Permalänk
Medlem

kylskada

hej är uppe i norrland just nu var ute i ca 25min gick till puben när jag kommer dit är mitt öra stenhårt samt ingen känsel. det har gått nu 3h nu örat är rött och ganska uppsvällt fick en lite vätskeblåsa men inget blod i vätskan fått tillbaka känslan i örat samt det är inte så hårt längre utan börjat mjukna sökt på nätet hittat en del men någon som vet hur lång tid det tar att bli av med svullnaden samt ifall man behöver oroa sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Andra gradens köldskada är minst lika allvarligt som en brännblåsa, så jag skulle nog rekommendera dig att åtminstone ringa sjukvårdsupplysningen. Det kan ta ett bra tag att läka, och ärren sitter i LÄNGE.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Har man inte mössa i över 25 minus så kan man ju fundera .......

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Inte varit över -30 denna helgen, men det du skulle ha gjort är att du skulle värmt det med handen när du kommit in eller direkt det började sticka i örat, nu gissar jag att du var full och kanske inte kände det. men sålänge örat inte är svart så är det inga problem bara du skyddar örat nästa gång du går ut innan det är helt återställt.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen i det här läget är väl ändå att helt enkelt ta det säkra före det osäkra och klippa av sig båda öronen snarast!

Jag tycker som vanligt det är så underbart att kidsen idag googlar allt och inte ens tänker på att ringa expertis. Det är lite som en omvänd variant av gamlingarnas "äsch det där är inget farligt. Det försvinner". "Äsch jag googlar det och kollar om nån säger att jag borde uppsöka sjukhus, jag tror inte ett avkapat ben kan vara så farligt "benstump +ont som fan" - click"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag tycker som vanligt det är så underbart att kidsen idag googlar allt och inte ens tänker på att ringa expertis. Det är lite som en omvänd variant av gamlingarnas "äsch det där är inget farligt. Det försvinner". "Äsch jag googlar det och kollar om nån säger att jag borde uppsöka sjukhus, jag tror inte ett avkapat ben kan vara så farligt "benstump +ont som fan" - click"

Värre är ändå när det är tvärtom. Någon ringer sjukvårdsupplysningen och är orolig för att kanske ha tarmcancer eller hemorrojder, när den lika väl kunde tagit en sväng förbi Swecare och fått rådet att inte äta råa minimajskolvar på fyllan, samt att aborre inte är någon bra fisk att svälja hel och levande för att impa på polarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Värre är ändå när det är tvärtom. Någon ringer sjukvårdsupplysningen och är orolig för att kanske ha tarmcancer eller hemorrojder, när den lika väl kunde tagit en sväng förbi Swecare och fått rådet att inte äta råa minimajskolvar på fyllan, samt att aborre inte är någon bra fisk att svälja hel och levande för att impa på polarna.

Ja men nu pratar vi ju oftast om efter konstaterat faktum ändå. Då kan det ju vara läge att höra åtgärdsplanen från experterna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Det tar tid innan det läker men om det gör ont och du har känsel i det är det ett bra tecken. Håll det rent, torrt och se för bövelen till att ha en mössa på dig tills det blir vår eftersom örat kommer vara känsligare för nya förfrysningar ett bra tag framöver.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska ta sådant på allvar. Jag förfrös två tår i 10-12års åldern och har fortfarande problem ibland efter mer än 30 år. Inte kul alls.

Riktigt klädsel är väldigt viktigt i kraftig kyla även om det bara är en kort stund.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Har man inte mössa i över 25 minus så kan man ju fundera .......

Beror väl på hur mycket över 25 minus det är, är det plusgrader struntar jag ofta i mössan.

Skrivet av MIFFo_BEast:

Inte varit över -30 denna helgen, men det du skulle ha gjort är att du skulle värmt det med handen när du kommit in eller direkt det började sticka i örat, nu gissar jag att du var full och kanske inte kände det. men sålänge örat inte är svart så är det inga problem bara du skyddar örat nästa gång du går ut innan det är helt återställt.

Så du har haft kallare än -30 hela helgen?

Över -25 = Varmare än -25
Över -30 = Varmare än -30