ubuntuserver konfigurera den från annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Skapa en nu config fil till samban och släng den du har tagit ifrån gud vet vart , sedan så skapar du en sak i taget och kollar vartefter att det fungerar så kommer du att lära dig mycket
Om du är duktig så kan du få min config fil när jag kommer hem

Vad är för fel på min fil? kan ju vara bra att veta. .. Vis får du gärna skicka din fil så man får se hur den ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Är en klient ja. Vad vill du ha sagt?

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Skrivet av mickej79:

Vad är för fel på min fil? kan ju vara bra att veta. .. Vis får du gärna skicka din fil så man får se hur den ser ut.

Inge fel på den på det sättet men eftersom du knappt vet vad du gör(inte illa menat) så är det bättre att ta bort allt som man inte behöver och lägger till vartefter så man lär sig

Webmin är kanon o confa vissa saker med men du ska även köra putty eller spcs för att confa samban snabbt och smidigt

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Så här ligger det till jag jobbar som datatekniker och är ganska ny på server men har kört ubuntu många år på min arbetsstation och de andra datorer jag administrerar och ser till att det funkar kör windows 7( ca 8 datorer) och har i dagsläget en Windows xp dator som server och den försöker jag byta ut mot en ubuntu server eller liknade för känns ej så säkert med Windows xp. Är webmin jag använder.

Permalänk
Skrivet av mickej79:

Så här ligger det till jag jobbar som datatekniker och är ganska ny på server men har kört ubuntu många år på min arbetsstation och de andra datorer jag administrerar och ser till att det funkar kör windows 7( ca 8 datorer) och har i dagsläget en Windows xp dator som server och den försöker jag byta ut mot en ubuntu server eller liknade för känns ej så säkert med Windows xp. Är webmin jag använder.

Ja då borde du väl veta hur du göra ELLER hur OAO

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Skrivet av mickej79:

Så här ligger det till jag jobbar som datatekniker och är ganska ny på server men har kört ubuntu många år på min arbetsstation och de andra datorer jag administrerar och ser till att det funkar kör windows 7( ca 8 datorer) och har i dagsläget en Windows xp dator som server och den försöker jag byta ut mot en ubuntu server eller liknade för känns ej så säkert med Windows xp. Är webmin jag använder.

Så du får betalt för att göra saker du inte har det minsta kunskap om. Skrämmande. Mitt rekommendation är att köpa en fungerande tjänst av någon som vet vad de gör innan hela skiten rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

Så du får betalt för att göra saker du inte har det minsta kunskap om. Skrämmande. Mitt rekommendation är att köpa en fungerande tjänst av någon som vet vad de gör innan hela skiten rasar.

Jag har kunskap av det hela behöver bara lära mig mer av linux och ubuntu

Permalänk
Skrivet av mickej79:

Jag har kunskap av det hela behöver bara lära mig mer av linux och ubuntu

Köp tjänsten om det är viktigt annars kan du fortsätta o leka runt
Kunskapen har du redan bevisat att du inte har

Var sista svaret

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av isch:

Är en klient ja. Vad vill du ha sagt?

bra för remote imo..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Köp tjänsten om det är viktigt annars kan du fortsätta o leka runt
Kunskapen har du redan bevisat att du inte har

Var sista svaret

Ingen kommentar. Är du här bara för att köra över mig behöver du ej svara i den här tråden. Gjorde tråden för att få mer kunskap av det hela och jag trivs med mitt jobb och är omtyckt av mina kollegor.

Permalänk

Utgår ifrån att du har hela sökvägen till mappen som du vill dela ut!
för att den ska fungera fritt för alla så skriver du i en terminal "sudo chmod 777 \ETC\HOME\" tex där \ETX\HOME då är mappen du ville dela ut eller för att bryta ner d ännu mer HOME är mappen som ger ALLA fulla rättigheter
samba i sig har jag ingen erfarenhet från tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lighter22:

Utgår ifrån att du har hela sökvägen till mappen som du vill dela ut!
för att den ska fungera fritt för alla så skriver du i en terminal "sudo chmod 777 \ETC\HOME\" tex där \ETX\HOME då är mappen du ville dela ut eller för att bryta ner d ännu mer HOME är mappen som ger ALLA fulla rättigheter
samba i sig har jag ingen erfarenhet från tyvärr

Tack då tror jag förstår lite bättre. . Vad står 777 för då? försöker bara lära mig hur det kommandot funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickej79:

Tack då tror jag förstår lite bättre. . Vad står 777 för då? försöker bara lära mig hur det kommandot funkar

https://en.wikipedia.org/wiki/Chmod
Står lite iaf en början..

Permalänk
Medlem

Om du arbetar med detta, vore det inte bättre att köpa lite litteratur och läsa igenom det. Så att inte allt går åt helvete, en sak som chmod tycker jag en datatekniker borde veta

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Om du arbetar med detta, vore det inte bättre att köpa lite litteratur och läsa igenom det. Så att inte allt går åt helvete, en sak som chmod tycker jag en datatekniker borde veta

Det är det det handlar om att jag ska lära mig.. är inte att ta i drift i morgon direkt.