Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

RadBox budgetversion!

Tjenare swec!

Skaffade vattenkylning i höstas och var nöjd o glad tills jag efter monteringen insåg. Jag måste ju ha radiatorerna någonstans!
För chassiet är redan proppfullt och har ingen plats för en 360 radiator.
Jag hade sett några enstaka bilder på folk som satte radiatorer på plankor eller i stora lådor.
Så jag tänkte att jag bygger min egen fast lite mindre!

10m Biltema slang 50:-
8 slangklämmor 32:-
Vinkeljärn 17:-
plastglas 90:-
Ljuddämpningsmatta 99:-
Totalt 288:-

MDF hade jag sen innan även skruv o liknande

Vattenkylnings delar:
Fläktkontrollen är en AlphaCool Heatmaster
EK-CoolStream RAD XT 360
Alphacool NexXxoS Pro 360 v2
Phobya DC12-260
EK WB Supreme LTX Acetal intel
EK Reservoir Combo DCP 2.2

Dator Spec:
Intel i7 920 @ 3.67 Ghz 1.28 Vcore
9GB Corsair XMS3 (testar lite olika hastigheter atm).
9800GTX+ och 250GTS i SLI
TeamGroup Xtreem S2 120 GB
~2,5TB lagring av WD
Corsair AX850

Va lite snälla på finishen då jag i princip bara använt handverktyg (föutom borr och dremel) :).

RadBox budgetversion!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Grattis, du har lyckats med att bygga en brödrost!

Helt okej, men vill ha bilder med radiatorlådan och datorn tillsammans så man ser hur helheten blev!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Helt okej, men vill ha bilder med radiatorlådan och datorn tillsammans så man ser hur helheten blev!

Håller med lite vi vill se en bild på hela kalaset! annars bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Skrivet av Dooxy:

Håller med lite vi vill se en bild på hela kalaset! annars bra jobbat!

Då ska ni få det! Lovar att inte komprimera bilderna för mycket denna gången;)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |

Permalänk

vart köpte du ljuddämpningen?

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk

zniggt!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentpower:

vart köpte du ljuddämpningen?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Da...
Jag ljöd visst dom kostade visst 129:- och inte 99 som jag skrev

5 stora ark. Har räckt till att ljuddämpa min nas, min vanliga dator och RadBoxen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med Arctic Cooling-fläktarna? Jag har ett par fläktar som nog ska bytas ut och de där är ju billiga.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Håller du på med RC?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

supernice ! ska väl kyla rätt hävt

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Är du nöjd med Arctic Cooling-fläktarna? Jag har ett par fläktar som nog ska bytas ut och de där är ju billiga.

Yep, de är knappt hörbara på lägsta men kan skapa smärre orkan på högsta Eftersom fläktbladen liknar de på Gt fläktarna misstänker ajg att det statiska trycket också är ganska högt= bra för RAdiatorer och Kylare

Skrivet av KKay:

Håller du på med RC?

Gjorde det en hel del mer innan, Fick inte sålt allt så jag slängde i ett borstlöst system i min 1:10 track bil i sommras, helt brutalt
Du med antar jag?

Skrivet av joshoa:

supernice ! ska väl kyla rätt hävt

Yep, är stennöjd! Med fläktarna på lägsta och pumpen på 50% så har jg en temp i cpu socketen på 22grader (kärnorna ligger då på 29-38 grader).
Och då har jag ändå en rumstemp på 23,1 grader = Delta T 6-15 grader

Slänger upp lite bilder nu !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Gjorde det en hel del mer innan, Fick inte sålt allt så jag slängde i ett borstlöst system i min 1:10 track bil i sommras, helt brutalt
Du med antar jag?

Okej
Nja inte bilar i sig iaf Heli och flyg däremot. Men börjar nog med bilar igen i sommar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggboxx:

Yep, är stennöjd! Med fläktarna på lägsta och pumpen på 50% så har jg en temp i cpu socketen på 22grader (kärnorna ligger då på 29-38 grader).
Och då har jag ändå en rumstemp på 23,1 grader = Delta T 6-15 grader

Slänger upp lite bilder nu !

