Laptop för plugg ska inhandlas, tar gärna emot lite sista tips innan jag köper :).
Jag har nu i höst påbörjat en civilingenjörs utbildning och har tänkt mig att köpa en laptop för detta syfte.
Angående mina prioriteringar, jag tänker mig att det som kommer vara viktigast är ett vettigt tangentbord för att orka skriva länge på, vikt för att orka bära datorn fram och tillbaka till skolan, samt batteritid när det eventuellt inte finns laddningsmöjlighet i alla salar (behövs inga 6-7 timmar dock, men 2-3+ i alla fall). Prestanda är sedan alltid trevligt, för att kunna underhålla mig på raster, resor, eller annat då jag inte har tillgång till min stationära. Underhållning för mig innebär för det mesta att kolla på streams, surfa runt, eller spela spel, då ofta i form av SC2, så om det skulle gå att spela SC2 på lowest utan lagg skulle detta vara ett plus, men det är inget krav.
När det gäller budget så är vad jag egentligen hoppas på att inhandla är en dator som uppfyller dessa krav och lär kosta minst kronor per år under de 5 åren jag kommer studera (dvs hellre en dator för 5k som håller 3 år än en för 4k som håller i 2, men hellre än för 3k som håller 2 år än en för 5k som håller 3, osv).
När jag kollat runt på denna sida efter datorer verkar Fujitsu Lifebook UH552n vara populär just nu, och det är lite i den prisklassen jag funderat på (jag är dock beredd att ändra prisklass om det tros spara pengar till mig i det långa loppet). Men förutom den har jag också funderat på några begagnade företagsdatorer som det görs reklam för på mitt campus, en bild på sagd reklam hittas här: http://i.imgur.com/sVnqe.jpg , av dessa två funderar jag framförallt på den dyrare, eftersom två års garanti smakar ganska bra, emedan ingen garanti på en begagnad på den billigare (såvitt jag kan se åtminstone) inte känns som något säkert val även om priset är rejält mycket billigare (och jag kan pga att jag är student på KTH få gratis windows i princip vilken version jag vill, så att den kommer med windows vista gör inget) så jag har inte helt frånsagt möjligheten att köpa den billigare.
Förutom dessa tre är jag självklart sedan öppen för andra tips på intressanta datorer som verkar uppfylla mina krav.
Tack på förhand för all hjälp,
Vide.