Varför ser 60+ FPS bättre ut på en 60 Hz-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Är det ju inte alls? FPS anger exakt hur många bildrutor som grafikkortet spottar ur sig per sekund?

Nä, eller ja fast inte.
Det används i regel någon form av "framedisplaytime", dvs hur länge varje bild ligger uppe, det räknas sedan ut till antal bilder per sekund.

60FPS kan ha en väldig variation på hur länge varje bild visas, i en perfekt värld visas varje bild i 16.6ms innan nästa bild kommer, dock är det inte riktigt så, det kommer att variera en del, t.ex mellan 14ms(71fps) och 18ms(55fps), det ryms fortfarande 60 bilder i en sekund.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

lekte lite med fraps.

10 sekunders bench på cs och bf3.

fps, frametime och frametime under en sekund ( lite lättare att se varje enskild frame )

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Är det ju inte alls? FPS anger exakt hur många bildrutor som grafikkortet spottar ur sig per sekund?

Om du menar realtidsfps-mätning, ja, men då är det fortfarande i snitt på hela sekunden.

Säg att du har 60 fps.
Då kanske 50 rutor målas upp den första halvsekunden och bara 10 den nästa pga en explosion eller något.
Då upplevs det som ryckigare just där.
(enkelt förklarat)

Att mäta FPS som man gör är problematiskt då väldigt många inte riktigt förstår vad det är man mäter och hur det man mäter översätts till praktik.

Jag hoppas du har blivit lite klokare.

EDIT: Eh, jag tyckte bara det var 1 sida i tråden, men det var ju flera andra som svarat bättre än mig ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Kul att höra

Ja, det är alltid bättre. Eller ja, om du tänker dig att redaktören ger ut tidningen precis varje vecka och det tar exakt 3,5dagar för dig att skriva en artikel så kommer ju utgivningen timas perfekt med din artikel (medan om du skriver en artikel på 2 dagar så kommer det varannan vecka ta en extra dag att ge ut tidningen). Så i vissa fall är det bättre med längre tid mellan frames. Men det är ju inget man kan räkna med (man bestämmer ju inte exakt var frameraten ska vara från grafikkortet), så det enkla svaret är "ja, det är alltid bättre med högre framerate, dvs att du tar kortare tid på dig att skriva artiklar", för då kommer det OFTAST vara lägre delay från att jag tänker "jag vill ha en artikel" till att jag ger ut tidningen.

Har nog aldrig läst en bättre metafor som har med det här att göra.
Kommer garanterat att hänvisa till din kommentar och stycken ur ditt längre inlägg när jag vill framföra en poäng.

Sällan läser man inlägg av någon som vet så mycket om detta med Hz och FPS, utan mest "jag har för mig att" och sen länkar till någon halvseriös sida som inte riktigt går att tolka.
Bra jobbat!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Har nog aldrig läst en bättre metafor som har med det här att göra.
Kommer garanterat att hänvisa till din kommentar och stycken ur ditt längre inlägg när jag vill framföra en poäng.

Sällan läser man inlägg av någon som vet så mycket om detta med Hz och FPS, utan mest "jag har för mig att" och sen länkar till någon halvseriös sida som inte riktigt går att tolka.
Bra jobbat!

Haha tack hoppas det jag sa stämde, var nån moderator som pekade ut ett problem med det jag sa tyvärr :S men kul att det uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Haha tack hoppas det jag sa stämde, var nån moderator som pekade ut ett problem med det jag sa tyvärr :S men kul att det uppskattas

Jag tyckte det gick ihop med det jag vet om.
Vad var det som inte riktigt stämde då?

Jag tänkte med, om man spelar CS på en skärm med 60 Hz och använder kommandot fps_max 101 i CS så får man 100 FPS. Hur påverkar det om man då sätter igång v-sync?
Går v-sync över kommandot i CS? Blir det skum tearing då med "hel- och halvbilder"?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Jag tänkte med, om man spelar CS på en skärm med 60 Hz och använder kommandot fps_max 101 i CS så får man 100 FPS. Hur påverkar det om man då sätter igång v-sync?
Går v-sync över kommandot i CS? Blir det skum tearing då med "hel- och halvbilder"?

Jag vet inte, han påpekade på sida 2 lite fel i det jag sa, har inte orkat sätta mig in i det än så vet inte riktigt vad, men du kan ju läsa hans inlägg och avgöra själv vad som stämmer! Men härligt du verkar veta vad du pratar om så då skrev jag säkert vettiga saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

i cs blir det katastrofalt, eftersom det kommer begränsa fps'n till 60, vilket påverkar en massa saker i spelet.
tearing lär det ju inte bli, eftersom vsync är på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ja, men faktum kvarstår att "hollywoodfilmer" alltid har rejält med motionblur, även om ljusförhållanderna egentligen skulle tillåtit en minimal slutartid. Till och med animerade filmer har rörelseoskärpa till tusen.

24fps är plågsamt lågt för en absolutstyrd muskamera. Konsolspel kör 30fps och där är det få som klagar(swec-maffian undantagen), helt enkelt för att man aldrig kan få samma direkta känsla med en liten tumspak.

