Firefox 13 Vad tycker vi om den?

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen större skillnad mot version 12 annat än att rullningen känns mer jämn och inte lika stel.

Permalänk
Medlem

Då kan jag berätta lite annat som är på gång.

App integrering. Nästan klart.
Firefox for metro
B2G
Nya funktioner för developers
PDF.JS som kommer komma med i version 14 eller 15. För min egen del kör jag vidare med NitroPDF
InlinePDF
URLautocomplete har jag för mig det heter. Gör att URL kan ge förslag utifrån tidigare sökning.
Mozilla har byggt klart en HTML editor som går under namnet thimble
Feenec UI blir mer integrerat med android och kommer även att ha stöd för flash
Mer stöd för HTML5 och CSS3 attribut
Till sist en armé med buggfixar som rättar till en hel del

Permalänk

Jag har börjat gå tillbaka lite mot Firefox från Chrome. Jag tycker det är lite lustigt dock att Windows versionen av Firefox ser mer slipad ut än Linux versionen. Chrome ser identiskt ut både i Windows som i Linux. I alla fall av det jag kan se. Hoppas mozilla putsar till Linux utgåvan ytterliggare sett till design. Trots allt använder många Linux distrar Firefox som standard. Så man tycker att de kunde snygga till Linux utgåvan en aning till.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Då kan jag berätta lite annat som är på gång.

App integrering. Nästan klart.
Firefox for metro
B2G
Nya funktioner för developers
PDF.JS som kommer komma med i version 14 eller 15. För min egen del kör jag vidare med NitroPDF
InlinePDF
URLautocomplete har jag för mig det heter. Gör att URL kan ge förslag utifrån tidigare sökning.
Mozilla har byggt klart en HTML editor som går under namnet thimble
Feenec UI blir mer integrerat med android och kommer även att ha stöd för flash
Mer stöd för HTML5 och CSS3 attribut
Till sist en armé med buggfixar som rättar till en hel del

Appropå det här modeordet "app" vad skiljer en app från en insticksmodul eller tillägg, eller liknande när det gäller webläsaren ? Själv så tycker jag app har en starkt negativ laddning, ett "skitprogram" för telefoner, något som i de flesta fall inte borde finnas om hemsidorna fungerat, appar är dessutom lika missbrukade som flash, de har ett värde, men har missbrukats så mycket att det bara får negativ laddning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

hade hellre haft bokmärken där.

Du kan dra och släppa bokmärken på de 9 platser som finns på "ny flik"-sidan så fastnar de där.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Firefox aurora (15)

Finns att hämta hem och det har även kommit en ny flash update.

Två nya funktioner för developers har dykt upp i nya aurora. Inte riktigt koll på vad dem gör.
På svenska heter dem avlusare och responsivt läge. Jag använder svensk version eftersom det innehåller inbyggd ordlista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butch3r:

Jag använder inte Firefox, jag gillar mer Google Chrome.

För att du gick på en hype som många andra när Chrome kom ja! Tråkigare webbläsare än Chrome får man ju leta ett bra tag för att hitta!! Och så användarsnäll så alla nybörjare kör med den! Nä, jag kan inte hjälpa det , men jag klöks på er Chromefolk som tror att ni är bättre *spyr**

Skrivet av Bean:

Men hur mycket vinner man egentligen om man kör chrome imot Mozillas? Måste ju finnas någon stor grund i det pgr av många har gått över till Chrome. Jag själv tycker Aurora är kvick som tusan menar folket att Chrome är snabbare i då vilka grunder?

Grunden du söker heter "grupptryck" och ingenting annat!

Skrivet av Bean:

HeHe! De där med 100 flikar förstår inte jag en polare är sådär med och fattar inte logiken i det det är fullständigt onödigt i min mening för är det annars svårt o bokmärkat eller skriva på google, ta det inte dumt

Fattar du inte logiken, så ska du testa att starta flikgrupper med 25 i varje! helt plötslig så är du uppe i 100. Och när du vant dig så är du uppe i 250 flikar Inga problem alls! Och har man 3st skärmar med webbläsaren på alla tre, blir det genast mycke lättare att trycka in info till hjärnan!