Undrar om det stämmer så väl då, om du blåser på med 23,1gradig luft på vatten borde det inte bli 22 grader? specielt inte då det passerar ett cpu block.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Undrar om det stämmer så väl då, om du blåser på med 23,1gradig luft på vatten borde det inte bli 22 grader? specielt inte då det passerar ett cpu block.

Som jag skrev i socketen, den sensorn ska mn aldrig lita på Skrev ju även ut mina CORE temps

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid undrat om det finns något 100% säkert vattenplugg? Alltså jag menar så att man kan separera den mobila kylaren med datorn? så man inte råkar rycka lite i slangarna när man fraktar datorn?
Så man bara kan dra ur ett par pluggar och kunna t ex lägga de i olika delar av bilen och det läcker inget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Alltid undrat om det finns något 100% säkert vattenplugg? Alltså jag menar så att man kan separera den mobila kylaren med datorn? så man inte råkar rycka lite i slangarna när man fraktar datorn?
Så man bara kan dra ur ett par pluggar och kunna t ex lägga de i olika delar av bilen och det läcker inget?

Yes det gör det, har bara inte skaffat några då arthur inte säljer dom.
Minns inte tillverkare men det va typ. Koolance
Sånhär hade varit PERFEKT!

http://www.koolance.com/water-cooling/product_info.php?produc...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Yes det gör det, har bara inte skaffat några då arthur inte säljer dom.
Minns inte tillverkare men det va typ. Koolance
Sånhär hade varit PERFEKT!

http://www.koolance.com/water-cooling/product_info.php?produc...

Det dära är lyxigt
Blev lite sugen faktiskt på bygga eget då:)
Men har lite ont om budet nu =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det dära är lyxigt
Blev lite sugen faktiskt på bygga eget då:)
Men har lite ont om budet nu =/

Som sagt så var detta ganska "low cosT" inriktat men ja, allt eftersom pengarna komemr så blird det nog mer o mer godis

Visa signatur

Permalänk

Haha fan vad op med två 360 raddar för en cpu, grymmt dock

Permalänk
Medlem

Ska du slanga gpu'erna med? Känns lite hardcore med en Rad-låda för bara cpu'n. Men attans va snyggt det blev!

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meshuggan:

Haha fan vad op med två 360 raddar för en cpu, grymmt dock

Jag vet, dock är halva idén att även kyla GPU'erna och Ev moderkort om jag bara hittar något block
GPU'erna skall kylas när ajg köpt nya Dessa finns ingen vits med att lägga pengar på
Tackar

Skrivet av Wisp_86:

Ska du slanga gpu'erna med? Känns lite hardcore med en Rad-låda för bara cpu'n. Men attans va snyggt det blev!

Yep skall göras, när jag köpt nya! Väntar på att Nvidia skall släppa sina flaggskepp så får det nog bli ett sånt plus block

Jag bugar och bockar för den fina kritiken!

Visa signatur

Permalänk

Varför har du en saab grill på arbetsbänken för?

sen så har du alla 3 fläktar åt samma håll i radiator lådan? borde det inte vara bättre att 3 suger och 3 blåser?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderinternet:

Varför har du en saab grill på arbetsbänken för?

sen så har du alla 3 fläktar åt samma håll i radiator lådan? borde det inte vara bättre att 3 suger och 3 blåser?

Grillen ligger där för att jag köpte en SAAB 9000 förra hösten, och kunde inte så jätte mycket om bilar. den såg ganska fin ut trodde jag.
Men men grillens "folie" var så slitet o sprucket o fult att jag slet av det (svårare än det låter:D) och lackade grillen svart istället.

