Att kopiera och installera program/ appar mac os mountain/ lion.

Permalänk
Medlem

Att kopiera och installera program/ appar mac os mountain/ lion.

Hej!

Jag testade en sak i dag på en mac dator med mac os x mountain Lion på sig och det var att kopiera ett installerat program till en annan mac.
Det första som jag gjorde var att ladda ner en app från mac app store och den appen hette twitter. När twitter appen var installerad och låg i program mappen applications på datorn, så kopierade jag den från den mappen till ett usb minne.

När jag sedan skulle installera appen på en annan mac dator så fungerade detta perfekt och jag drog twitter filen till program mappen på den andra mac datorn och sedan var det bara att starta den appen därifrån som vanligt. Tack vare detta så undrar jag om mac os x mountain lion eller lion ens kör med ett installationsprogram som t.ex. windows 7 gör som fixar genvägar och allt annat direkt när man ska installera ett program. Vi säger det att jag ska ladda ner programmet chrome till min dator som kör windows 7 och för att det ska gå så får man installera den filen via en installationsfil som sedan fixar allt, men i os x så är det bara att kopiera, samt klistra in programmet direkt.

När man t.ex. laddar ner ett program från någon hemsida till mac os x, så är oftast dessa filer i ett (skivavbild) dmg format och detta format har jag nu fattat bara används för att hålla filstorleken på programmet nere och att det inte är någon riktig installationsfil.

Min fråga är alltså om man bara kan kopiera ett program som man har på en mac os x dator från programmappen och installera det programmet till vilken mac som helst och om programmet blir helt okej, för det verkade det bli för mig iaf???????

Tack på förhand och jag vet att min förklaring av mitt problem är lite krångligt beskrivet.

Permalänk
Medlem

Programmen är i formen .app vilket egentligen bara är en mapp med alla de filer som hör till programmet.
Vill du se vad programmet består av för filer kan du högerklicka på det och välja "Visa paketets innehåll".
För att installera program kräver oftast bara att du kopierar programmen dit du vill ha dem.

Sedan finns det såklart vissa program som har installerade tex. Adobe-Sviten eller Microsofts Office-program.

Permalänk
Medlem

Generellt så funkar det. Kan krävas licens / macen är auktoriserad (?) med ditt ituneskonto.
Jag lade t ex över Pixelmator till min sambos MBA.
De flesta programmen i App Store är godkända för att använda på alla dina macar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."