Permalänk

www.DynDNS.org. Vad gäller.

Jag hoppas någon som kan förklarar. Jag läser utan att begripa.
Hur fungerar tjänsten? Är det en pro man måste betala för att få funktionen?
Låt oss säga så här.

Min dator har ip 192.168.1.125
Min internet ip 25.25.25.25. (allt detta är bara exempel) imorgon ändras den till kanske 26.26.26.26
Min routr stödjer dyn dns och har 192.168.1.2 (är det dns?)
Och jag har köpr en domännamn. doman.nu

Hur är funktionen? Eller tänkt det ska fungera?

Jag tror jag behöver den, men vet inte vad och vad det kommer att kräva av mig.

Permalänk
Medlem

Du köper eller tar en gratis domän från dyndns.org, sen skriver du in ditt dyndns användarnamn+password+domännamn i routern och du är good to go!

Din internet/externa ipadress är den som blir "översatt" till ditt nya domännamn, så tex 25.25.25.25 = kalleanka.dyndns.org.

Edit: Och ja, om din externa ipadress ändras så säger din router till dyndns automatiskt.

Permalänk
Skrivet av kamilenski:

Jag hoppas någon som kan förklarar. Jag läser utan att begripa.
Hur fungerar tjänsten? Är det en pro man måste betala för att få funktionen?
Låt oss säga så här.

Min dator har ip 192.168.1.125
Min internet ip 25.25.25.25. (allt detta är bara exempel) imorgon ändras den till kanske 26.26.26.26
Min routr stödjer dyn dns och har 192.168.1.2 (är det dns?)
Och jag har köpr en domännamn. doman.nu

Hur är funktionen? Eller tänkt det ska fungera?

Jag tror jag behöver den, men vet inte vad och vad det kommer att kräva av mig.

Jag har inte läst så mycket..,. men är det ett webbhotell du vill ha? eller en domän?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Jag har en domän. Och startade en server hemma. Om någon matar in mitt, ip, hamnar hen i min dator och kan ladda upp/ner filer. Elker så kab jag ha egen hemsida elker egen firum. Utan att hyra pkats på webbhotellet. Problemmet börjar den gången, min internetleverantlr byter mitt ip adress. Då går det inte att hitta till min dator. Då måste jag kolla mitt nya ip, ringa kompisen och uppge mitt nya ip.
Som jag fattar det, är tanken att DynDNS har koll på min burk via min router.
Så fort min internetleverantör byter ip på mig, skickar router detta till DynDNS. D.v.s. kommer min kompis skriva alltid samma i sin läsare. Det hamnar hos DynDNS som sen skickar honom vidare till min burk.
Hoppas jag fattade rätt.

Permalänk
Medlem

vet att no-ip har sådant program för sina redirect och liknande
tex. du skriver "blablabla.sytes.net" så skickar no-ip vidare till dig och din router pekar vidare mot ja va du nu har, hemsida eller ftp eller liknande
och med no-ip's program så även om du har dynamisk IP som byter lite nu och då så kommer programmet automatiskt uppdatera med den nya adressen på deras hemsida.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

men det verkar att no-ip är inte kompatibel med mitt modem. Saknar inställningar för detta. Medan www.DynDNS.org är redan implementerat i min Netgear.

Eller så gör jag nåt fel ?

Permalänk
Hedersmedlem

Dyndns, no-ip osv har även program du kan köra på servern som håller reda på och uppdaterar ditt yttre ip till tjänsten, så du är inte låst till vad din router klarar av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

DynDNS fungerar så som du beskriver (Routern uppdaterar automatiskt din externa IP vid förändring till ett domännamn reggat på DynDNS) endast om domännamnet är reggat på DynDNS, dvs du måste antingen uppdatera ett DynDNS gratisdomännamn (ex http://user.dyndns.org) eller en domän du köpt genom Dyn.

För att dynamiskt uppdatera en domän du köpt någon annanstans kan du inte använda någon av DynDNS gratistjänster (tror dock dom har någon betaltjänst för detta, är dock osäker här..)

Vissa domänregistrarer har dock DynDNS liknande tjänster inbyggda som använder samma API som DynDNS. Jag kör med Loopia som erbjuder detta.

Frågan är alltså, denna "domän.nu" du köpt, är den köpt på Dyn eller någon annanstans, och i sådanafall vart?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Skrivet av SweZor:

DynDNS fungerar så som du beskriver (Routern uppdaterar automatiskt din externa IP vid förändring till ett domännamn reggat på DynDNS) endast om domännamnet är reggat på DynDNS, dvs du måste antingen uppdatera ett DynDNS gratisdomännamn (ex http://user.dyndns.org) eller en domän du köpt genom Dyn.

För att dynamiskt uppdatera en domän du köpt någon annanstans kan du inte använda någon av DynDNS gratistjänster (tror dock dom har någon betaltjänst för detta, är dock osäker här..)

Vissa domänregistrarer har dock DynDNS liknande tjänster inbyggda som använder samma API som DynDNS. Jag kör med Loopia som erbjuder detta.

Frågan är alltså, denna "domän.nu" du köpt, är den köpt på Dyn eller någon annanstans, och i sådanafall vart?

De är reggat via www.citynetwork.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Hittar ingenting om stöd för dynamisk DNS på deras sida, men de har inte heller någon sökfunktion. Skulle rekommendera dig att ta kontakt med dom och fråga. I värsta fall så får du då sätta upp en gratis domän.dyndns.org och sedan peka din domän.nu dit, kommer se lite lalligt ut med redirect eller iframe lösning, men det borde fungera..

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Jag är med. Tack.