Jag är en såndär som gärna har 5 projekt igång samtidigt

För att jag har ett "utblås i toppen" av lådan. Tanken är att det skall bli ett "termiskt självdrag" att med hjälp av fläktar på väldigt låga hastigheter få varm luft från radiatorerna och sedan stiga uppåt
Då suger båda radiatorerna hela tiden kalluft Så är min tanke iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du ska flytta systemet?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur gör du när du ska flytta systemet?

Jag har flyttat det en gång och då tog jag hjälp av farsan!
Men snabbkopplingar ska inhandlas!
Vad som inte riktigt syns är mina ca 3.5 meter slang så det är inte jätte svårt att bära ovanpå varandra eller att två personer hjälps åt ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag har flyttat det en gång och då tog jag hjälp av farsan!
Men snabbkopplingar ska inhandlas!
Vad som inte riktigt syns är mina ca 3.5 meter slang så det är inte jätte svårt att bära ovanpå varandra eller att två personer hjälps åt ^^

Okej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Du borde sätta alla fläktar på att blåsa utåt (suga genom radiatorerna), men det kanske du redan gjort. För den kan väl suga in luft från åvansidan?

Permalänk

Härligt med budgetlösningar, me like!
tips: vinklar behövs inte på mdf jag har byggt mååååånga baslådor men aldrig någonsin använt vinklar, bara förborra och skruva med spånskiveskruv!

Permalänk
Medlem

Måste säga emot båda som skriver här över..

1: kör fläktarna push .. Du har tänkt rätt, men jag undrar om hålet i talet är stort nog för volymen lyft som 6 st fläktar generar? Eventuellt kanske det vore lämpligt med ett dammfilter, så det slipper bli fullt med damm i lådan.. Det går snabbt när man har insug på golvnivå...

2: skit i skruvarna, eftersom det inte är något som helst tryck på skarvarna så räcker det med ett bra lim.. (vilket du säkert redan vet:) )

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Du borde sätta alla fläktar på att blåsa utåt (suga genom radiatorerna), men det kanske du redan gjort. För den kan väl suga in luft från åvansidan?

Nej, då motverkar hela lådan sig själv. Som jag skrev någon annan stans i tråden är tanken så att varm luft stiger uppåt. Att köra radiatorerna passivt går inte riktigt men om man har fläktar som snurrar jättelångsamt så bidrar dom till självdraget (som sagt varmtluft vill ju stiga uppåt).

[URL="http://imageshack.us/photo/my-images/252/radbox.png/"]

Sådär är det tänkt
grå är fläktar.
Svart radiator.
grön uppvärmdluft
röd varmluft som stiger.
Blå kalluft.

Skrivet av streetracing:

Härligt med budgetlösningar, me like!
tips: vinklar behövs inte på mdf jag har byggt mååååånga baslådor men aldrig någonsin använt vinklar, bara förborra och skruva med spånskiveskruv!

Okej, vinklarna var mest för det estetiska då var det tänkt
Men jag är nöjd som den är förtillfället. Tack för inputen och kritiken

Skrivet av fizzdan:

Måste säga emot båda som skriver här över..

1: kör fläktarna push .. Du har tänkt rätt, men jag undrar om hålet i talet är stort nog för volymen lyft som 6 st fläktar generar? Eventuellt kanske det vore lämpligt med ett dammfilter, så det slipper bli fullt med damm i lådan.. Det går snabbt när man har insug på golvnivå...

2: skit i skruvarna, eftersom det inte är något som helst tryck på skarvarna så räcker det med ett bra lim.. (vilket du säkert redan vet:) )

1. Har me funderat fram och tillbaka på dammfilter eller inte. Det är faktiskt till och med så att jag köpte materialet till det men efter lite prat me farsan så testar jag utan i början. Får helt enkelt se hur snabbt det dammarigen haha.
Och nja kanske inte tillräckligt stort för alla fläktar på fullblås men det får duga. Hålet är ändå 58mm*380 mm.

2. Bra det! Tack för inputen!

Visa signatur