Sen det där med scrollningen. Funkar inte "Smooth Wheel" tillägget med 13:on? För det är ett kanon tillägg som jag inte klarar mig utan!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Firefox aurora (15)

Finns att hämta hem och det har även kommit en ny flash update.

Yepp

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@skog1s
Smooth scroll är nu mera implementerat i Firefox.
Ligger i about:config - general.smoothscrolling
Folk kommer klaga på funktionen eftersom dem är inte vana vid det hela.

Samma gäller ny fliksidan och homepage. I början var jag skeptiskt till det hela.

Nu fungerar aurora som vanligt. Så fort det inte dyker upp några updates så börjar det strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

@skog1s
Nu fungerar aurora som vanligt. Så fort det inte dyker upp några updates så börjar det strula.

Jag tog bara Hjälp sen Om då började den och tanka ner 15. Strula det för dej?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ohh, trevlig uppdatering! Ser ut som opera nu fast utan alla buggar, och den mjuka scrollen är saknad. Listade nyss ut hur man uppdaterade waterfox så jag får väl se hur den funkar också.

Permalänk

Är det någon skillnad på Firefox 4 och Firefox 13? De bytte namn jävligt snabbt där.

Permalänk
Medlem

Jag gillar nya firefox faktiskt. Hade firefox sist för ca 5 år sedan. Igår testade jag firefox 13 och det är riktigt snyggt och snabbt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

För att du gick på en hype som många andra när Chrome kom ja! Tråkigare webbläsare än Chrome får man ju leta ett bra tag för att hitta!! Och så användarsnäll så alla nybörjare kör med den! Nä, jag kan inte hjälpa det , men jag klöks på er Chromefolk som tror att ni är bättre *spyr**

Grunden du söker heter "grupptryck" och ingenting annat!

Nu förnekar jag inte att det första inlägget du citerade var onödigt, men varför allt detta hat mot chrome? Chrome fungerar bra för mig och många andra, om det inte passar dig är du fri att använda firefox istället, jag ser inte riktigt problemet...

Och nej det är nog inte så många som tror att de är bättre för att de använder chrome.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har för det mesta både chrome och ff igång, flashbaserade multimedia saker i chrome och seriös surfning i ff, kraschar flash så startar man lätt om chrome, och man drar nytta av flikhanteringen i ff för det man läser, får de nu till stöd för pdfer så blir det ännu lite mera adobefritt i ff och det lär alla tjäna på.
Man bör inte begränsa sig till bara en webläsare eftersom ingen är bäst på allt, det kanske kommer en tid då en webläsare klarar allt, men vi är inte där ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte märkt någon skillnad direkt.
Fungerar bra som vanligt dock, adblock fungerar fortfarande tillskillnad ifrån chrome pisset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Jag tog bara Hjälp sen Om då började den och tanka ner 15. Strula det för dej?

Nej det fungerar.

Det jag menar med strular är när det inte kommer några updates speciellt vid ny version släpp. Några har tydligen fått problem med flash 11.3 om man läser lite på Mozillazine forums.

För den som vill använda PDF.JS så hittar man det i Mozilla addons. Själv kör jag vidare med NitroPDF och därmed hoppar över det hela.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/pdfjs/

Det enda som begränsar just nu är 3g uppkopplingen (kommer få tillgång till 4g senare under den här månaden) annars reagerar foxen väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Märker inte någon skillnad alls med 13.0, vad är felet? Ända skillnaden är att sist besökta sida kommer upp varje gång jag startar om Firefox.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk

Gillar den mjuka scrollningen och nya tab sidan, tummen upp för nya Firefox

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 12 och 13 är homepage, nya fliksidan, smoothscroll, SPDY, nya förbättrade funktioner för developers, nya funktioner för HTML5, CSS3 och DOM och till sist en armé med buggfixar.

