Permalänk
Medlem

Dator startar men ingen bild.

Det är en äldre dator med asus p5k moderkort och en intel dual core, 3gb ddr2 minnen och radeon x1950 grafikkort.
Datorn tillhör mina föräldrar som var på semester i ett par månader, datorn startar men skärmen visar inget.

Började med att ordna om kablarna i burken, sedan kontrollerade att allt är korrekt inkopplat. När strömmen är inkopplad så lyser moderkort dioden som den ska. Trycker man på start knappen så spinner fläktarna igång, hårddisk snurrar osv. 5 sekunder senare så stänger datorn av sig själv för att starta på nytt och då fortsätter den att snurra på men utan bild eller pip eller något annat öht.

Har testat med att dra ut cmos battariet, ersätta den med ett nytt, och att återställa cms via jumper (som såg helt annorlunda ut i verkligheten än i manualen, står att man ska ändra jumpern från 1-2 till 2-3, men i själva moderkortet är det 2 rader med olika pinnar) utan resultat.

Sedan plockade jag ut minnen, satte in 1 sticka i olika platser utan resultat, testa alla 3 stickorna.

Bytte ut grafikkortet mot ett 560ti som jag har liggande här men med samma resultat.

Vad ska man mer göra? har slut på ideer!!! jag kan inte finna något problem med datorn, skulle det vara psun så skulle inte något få ström, såg att det fanns en 8pin kontakt liggandes från psu, moderkortet är försett med 24pins(eller 20?) och 4pins kontakter.

Kan det vara processorn? isf hur ska man veta det?

tack på förhand!

Permalänk

Har du möjlighet att ta kort på clear cmos jumpern? Känns väldigt skumt det du säger om den.
Troligtvis är det nätagget eller moderkortet. Har du möjlighet att byta något utav dem skulle det vara ett bra test.
Nätagg kan dö när de belastas för mycket om något är trasigt.

Permalänk
Medlem

tack för svar,
listade ut att det var chassi intrusion jumpern och smos jumpern som ligger precis vid varandra. Har testat att återställa cmos igen med samma resultat.

Har haft ett nätagg som har dött innan, men då fick inga komponenter ström, nu får allt ström och alla fläktar och hdd snurrar som de ska.
Värt att notera att Grafikkortet startar i full fart och sänker inte ner, alltså: startar datorn, datorn startar i 5 sekunder (grafikkortsfläkten i full fart), startar om sig själv, och startar igen (full fart igen) och fortsätter där.
Testade att köra utan minnen, borde höra 3 pip enligt manualen, men inget händer, Kontrollerade att speaker kablarna är rätt inkopplade till moderkortet.
börjar misstänka att moderkortet är trasigt.