Permalänk
Medlem

Ibanez TB15R

Drog fram min gamla gitarrförstärkare som inte använts på flera år.
Hittade en Vinlåda som skulle eldas upp så fick en idé.
Jag kan inte ett skit om elektronik eller hantverk så resultatet blir spännande!

Edit 1
2012 02 05.

Folk har undrat vad jag ska använda denna pryl till.
Och jag har knappt listat ut detta själv, för tillfället så använder jag denna och styr ljudet till min hemmagjorda Baslåda som jag gjorde i slöjden som ung. den består av 2 stycken 12 tums JBsystem basar.
Man kan fortfarande koppla in Gitarr om man vill det, och jag kan tycka att jag får bättre ljud nu än när den var i originallådan som jag tror bestod av ett 8" membran.

Ibanez TB15R

Permalänk
Medlem

Tips; Bilderna var lite dåliga, snett vridna och man ser dåligt vad dom ska föreställa.
Jag spelar gitarr och inte ens jag kan lista ut vad fan detta ska föreställa? Du kanske ska förklara lite mer vad det är för något, vad det fyller för syfte osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Tips; Bilderna var lite dåliga, snett vridna och man ser dåligt vad dom ska föreställa.
Jag spelar gitarr och inte ens jag kan lista ut vad fan detta ska föreställa? Du kanske ska förklara lite mer vad det är för något, vad det fyller för syfte osv?

Precis!

och var ska liksom, högtalaren vara? ^^

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Och syftet med detta var?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Lol vilka negativa påhopp,
förståligt att detta är kanske offtopic från det vanliga "dator entusiasmen"
men givetvis handlar det om ett bygge med elektronik att göra, även om galleriet inte är i toppklass så var det lätt att förstå vad grund idén var.
viserligen blev det snyggt i svart samt iden med loggan osv med plexit.
men jag hade nog valt att ha kvar det som en "vinlåda" som sticker ut från det vanliga.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Entusiast

Var kopplar du in högtalaren sen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skrivet av erikom:

Precis!

Förstår ni inte att det är förstärkaren till hans luftgitarr? XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Precis!

Att ha separata lådor för förstärkare och högtalare är knappast ovanligt.

OnT:
Ska det göras en egen låda till högtalaren sedan eller har du fått tag på en färdig redan? Annars rekommenderar jag dig att bygga en sluten låda så får du lite mer bas och tryck i ljudet när du slipper den "akustiska kortslutningen" som förekommer på öppna lådor.
Se om du inte kan bygga in trafon i lådan också. Att ha den på utsidan så där är inte det bästa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sideburns:

OnT:
Ska det göras en egen låda till högtalaren sedan eller har du fått tag på en färdig redan? Annars rekommenderar jag dig att bygga en sluten låda så får du lite mer bas och tryck i ljudet när du slipper den "akustiska kortslutningen" som förekommer på öppna lådor.
Se om du inte kan bygga in trafon i lådan också. Att ha den på utsidan så där är inte det bästa.

Nej man har man separata lådor brukar man ha en kontakt för att skicka ut den förstärkta ljudsignalen från förstärkaren. Jag ser ingen sådan i bygget och var lite nyfiken på hur trådskaparen hade tänkt göra med högtalaren. Vad jag kan se nu finns det enbart en ljudutgång och det är för hörlurar vilket iof inte är helt fel att ha. Är det en hörlursförstärkare för gitarr som är tanken? Det är ju en rätt praktisk pryl att ha.

Håller med om trafon. Ser ut som om den borde fått plats i botten av lådan om man flyttar reverben fast det kanske är försent att ändra på nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej man har man separata lådor brukar man ha en kontakt för att skicka ut den förstärkta ljudsignalen från förstärkaren. Jag ser ingen sådan i bygget och var lite nyfiken på hur trådskaparen hade tänkt göra med högtalaren.

Då förstår jag hur du menar Håller med dig också. Satt och letade efter utgången jag med.

