
Skickade tillbaka fyra stycken sen när jag fick det femte så var det inget ljud.
Dom fyra första aggen som hade serienummer R1108B7**** led av coilwhine, men den sista var från en ny batch med ett nytt serienummer som funkade prima för mig.

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinner83:

Hade precis samma när jag köpte mitt.
Skickade tillbaka fyra stycken sen när jag fick det femte så var det inget ljud.
Dom fyra första aggen som hade serienummer R1108B7**** led av coilwhine, men den sista var från en ny batch med ett nytt serienummer som funkade prima för mig.

Då kan det vara det, får bli ett snack med komplett om att byta ut det till en ny version då.

Tack för svaret (:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu ringt komplett.se's kundsupport... Efter ungefär 45 minuter i kö så kom jag fram och då fick jag konstaterat för mig att mitt enda alternativ är att posta in denna PSU för reklamation och vänta på att dem ska bekräfta felet innan de skickar ut ett nytt. Så då blir jag ju utan PSU i en eller flera veckor. Detta är såklart inte ett alternativ så nu är jag tvungen att köpa ett nytt nätagg!
Jävlar vad allt skall vara jobbigt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har ett exakt lika PSU och mitt hörs inte alls! tror de är paj på nått sätt så dax för RMA

Permalänk
Inaktiv

hah jag fick sitta i 1timme och 20 min kö till komplett för ett samtal på 30 sec -.-

Permalänk
Medlem

Herregud vad många som har coilwhine på sina AX850... corsair...kvalité...pff

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har nu inköpt ett Cooler Master Silent Pro M 700W för en tusenlapp. Det funkar hur bra som helst och ger inte ifrån sig något coil whine ljud alls.

Jag har frågat komplett.se om jag kan byta ut den trasiga varan mot kredit men det vill dem inte gå med på, så det blir väl att försöka sälja det agg som kommer tillbaks från dem på tradera eller liknande...

/ Besviken Komplett.se kund

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu fått mitt utbytt hos CDON, dom skickade ett nytt när jag hade lämnat in det gamla hos posten så jag var endast utan nätagg under leveranstiden.

Fungerar än så länge... Men tyckte mig höra något gnäll även från denna en stund i morse men det har lagt sig igen. Eftersom det började först efter en vecka och blev värre och värre på den första så känns det inte så säkert än iom. att jag endast haft denna ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Komplett är riktigt dåliga när det gäller retur-ärenden och deras väntetid i telefonkön. Har nu fått mitt andra AX 850 av dom och det är lite bättre men hör fortfarande ett högfrekvent ljud från det. Sjukt störande när man ligger i sängen och kollar på tv och hör ljudet gå rakt in i hjärnan. Ska ringa och skälla ut dom nu och säga att jag vill ha pengarna tillbaka så jag kan köpa ett nytt i stället för att få ett dåligt igen. Att dom inte fattar att dom ska skicka tillbaka alla dom har fått in med samma serienummer....

Aldrig mer komplett det räcker med detta, blir Inet och webhallen i fortsättningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fundering som jag har.... Är detta ett speciellt problem med AX 750 och AX 850 som är mer framträdande på Sandy Bridge? Jag har installerat både AX 750 och AX 850 på både 775, 1366, 1155 plattformar och den enda plattform som jag upplevt CoilWhine med AX serien är på 1155! Tittar man på signaturerna i denna och flera andra trådar så är det övervägande många med Sandy Bridge och AX serien som har problem. Är det något med strukturen på Sandy Bridge som ställer till det tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

En fundering som jag har.... Är detta ett speciellt problem med AX 750 och AX 850 som är mer framträdande på Sandy Bridge? Jag har installerat både AX 750 och AX 850 på både 775, 1366, 1155 plattformar och den enda plattform som jag upplevt CoilWhine med AX serien är på 1155! Tittar man på signaturerna i denna och flera andra trådar så är det övervägande många med Sandy Bridge och AX serien som har problem. Är det något med strukturen på Sandy Bridge som ställer till det tro?

Gissningsvis är det väl så att en överväldigande majoritet av de som köper nytt system idag köper just Sandy Bridge så det är väl inte så konstigt om det är just de som har problem. Och har folk haft problem med Coilwhine på 775 och 1366 är ju ofta de systemen lite äldre och de skrev väl på forumen då och inte "nu"...

Vad jag tycker är betydligt mer anmärkningsvärt är att Corsair flera gånger sagt att detta är "fixat" och att det här problemet tillhörde tidigare "batchar"... Men det var ju typ i februari eller nåt de sa det.

Verkar också vara ganska random om man får problem eller ej, lite beroende på vilken hårdvara man har i övrigt. Vissa grafikkort verkar Corsair tro är skyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Herregud vad många som har coilwhine på sina AX850... corsair...kvalité...pff

Kan det vara så att det är just de som har problem som skriver här? Leta upp lite rma-statistik annars...

Permalänk
Avstängd

Corsair är kvalite. MEN AX serien är bara skräp, är tyvärr så

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Funderar ni på att köpa nytt och slänga nätagget kan ni ju i alla fall försöka fixa det. Skruva upp nätagget och häv på lite smältlim på spolarna så de fixeras mot kretskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Har exakt samma problem med mitt ax 850. Fick det utbytt till ett helt nytt från komplett, och har exakt samma problem som tidigare. Någon som vet varför det bli såhär? vad beror det på?

Om en annan komponent, t.ex. moderkortet, har en kondensator som vibrerar med samma frekvens kan det orsaka coil whine. Att byta nätagg hjälper inte alltid.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Funderar ni på att köpa nytt och slänga nätagget kan ni ju i alla fall försöka fixa det. Skruva upp nätagget och häv på lite smältlim på spolarna så de fixeras mot kretskortet.

Slänga? Det är ju 7 år garanti på de! Bättra att RMA:a de, är återförsäljaren besvärlig så kontakta Corsair direkt, kanske tar lite längre tid men de brukar ju vara rätt medgörliga.

Permalänk
Medlem

Mitt coil-whine försvinner när jag aktiverar v-sync.
Har 2st datorer med samma grafikkort(6950) och samma nätagg. What to do, what to do
Blir väl att vänja sig med vsync on.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att mitt AX850 är knäpp tyst.
Mitt gammla grafikkort hade coilwhine men bara i samband med ett visst moderkort.
Så när det moderkortet dog och bytes ut så slutade tjutandet.
Kan vara så att några komponenter resonerar med varandra och gör att tex agget tjuter oavsett hur många du byter ut om dom kommer från samma batch.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevercooler:

Det låter som att du drabbats utav coil wine. Det är bara skicka in nätagget till corsair så får du ett nytt.

försök forska lite exakt var ljude kommer, öppna lådat sätt örat emot komponenterna och lyssna! lokalisera även i vilken typ av belastning det är som ljudet kommer.. Ja hade så förut på en äldre dator... och då lät de endast när man scrollade i webläsare

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag