Permalänk
Avstängd

Glowpad och Hdd-led

Glowpad!!
Glowpaden ska drivas via USB-porten med en typ A Hane anslutning..Det ska finns en blå lysdiod och en röd!!..Nu till frågorna!!..Vad ska jag använda mig utav för motstånd?? Sen hur ska jag fräsa för att det ska se snygg ut när den inte är påslagen??.. :(Kollade in en på Metku men den var så fult fräst!!..Tänkte ifall det räcker med att göra två "hål" i överkant??

--------------------------------------------------------------------------------
Hdd-led!!
Dioderna ska "blinka" samtidigt som hårddisken läses och scannas av..Pathway hade byggt en sådan modell fast för IDE..:cool:

Tacksamma för alla svar som vet hur en sådan modell ska byggas!!

Ifall du har kopplingsschema eller vet vart man kan finna sådana maila gärna länken eller bilden!!..:)

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

So, what is the real problem here? You want to have power from an USB but you need to blink the leds with HDD signal? Just use optocoupler (4n25/4n35) on your hard-drive led header and then connect the other side of the coupler to the wires coming from the USB port. Optocoupler will then pulse the power from the USB to those leds on GlowPad with a signal coming from the HDD led. Hope this helps.

Visa signatur

MetkuMods Because you love your hardware.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är snyggare när man borrar in lysdioderna istället för att fräsa.
Tog några bilder på ena av mina Glowpads.
Kass kvalitet men va f.. man ser ju ändå

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Han vill nog INTE att det ska blinka tillsammans med hdd-signalen, isånnafall har jag missförstått det...

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Han vill nog INTE att det ska blinka tillsammans med hdd-signalen, isånnafall har jag missförstått det...

Hur kan man missförstå detta

"Hdd-led!!
Dioderna ska "blinka" samtidigt som hårddisken läses och scannas av"

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Avstängd

Okej..ska hjälpa er med att lösa detta lilla problem ni verkar ha!!..Glowpaden ska vara kopplad till USB-porten...

HDD-LEDEN ska jag styra via en molex-kabel till nätagget..Men problemet med HDD-Leden är att få den att "blinka" samtidigt som hdd:n läses av!!..

ALLTSÅ HDD LEDEN SKA INTE STYRAS VIA USB-PORTEN!!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Jag tycker att det är snyggare när man borrar in lysdioderna istället för att fräsa.
Tog några bilder på ena av mina Glowpads.
Kass kvalitet men va f.. man ser ju ändå

Alltså om USB:n bara ger 5V fungerar det då bra att köra med tre lysdioder från elfa art:nr

75-034-69 (Röda)
75-003-33 (Blåa)

Den röda kör på 2,1V(8mcd) och den blåa på 3,8v(100mcd) Jag tror ju personligen inte detta kommer att fungera eller gör det??..//Peter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt från fysiken får du seriekoppla dem och sätta på motstånd. Annars kommer du nog att spräcka dem.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

som japala beskrev... en optokoplare som "sluter" kretsen så att när hd:n är aktiv.. o då får ljusdioderna ström... god jul alla

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

vilka blåa dioder har du använt loki?

Visa signatur

jochan

Permalänk
Medlem

Djraven; DU får paralellkoppla dioderna och sätta ett motsånd på varje diod eftersom de kräver inte samma spänning.

Visa signatur

jochan

Permalänk

kanske har fel men så här skulle jag tor att d skulle funka...
skåda minna paint skillz:D

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOCHAN
Djraven; DU får paralellkoppla dioderna och sätta ett motsånd på varje diod eftersom de kräver inte samma spänning.

Jo jag hade räknat ut att jag skulle få sätta två olika motstånd..Men det jag undrade över då var ifall den ena dioden skulle lysa svagare??..:confused:

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy
som japala beskrev... en optokoplare som "sluter" kretsen så att när hd:n är aktiv.. o då får ljusdioderna ström... god jul alla

ööö..Jag ska vara ärlig jag suger på allt som typ har med elektronok så vad menas med optokoplare?? Vart får man tag på en sådan?? Och vad har den för funktion??..Hur ska denna få dioderna att blinka??...:(

Visa signatur

Permalänk

optokopplare e väl typ som ett relä.. genom att den får en signal från den strömmen som hd ledden normalt får så sluter den din ljusdiods krets o då lyser dom.. när "relät" inte får någon ström längre så släpper "reltä" vilket gör att ljusdioderna slocknar... har ett sådant till min knightrider som gör så att den går igån när hd:n e aktiv..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

optokopplare e väl typ som ett relä.. genom att den får en signal från den strömmen som hd ledden normalt får så sluter den din ljusdiods krets o då lyser dom.. när "relät" inte får någon ström längre så släpper "reltä" vilket gör att ljusdioderna slocknar... har ett sådant till min knightrider som gör så att den går igån när hd:n e aktiv..

Okej, så du menar att när det skickas data mellan hdd:n och t.ex minnet så "blinkar" dessa i olika takter typ från 1-5 eller likanade??..Annars kan man ju alltid köpa blinkande lysdioder på Clas Ohlson och seriekoppla eller vad det heter med ett motstånd..Då borde dom ju blinka när data skickas/tas emot??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOCHAN
vilka blåa dioder har du använt loki?

Kommer faktiskt ihåg.
Jag får återkomma om det.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

hmm kanske har missförstått vad du vill men dom kommer o blinka i samma takt som din hd-led blinkar vanligt...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

hmm kanske har missförstått vad du vill men dom kommer o blinka i samma takt som din hd-led blinkar vanligt...

Nu när vi har löst allt detta så behöver jag ett art-nr på en optokopplare och några motstånd till lysdioderna!!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

om du har 5 volt från USb:en så behöver du väl inte ett motstånd om du seriekopplar diodrarna. vaför inte sätta ett relä som sluter när hdd leden lyser och så tar då strömen från en molex... jag kanske är helt ute och cyklar men vad vet jag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lutte
om du har 5 volt från USb:en så behöver du väl inte ett motstånd om du seriekopplar diodrarna. vaför inte sätta ett relä som sluter när hdd leden lyser och så tar då strömen från en molex... jag kanske är helt ute och cyklar men vad vet jag

Didoerna är på olika volt och mcd så jag måste parallel koppla!!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lutte

även om man har 2 ljusdioder på 2.5v så måste du ha ett motstånd fast än d går jämt ut för att öka livslängden på ljusdioderna.. och angånende relä.. optokopplarn e som ett relä
men om du skulle ha ett "vanligt" relä sp skulle den få jobba ihjäl sig med o öppna o sluta.. dom e inte så himla snabba...

jag kan leta fram artnr från elfa men någon får gärna bekräfta om d funkar som jag har tänkt.. är inte helt 100 på d här men nästan:p

i min paint bild räkna jag inte den röda med 0.03 så den vart fel..
men dom här ska stämma.

motstånd till rödaljusdioden: (5-2.1)/0.03=~96ohm
motstånd till blåaljusdioden: (5-3.8)/0.02=60ohm

68 Ohm 60-103-59
100 Ohm 60-103-75
Rödljusdiod 75-034-69
Blåljusdiod 75-003-33
4N35 75-364-77

men som sagt någon får gärna bekräfta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men vill du inte att glowpaden ska lysa även när HD:n inte jobbar och blinka när den gör det? med era ideer kommer den väl bara att blinka när hd:n jobbar och vara blek å tråkig när den inte jobbar? kanske blir lite jobbigt också med en blinkande glowpad på natten(om man laddar hem eller nåt alltså)

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
men vill du inte att glowpaden ska lysa även när HD:n inte jobbar och blinka när den gör det? med era ideer kommer den väl bara att blinka när hd:n jobbar och vara blek å tråkig när den inte jobbar? kanske blir lite jobbigt också med en blinkande glowpad på natten(om man laddar hem eller nåt alltså)

Meningen med Hdd-leden är att den inte ska blinka alls när hdd:n inte jobbar!!!..Sen glowpaden ska jag styra separat via en usb-kabel så den kommer alltid lysa!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

klix klax vore coolt och koppla HD signalen till Ledsen på en fläkt

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

jaja... jag tyckte det lät som att du ville att glowpaden skulle va kopplad till hd leden iaf..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

hmm nu vart d rörigt..:D du vill att ena leden på golpadden styrs av hd? oden andra är på helatiden right?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

hmm nu vart d rörigt..:D du vill att ena leden på golpadden styrs av hd? oden andra är på helatiden right?

Nej...Glowpaden kommer jag få ström via USB:n.....Lysdioderna till Hdd-leden ska ju sitta på datorn!!Men jag ska prova en sak i helgen kanske!!!...Till den saken jag ska prova nu ska jag köra med 5 lysdioder..Så då seriekopplar jag dom den vägen!! och ner på mobot!!

ALLTSÅ JAG BYGGER NU PÅ MITT SÄTT..FUNKAR DET INTE SÅ ÅTERKOMMER JAG!!

Visa signatur