Permalänk
Medlem

Kräva en ny dator?

tjenare det ligger till såhär att jag köpte en asus g74sx för drygt 3 veckor sedan, när jag fick datorn så var windowsinstallationen ostabil "utforskaren kraschade" så jag var tvungen att installera om den som är ganska drygt för man förväntar sig att en ny dator ska fungera prima i början. Sedan så märkte jag att om man trycker ner en tangent på sidan så registrerade datorn inte det. EFTER de så dog 4-5 pixlar... så jag drog till alina systems för att säga till dom att den här datorn inte funkar som den ska, efter berättat alla felen så sa dom att dom skulle göra en felgenomsökning för att sedan avgöra hur dom ska göra. så min fråga är: Ska jag kräva en ny för alla fel i början eller låta dom försöka laga den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Jag tror det är upp till dem att bestämma vilket som blir billigast. Om de hittar den felaktiva delen och byter ut den kan det bli billigare, men med tanke på alla fel så är det troligt att du får en ny.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk

regga dig på asus hem sida& kontakta service, jag fick min ASUS G2 åtgärdad på en vecka. döda pixlar ny skärm. men klart det var några år sedan.

MEN klart att de ska hjälpa dig på Alina

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Dom har inte 30 dagar öppetköp eller nått så du kan lämna tillbax den om du inte är nöjd?
Bara en tanke som säkert inte funkar.....

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

De ska laga den 3 gånger gratis först innan du kan kräva ny dator enligt lagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Det finns inget sånt krav i "lagen". Det är endast praxis från ARN.

Öppet köp och ångerrätt går inte att använda när man väl börjat använda en dator(med vissa undantag). Särskilt inte när man redan velat reklamera datorn.

Till Ts: Alina har rätt att undersöka datorn för att se om det är fel på den. Det är oftast inget som går snabbt eller smidigt och de har tre veckor på sig enligt ARN. ASUS kanske kan hjälpa dig snabbare men det är oftast bättre i långa loppet att ta reklamationen genom återförsäljaren. När de väl undersökt varan och konstaterat att det är fel på den kan du välja att få den reparerad, att få en ny eller att häva köpet. Alina kan hävda att det kostar för mycket för dom att häva eller ge dig en ny och vilja reparera. Du har dock RÄTT att välja påföljd något som många företag missar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

okey, men blir nog lättare att ge mig en ny dator :/ dom måste fixa en ny skärm byta tangentbordet och det är en ganska stor del av laptopen + la jag till någon garanti för 1k

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det finns inget sånt krav i "lagen". Det är endast praxis från ARN.

Öppet köp och ångerrätt går inte att använda när man väl börjat använda en dator(med vissa undantag). Särskilt inte när man redan velat reklamera datorn.

Till Ts: Alina har rätt att undersöka datorn för att se om det är fel på den. Det är oftast inget som går snabbt eller smidigt och de har tre veckor på sig enligt ARN. ASUS kanske kan hjälpa dig snabbare men det är oftast bättre i långa loppet att ta reklamationen genom återförsäljaren. När de väl undersökt varan och konstaterat att det är fel på den kan du välja att få den reparerad, att få en ny eller att häva köpet. Alina kan hävda att det kostar för mycket för dom att häva eller ge dig en ny och vilja reparera. Du har dock RÄTT att välja påföljd något som många företag missar.

Allstå dom undersöker datorn just nu, lämna in den i lördags och den skulle bli klar inom 2-3 dagar och efter det så får man bestämma om man vill laga den "om det nu går" för att dom var inte helt säkra om det gick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

.

Du har 14 dagars ångersrätt när du handlar på distans som privatkund. Det betyder att du kan ta upp datorn. Fippla med den, installera 1000 spel och vicka på skärmen. Är du inte nöjd så kan du skicka tillbaka den. Bara att plasta in den och skicka tillbaka den i samma skick som du fick den i. Det står i lagen. Nu har det dock gått 3 veckor så det funkar inte nu, men det lät som om du sa att ångerätten aldrig gällde.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gregger:

Du har 14 dagars ångersrätt när du handlar på distans som privatkund. Det betyder att du kan ta upp datorn. Fippla med den, installera 1000 spel och vicka på skärmen. Är du inte nöjd så kan du skicka tillbaka den. Bara att plasta in den och skicka tillbaka den i samma skick som du fick den i. Det står i lagen.

Nej.
Detta har prövats av ARN (ärendenummer 2008-8043, avgörande 2009-06-11) och de kom fram till att man förverkar sin ångerrätt om man går såpass långt i sin undersökning av datorn att en ominstallation/återställning krävs. Har man alltså valt språk etc. har ångerrätten därmed upphört.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av vipers:

Jag tror det är upp till dem att bestämma vilket som blir billigast. Om de hittar den felaktiva delen och byter ut den kan det bli billigare, men med tanke på alla fel så är det troligt att du får en ny.

Enligt lagen är det faktiskt tvärt om. Det är kunden som i första hand har rätt att välja mellan reparation, ersättning eller omleverans. Vill man ha en ny dator istället för den trasiga har alltså säljaren inte rätt att neka om denne inte kan visa att det innebär en oskälig kostnad. Det står glasklart i konsumentköplagen. Dock skiter de flesta butiker i det och gör det som blir billigast för dem.

Den där praxis som säger tre gånger gäller för övrigt häv av köp. Man kan begära att ett köps hävs redan första gången ett fel hittas men säljaren har rätt att på egen bekostnad försöka åtgärda felet eller ersätta med en ny vara. Först efter tre försök kan säljaren inte neka att köpet hävs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Enligt lagen är det faktiskt tvärt om. Det är kunden som i första hand har rätt att välja mellan reparation, ersättning eller omleverans. Vill man ha en ny dator istället för den trasiga har alltså säljaren inte rätt att neka om denne inte kan visa att det innebär en oskälig kostnad. Det står glasklart i konsumentköplagen. Dock skiter de flesta butiker i det och gör det som blir billigast för dem.

Den där praxis som säger tre gånger gäller för övrigt häv av köp. Man kan begära att ett köps hävs redan första gången ett fel hittas men säljaren har rätt att på egen bekostnad försöka åtgärda felet eller ersätta med en ny vara. Först efter tre försök kan säljaren inte neka att köpet hävs.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
•kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
•kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
•kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
•hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

skälig tid är 3-4 veckor för hemelektronik...

var i lagen står det glasklart att man har rätt till en ny dator?
du har rätt till en likvärdig vara, de kan likagärna vara ett demoex eller en liknande dator som försäljaren fått tillbaka... vad tjänar du som konsument på det?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!