Permalänk
Medlem

Mac mini VS "PC"

Hej,

Jag är en frälst macanvändare privat sedan 2008 och är nu inne på att skaffa mig en HTPC. Dock används ju inte en HTPC riktigt som min laptop och således bör operativsystemet spela mindre roll.

Maskinen är tänkt att användas för surfning/spotify/film samt ev (s)nes-emulator. (Hoppas kunna hitta emulatorer som smälter in bra i XBMC-miljön tex)

Spontant är en mac mini rätt overkill för jobbet (speciellt mtp priset). Dock hittade jag någon tråd här häromdagen där en tyst/strömsnål maskin presenterades (http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107521...). Den maskinen kommer hamna på närmre 6k med en liten SSD, vilket är det samma som en macmini. Så i sådana fall kanske inte priset är overkill för en mac mini?

Så min fråga är väl i stil med: Vad för maskin borde jag skaffa? Det enda kravet, förutom att den bör klara ovan nämnda arbetsuppgifter utan problem, är att att den bör vara tyst som ett löv (och gärna strömsnål). Den ska kunna stå igång mer eller mindre konstant och tex sköta nerladdningar utan att störa i övrigt. Det finns egentligen ingen avsatt summa pengar, men pengarna bör kunna motiveras (någon slags examenspresent till mig själv).

Vad säger ni? mac mini eller pc? Vad för komponenter bör man sikta på i pc-alternativet? Bygga eget, eller köpa något "out-of-the-box"? Windows eller linux?

Övriga tips vad gäller både hårdvara och mjukvara?

Permalänk
Medlem

Mini är stabil som fan. Kört min dygnet runt sen januari 2008 utan ett enda problem. Går säkert att bygga ngt bättre om man orkar men det blir nog svårt att bygg ngt så strömsnålt, stabilt och tyst för samma pengar

Permalänk
Medlem

Mac Mini 2011 är då extremt tyst iaf. Har en bekant som är extremt insatt i hifi/HTPC och han använder en för HTPC, han spelar upp 1080P blu-ray eller vad det nu heter på den utan problem med "Plex".

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk

Du borde kunna hitta ett bra mycket billigare chassi än det du länkade. Sen om du ska köra XBMC spelar det inte så stor roll om du kör windows, linux eller osx.

Permalänk
Medlem

Mac Mini är kanske inte värt om man ska ha datorn till film mm.
Du kan ju skaffa en bra med ssd med Ubuntu eller något.
Du kanske inte använder skivor men om du gör det är ju Mac Mini ganska dumt.

Testa i en affär!
Edit: Om du köper Mini vänta tills nästa gen kommer. För antagligen blir det uppdatering i år

Permalänk

En begagnad mini bör ju gå att hitta billigt annars. för 3K kan du säkert få en av 2009 års modell och om den ändå bara ska användas som en HTPC behöver du ju inte det värsta i hårdvaruväg.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

jag kör en mini med plex, sjukt nöjd med den som HTPC
tyst, verkar knappt dra nån ström.
Trackpad slår allt jag testat för att styra den, visserligen funkar plex perfekt med apple remote, men ibland använder man ju den "på vanligt vis"
Har en timecap i nätverket med en superdrive om jag skulle behöva en cd

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Använder själv en Mac Mini 2011 (Standard modellen, inte den med ATI grafikkort). Uppgraderade till 8GB ram, fungerar prima! Står fin fint under min TV.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

En begagnad mini bör ju gå att hitta billigt annars. för 3K kan du säkert få en av 2009 års modell och om den ändå bara ska användas som en HTPC behöver du ju inte det värsta i hårdvaruväg.

Håller med. Min mac mini från 2007 spelar upp stort sett allt om det inte har väldigt hög bitrate så en från 2009 borde klara precis allt utan problem