Restartar efter BIOS uppdatering ,hjälp hjälp

Permalänk

Restartar efter BIOS uppdatering ,hjälp hjälp

Hej har sedan igår haft stora problem med min dator.
Det var efter att jag uppdaterat Bios som datorn startar om hela tiden efter POST.
Kör med en Gigabyte P35 DS4 moderkort rev1.0
hade version F7 uppdaterade till F14 den senaste med hjälp av @Bios ett prog man kör inloggad.
hade rätt version för mitt moderkort och allt har kollat noga, följde all instruktioner som man skulle, den installerade utan problem och frågade sen om en restart så gjorde det,
efteråt nu så är jag fast datorn startar bara om sig hela tiden efter att POST är klar den laddar aldrig windows.

blir förtvivlad vad kan var felet har försökt hitta någon annan som haft samm fel som mig men inte hittat nått som verkar funka

är tacksam för svar

//Fredrik

Permalänk

Har du testat att rensa CMOS?
/Niclas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min gjorde likadant efter Bios uppdatering. Ta ur CMOS batteriet i en minut och prova igen löste mina problem.

Mvh

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk
Medlem

Har hört att man alltid gör en ren installation efter man har uppdaterat bios men jag kan ha fel. Jag gör det för att slippa strul..

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk

har reseta tagit ur cmos funkade inte . ok men den läser inte in windows skivan så långt hinner den inte komma. läste nån hade reseta cmos men funkade inte sen hade dom ur batterit en längre tid då gick det. tror ni liknande kan hjälpa mig okså ?

Permalänk

Ren installation utav windows varje gång man uppdaterar bios? Har jag aldrig hört / behövt göra. Men om man känner för det så varför inte?
Avänd inte @Bios... Det är bara skräp, säkrare och inte mycket svårare att göra det manuellt. Har du resetat bios till optimized default?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

aa det har jag gjort

Permalänk

Har nu haft ur batterit till cmos i över 1 h satte i den igen datorn sa något om checksum och bad mig välja profil tog default , datorn gick vidare starta om och fortsatte starta om hela tiden

Permalänk

tänker låta cmos batteri vara ur tills imorrn få se om det hjälper.

Permalänk

haft ur batteri i 12h nu , funkar fortfarande inte så blir att slänga denna dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Avänd inte @Bios... Det är bara skräp, säkrare och inte mycket svårare att göra det manuellt. Har du resetat bios till optimized default?

Har du testat att uppdatera/ominstallera bios manuellt som ovanstående föreslår?

Permalänk

ja det har jag funkar ej och skiva hinner den inte ens ladda

Permalänk
Medlem

hade du dragit ut nätsladden när du återställde bios?

fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik90:

ja det har jag funkar ej och skiva hinner den inte ens ladda

Men du kan väl gå in i bios utan att den startar om sig lr?

Lägg ett annat bios på ett stick och instalera ifrån... du får söka i forumet hur du går tillväga.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G