Om stärkaren är tänkt att bara användas med hörlurar, hur funkar det då att inte ha någon högtalare inkopplad? Är inte så haj på transistorstärkare, utan kör enbart rördrivet, men där är de i alla fall ingen bra ide att köra igång stärkaren utan någon form av konstlast på utgången då högtalarna inte är inkopplade (4, 8 eller 16 Ohm beroende på vad stärkaren är specad för).

Permalänk
Medlem

Svar till folk

Skrivet av Goo5e:

Okej, När jag började bygga så var anledningen att jag hade tråkigt.
Nu använder jag den som Förstärkare till min Baslåda.
Jag har lagt upp lite nya bilder och beskrivningar.

Skrivet av erikom:

Precis!

Förstår att du inte förstår.
Gjorde detta mest som ett roligt projekt.
Jag har lagt upp lite nya bilder och beskrivningar så nu kan du se vart man kopplar in högtalarna

Skrivet av AntiSmidig:

Och syftet med detta var?

hade inget syfte från början, Jag jobbar inte så.
Nu står den och är vacker, men används faktiskt som förstärkare till baslådan i hemmet

Skrivet av hurrai:

Lol vilka negativa påhopp,
förståligt att detta är kanske offtopic från det vanliga "dator entusiasmen"
men givetvis handlar det om ett bygge med elektronik att göra, även om galleriet inte är i toppklass så var det lätt att förstå vad grund idén var.
viserligen blev det snyggt i svart samt iden med loggan osv med plexit.
men jag hade nog valt att ha kvar det som en "vinlåda" som sticker ut från det vanliga.

Lådan är jättesnygg från början, men då jag gjorde detta som ett oseriöst projekt från början så använde jag HELT fel verktyg.
Jag har använt en borrmaskin och en fickkniv för att tälja, såga lite, borra lite.
Detta resulterade i att det blev fula märken på en del ställen, så jag valde att Måla den.

Skrivet av Zotamedu:

Nya bilder uppe som visar.

Skrivet av Sideburns:

OnT:

Just nu har jag kopplat in min baslåda i hemmet och det funkar kanon och låter även bättre än förut.
Baslådan har jag byggt själv en gång i tiden och består av två 12" JBsystem basar.

Skrivet av Zotamedu:

Nej man har man separata lådor brukar man ha en kontakt för att skicka ut den förstärkta ljudsignalen från förstärkaren. Jag ser ingen sådan i bygget och var lite nyfiken på hur trådskaparen hade tänkt göra med högtalaren. Vad jag kan se nu finns det enbart en ljudutgång och det är för hörlurar vilket iof inte är helt fel att ha. Är det en hörlursförstärkare för gitarr som är tanken? Det är ju en rätt praktisk pryl att ha.

Håller med om trafon. Ser ut som om den borde fått plats i botten av lådan om man flyttar reverben fast det kanske är försent att ändra på nu.

Jag har kopllat in mitt ljud som jag har hemma till lådan. Och använder den främst till att styra min baslåda till ljudet.
Högtalaren har jag inte bestämt vad jag ska göra med än så vi får se om jag hittar på någon spännande med den.

Skrivet av Sideburns:

Då förstår jag hur du menar Håller med dig också. Satt och letade efter utgången jag med.

Om stärkaren är tänkt att bara användas med hörlurar, hur funkar det då att inte ha någon högtalare inkopplad? Är inte så haj på transistorstärkare, utan kör enbart rördrivet, men där är de i alla fall ingen bra ide att köra igång stärkaren utan någon form av konstlast på utgången då högtalarna inte är inkopplade (4, 8 eller 16 Ohm beroende på vad stärkaren är specad för).

Jag kan inte ett skit om det heller, men nu är mina högtalare inkopplade och det låter prima.
Ang. Utgången så finns det bild nu på vart utgången sitter, detta ska göras snyggare när jag har rätt prylar.