HJÄLP! Streacom f1c + Asus E45M1-I Deluxe = CPU temp 80c!

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Streacom f1c + Asus E45M1-I Deluxe = CPU temp 80c!

Har som rubriken säger satt in ett E450 Deluxe i ett Streacom FC1 chassi

Har även satt in ett E450 i ett Fractarl Array R2 Chassi

Streacom
Har nu öppnat lådan och lagt på en Noctua 80mm fläkt på kylflänsen vilket har fått temp att gå ner:

Idle: (Förr 60-66c) Nu 44c
Load: (Förr 80c) Nu 72c
Har en scythe 40mm fläkt på sidan som drar ut värmen.

Fractal Array R2
Kör utan fläkt på men i en betydligt större låda med en 120mm fläkt som blåser på diskar och MB.

Idle: 62c
Load: 72-75c

Frågan är:
Kan detta stämma? Visst att dessa fläktlösa kort ska vara lite varmare men så varma. Det näms inte i rrecensioner att den ska gå upp i dessa grader men kan jag ha fått 2 st felaktiga kort?

Nu då?
Ska prova på att montera loss kylfläns och lägga på ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

Byt ut kylpastan mellan APU och fläns.
Det gjorde en hel massa graders skillnad på mitt E35M1-I.
Tydligen så är orginalpastan får hård och spricker under frakt/montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Byt ut kylpastan mellan APU och fläns.
Det gjorde en hel massa graders skillnad på mitt E35M1-I.
Tydligen så är orginalpastan får hård och spricker under frakt/montering.

Hur mycket skillnad blev det? Fan 72c känns ju overkill. Vad ligger din på i idle/load? Vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem

Inte säker då jag inte använt den på ett tag, men betydligt under 72 grader iaf.
72 grader i sig är dock ingen fara, passiva system blir ju varma av naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte säker då jag inte använt den på ett tag, men betydligt under 72 grader iaf.
72 grader i sig är dock ingen fara, passiva system blir ju varma av naturen.

Jag har bytt pasta och lagt en 80mm fläkt på gallret. Utan toppen på chassit på har jag 45-49c idle och 50-60c load. Det borde väl vara acceptabelt?

Permalänk
Skrivet av frankly:

Jag har bytt pasta och lagt en 80mm fläkt på gallret. Utan toppen på chassit på har jag 45-49c idle och 50-60c load. Det borde väl vara acceptabelt?

Tycker det ser bra ut. Ungefär samma som jag har.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Heya, vackert att du fått ner din temp, ska läggas på minnet. Tänkte köra samma upplägg som du, E45M1-I och ett Streacom F1C. Har en fråga då jag sitter på ett par minnen redan och tänkte la spara in någon hundring på att inte köpa nya men jag undrar hur mycket plats du har mellan chip och ovanför minnena? Om du har lust att mäta skulle du göra mig en stor tjänst och några hundringar rikare!

Inte för att minnen är så stort utgift men de ligger lixom bara här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av looak:

Heya, vackert att du fått ner din temp, ska läggas på minnet. Tänkte köra samma upplägg som du, E45M1-I och ett Streacom F1C. Har en fråga då jag sitter på ett par minnen redan och tänkte la spara in någon hundring på att inte köpa nya men jag undrar hur mycket plats du har mellan chip och ovanför minnena? Om du har lust att mäta skulle du göra mig en stor tjänst och några hundringar rikare!

Inte för att minnen är så stort utgift men de ligger lixom bara här..

har tyvärr ej lådan här längre men det ska inte vara några problem med vanliga, dessutom, om du ska lägga fläkt på likt mig så sitter inte minnena i vägen.

Lådan är så pass hög att du ska kunna ha en cddrive i den, skippar du det så finns inga höjdbegränsningar.