URL awsomebar kan komma ihåg den sida du har varit inne på och sedan ange det som alternativ. Favicons har bytts ut mot två funktioner. En liten jordglob när du besöker vanliga sidor och sedan ett litet hänglås på sidor med HTTPS

Skillnaden mellan 14 och 15 nästintill noll
Det som har kommit in är nya devloper funktioner, det agerar mycket snabbare, minskning av läckande addons(det är den största boven när folk säger att firefox läcker minne.
Mozilla har putsat till sitt UI. Det mesta är kosmetika och buggfixar.

Mozilla apps on Linux (browserID som visas är ytterligare ett projekt som Mozilla har tagit fram för att göra inloggningar enklare)
http://www.misfitgeek.com/2012/06/mozilla-apps-on-linux-from-...

http://ilias.ca/blog/2012/06/you-can-now-set-the-url-firefox-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shogun-r:

Märker inte någon skillnad alls med 13.0, vad är felet? Ända skillnaden är att sist besökta sida kommer upp varje gång jag startar om Firefox.

Det är inget fel, det är bara att det för först gången på länge är tydliga ändringar i hur den ser ut och hur den uppför sig. Det är annorlunda, så mycket kan nog alla vara överens om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bean:

vadå sist ut? sist ut är väl Firefox då i sådana fall.
Nightly är den som kommer först med uppdateringar sen Aurora sen vidare till slutliga Firefox? rätta mej om jag har fel. Jag själv kör Aurora och kommer absolut inte gå tillbaka till Firefox

Om du inte redan visste så är Aurora Firefox, varken mer eller mindre.

Aurora är "pre-beta" versioner av Firefox (dvs, dem kan mycket väl vara instabila och krascha din dator, så man bör inte köra den på sitt huvudsystem/i produktions miljö)

Sen så har vi Firefox Beta, och till sist det alla kallar Firefox

Versioner just nu:
Firefox 13
Firefox beta: 14
Aurora (pre-beta Firefox): 15

Aurora som är nu är den som kommer heta Firefox version 15 (som släpps om 12 veckor).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Aurora versioner är inte instabila så länge man bara installerar dem dagliga uppdateringarna som brukar pushas ut på kvällen. Firefox aurora fungerar lika bra som stable. Det är nightly som inte bör användas ifall man vill leva med krascher.

Inför varje ny versions släpp pushas firefox stable först eftersom versionen är redan färdigbygg och klar(sista beta är den som sedan blir RC). Därefter Får nightly användarna ny version. Sedan brukar beta kanalen pushas och sist kommer aurora. Så har det varit sedan Mozilla började med sitt nya system.
Det jag försöker förklara handlar inte om när det släpps utan i vilken ordning kanalerna prioriteras efter att det har varit merge.

Sedan tror jag nästa stora ansiktslyftning för Firefox blir när W8 släpps.

Permalänk
Medlem

Stängde av smooth scrolling och tog bort dendär nya grejen när man öppnar ny flik. Vad fult de var, seriöst.

Annars så verkar den stabil. Gillar Chromium också men den beter sig konstigt när man skrollar snabbt (hackar) samt att adblock inte fungerar helt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Buddaz: du vet inte om det går när man startar Aurora så öppnas bara ny flik och ingen startsida alls för tex om man inte skriver in en startsida så blir det direkt Auroras hemsida

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Stängde av smooth scrolling och tog bort dendär nya grejen när man öppnar ny flik. Vad fult de var, seriöst.

Hehe jag som tyckte det var behändigt just så flik asså

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Buddaz: du vet inte om det går när man startar Aurora så öppnas bara ny flik och ingen startsida alls för tex om man inte skriver in en startsida så blir det direkt Auroras hemsida

Ställ in startsidan till about:blank så borde det bli som du vill ha det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Ställ in startsidan till about:blank så borde det bli som du vill ha det.

Okej gjorde så men då kommer inte sidorna fram som det brukar vid ny flik. Tack ialf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker 13 är seg och buggig...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.