Där är du tyvärr ute och cyklar.
Vilken framerate konsolspelen har är helt och hållet upp till utvecklaren. Spel som är "intensiva/snabba" kräver ofta högre framerate. Rage tickar exempelvis på i 60 fps.
Sedan kan jag tillägga att PAL-spel (576i) antingen låg på 25, 30, 50 eller 60 fps. För 30/60 fps krävdes dock en tv med stöd för PAL60 som då gav en uppdateringsfrekvens på 60 Hz (dock 480i, samma upplösning som NTSC). 25/50 fps var dock vanligast.

PAL = 50 Hz (576i, 720 x 576)
PAL60 = 60 Hz (480i, 640 x 480)
NTSC = 60 Hz (480i, 640 x 480)

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Du har säkert rätt i detta, och jag kommer försöka förstå din poäng mer noga senare (när jag orkar engagera mig mer än mina monsterinlägg nu lol), men double buffering inkluderar väl en delay right? kunde detta en gång i tiden men kommer inte ihåg. Eller var det triple buffering som gav en delay? Och om det är som du säger, vilken del i min text är det som inte stämmer? Jag är väldigt nyfiken och intresserad av detta, därför jag undrar!

För att ta ditt tidningsexempel. Tidningen har bara en artikel för att göra det enklare och mer likt.
Singel Buffer:
Klockan är 12.00 på Söndag och tidningen ska ges ut, men du har bara hunnit med halva din artikel.
Då tar redaktören den halvan samt fyller ut resten med förra veckans artikel.

Double Buffer:
Klockan är 12.00 på Söndag och du har bara hunnit med halva din artikel.
Redaktören trycker då förra veckans artikel. Om du har hunnit klart med
din artikel till nästa vecka får den vara med då. Om du har hunnit klart
med två artiklar kastas den förra så att bara den nyaste trycks.

En frame buffer är som en kopia av skärmen i grafikkortets minne. Med
bara en buffer arbetar grafikkortet på samma bild som ska skickas till
skärmen och är den skickas alltid i det skicket den är (buffern töms
aldrig utan skrivs bara över, det är därför halva av den gamla framen
kommer skickas också). Med två buffrar arbetar grafikkortet på den ena
och det är den andra som skickas till skärmen. När grafikkortet är klar
kopieras "arbetsbuffern" till "skärmbuffern".

Mao. så väntar man aldrig med att skicka något till skärmen, det görs
alltid var 1/60 sekund om du kör i 60Hz.

Double buffer skapar en delay på ca en frame de gångerna som det tar
längre än 1/60 sekund att rita framen.

Exakt hur tripple buffer funkar vet jag tyvärr inte men jag skulle kunna
tänka mig att du har två skärmbuffrar och den senast som är helt
färdigkopierad skickas.

Detta är också varför det inte speler någon roll om FPSen är 2000 eller 60
om spellogik samt fysik är åtskilda uppritningens FPS, allt
över 60 FPS kastas. Nu är det so sagt ovanligt att det är så och det är
därför som tex. V-Sync är så hatat trots att det annars är en mycket bra
funktion som skulle ge bättre flyt (eftersom CPU och GPU skulle kunna
lägga mer tid på logik och fysik).

Permalänk

För att återgå till ursprungsämnet så är FPS antal bilder per sekund som renderas i "bildbuffern" *. Sätter man ingen maxfps-parameter (FPS cap) så renderar spelet så många den kan, och datorns prestanda bestämmer hur många FPS man får i olika tunga eller enkla scener.

Grafikkortet styr skärmen enligt de inställningar man gjort i spelet, t.ex. 1920x1200@60Hz. Skärmfrekvensen blir den som stöds av skärmen i en viss upplösning, helt enkelt. Det betyder att grafikkortet matar ut pixlar från "bildbuffern" 60 gånger per sekund.

I spelet kan man bestämma om spelet ska synka till skärmfrekvensen, Vsync. Det som händer om Vsync är på, är att oavsett om datorn är så krallig så den skulle kunna rendera fler än 60 bilder per sekund, så renderar den bara en och väntar sedan på nästa "Vblank"-signal från grafikkortet, dvs väntar till nästa 1/60 sekunds intervall. Då måste dina ögon också vänta på nästa bild till dess, dvs du får visuell feedback på det som händer i spelet, inklusive dina egna reaktioner och moves. Det är det som gör att det känns laggigare.

Är Vsync på, så får du 30 FPS om datorn renderar 30 FPS och 60 FPS om datorn renderar 60 FPS eller mer.

Är Vsync av, så fortsätter spelet att rendera nästa bild till "bildbuffern", och det betyder att om pixlarna lite längre ner på skärmen hunnit ändras när grafikkortet kommit till att mata ut de pixelraderna till skärmen, så kommer ändringarna med. Detta ger effekten "tearing" om man t.ex. tittar sig omkring snabbt i spelet. I bilspel, där man mest rör sig "inåt i skärmen" och inte så mycket i sidled/höjdled, blir effekten lite mindre störig, men den är fortfarande där.

Med andra ord så bestämmer skärmen hur många pixeländringar du ser per sekund (Hz), och datorprestandan bestämmer hur många pixlar du hinner rendera per sekund (FPS). Med Vsync av kan alltså pixlarna i scenen uppdateras flera gånger under tiden skärmen visar en bild, om du har en snabb dator, eller kör ett gammalt spel. Det gör att "de senaste ändringarna" i scenen (baserade på dina rörelser) "kommer med" så fort som möjligt, och därför känns "Vsync av" rappare.

(Jag tog mig friheten att ta 60Hz som exempelfrekvens och inte blanda in interna buffringar för att förenkla. Därav "bildbuffern".)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.