Hårddisken knackar vid uppstart!

Permalänk
Medlem

Hårddisken knackar vid uppstart!

Tjena.

Har märkt 2 ggr senaste tiden att när jag startar datorn så "knackar" något i ca 5-10 sekunder.
Lät precis som att något låg emot chassifläkten så jag kollade men inget låg mot fläkten. Så tänkte att det kanske är hårddisken.
Har en 40 GB som systemdisk, en 500GB Samsung (HD501LJ) och en 2TB WD som lagring.

Såg precis denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/815465-hd501lj-ski... och börjar misstänka Samsung-disken.
Allt fungerar dock normalt när jag startat datorn och använder den till spel b.la.
Tänkte köra Seatools nu och kolla om jag hittar något fel.
Kommer inte ihåg när jag köpte den så vet inte hur gammal den är.

Är det troligt att den slutar funka snart?

Ser nu att i Drive Info i Seatools är "Power-On Hours" 29478 timmar

Permalänk

min låter likadant ibland i någon minut precis när man startat och sen försvinner det en månad eller två och så händer det lite då och då :S

Permalänk
Medlem

Har också haft en Samsung 500gb disk som lät illa... Det gjorde den rätt länge dock, och jag orkade aldrig byta den.. Hade den nått år som lagringsdisk och sålde den som defekt sen... Den visade aldrig några smart-fel....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en knackande disk som fungerade i 1 år minst. Den gick aldrig sönder, jag bytte den bara pga ljudet. Helt ofarligt alltså, bara störande.

Permalänk
Medlem

Om en disk börjar låta sådär så är det en tidsfråga innan den läger av. men som många andra har sagt 1-2 år eller kanske redan imorgon vem vet..

spara inte viktig data på disken så ifall om nåt händer så är det bara att byta ut den. eftersom det låter bara vid uppstart enligt dig så är det väl bara att tuta och köra tills den säger tack och adjö..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

min låter likadant ibland i någon minut precis när man startat och sen försvinner det en månad eller två och så händer det lite då och då :S

Haha okej Känns stabilt det här Man får väl spara allt viktigt för säkerhets skull kanske.
Kanske sälja hårddisken och säga att det är ett ljud som kommer ibland som gör att datorn går i Über-mode och man kan spela alla spel i Ultra

Skrivet av Xiod:

Jag har haft en knackande disk som fungerade i 1 år minst. Den gick aldrig sönder, jag bytte den bara pga ljudet. Helt ofarligt alltså, bara störande.

Okej, känns lite bättre då. Man får väl iaf spara allt viktigt för säkerhets skull och sen köra på. Tack för infon!