Använda SSD utan AHCI

Permalänk
Medlem

Använda SSD utan AHCI

Hej!
Tänkte köpa en SSD (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/143370-samsung_intern_ssd_128gb_830-series_desktop_edition_sata_iii_2.5) men mitt moderkort (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c01077676) har inte stöd för AHCI.
Hur ska man skicka TRIM-kommandot till SSDn utan AHCI?

Visa signatur

Kul att du läser det här! Du andas nu manuellt.

Permalänk
Hedersmedlem

Mig veterligen går detta inte att göra med IDE med den programvara som finns idag. Det kan ev finnas men det får de som vet lite mer svara på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Mig veterligen går detta inte att göra med IDE med den programvara som finns idag. Det kan ev finnas men det får de som vet lite mer svara på.

Kanske Samsung SSD Toolbox?
Edit: Blandat ihop Intel SSD Toolbox och Samsung Magican

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte att TRIM i sig är beroende av AHCI. Du vill ju ha AHCI (oavsett hårddisk eller SSD) men tror inte att det är det avgörande för TRIM-stödet, där handlar det snarast om vilka drivrutiner som används.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite. Jag är inte så kunnig om det här med hårddiskar, men jag har iallafall en SSD ska jag gå in i bios och sätta på AHCI istället för IDE? Och varför gör man det? tack på förhand från en noob.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antuis:

lånar tråden lite. Jag är inte så kunnig om det här med hårddiskar, men jag har iallafall en SSD ska jag gå in i bios och sätta på AHCI istället för IDE? Och varför gör man det? tack på förhand från en noob.

Prestandaboost. http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interfa...

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antuis:

AHCI har väl varit den vettiga inställningen prestandamässigt för både hårddiskar och SSDer ganska många år...
(Är väl inte natt och dag direkt, men t.ex. TCQ ger ju viss effekt.)

Om du kör Windows så tänk på detta innan du ändrar i BIOS-inställningarna: http://support.microsoft.com/kb/922976

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tror inte att TRIM i sig är beroende av AHCI. Du vill ju ha AHCI (oavsett hårddisk eller SSD) men tror inte att det är det avgörande för TRIM-stödet, där handlar det snarast om vilka drivrutiner som används.

Jag har nVidia nForce 430 chipset.
Vilka drivare ska man använda då?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av emilx64:

Vad jag vet går det inte utan stöd för ahci. Vet inte om man kan köpa ett kontrollort löst med stöd.

Här hittade jag ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=578845 (billigare än att köpa nytt moderkort i alla fall)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av emilx64:

Jag har nVidia nForce 430 chipset.
Vilka drivare ska man använda då?

Kör du http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131310... moderkortet?

Tror i BIOS går det köra ahci (men inte säker). Står annars i manualen. Förresten vad för os har du tänkt köra?

Tittade i manualen jo, Ide verkar vara det ända.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

I bios står det att jag kör med AHCI, men i upstarten står det typ, "CPU MODE: "IDE" OCZ AGILITY3 SSD 240 GB" Har jag gjort rätt då, eller står det bara så? Har installerat AHCI drivers till mitt moderkort Asus Sabertoth x58.

Permalänk
Skrivet av antuis:

I bios står det att jag kör med AHCI, men i upstarten står det typ, "CPU MODE: "IDE" OCZ AGILITY3 SSD 240 GB" Har jag gjort rätt då, eller står det bara så? Har installerat AHCI drivers till mitt moderkort Asus Sabertoth x58.

Testa http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9 så kan du se om det står rätt till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör du http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131310... moderkortet?

Tror i BIOS går det köra ahci (men inte säker). Står annars i manualen. Förresten vad för os har du tänkt köra?

Tittade i manualen jo, Ide verkar vara det ända.

Jag kör ett liknande moderkort från ECS och i bios finns inte ide eller ahci val.
Jag kör och kommer köra Win 7

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kastar in en fråga här så ni kanske kommer närmare lösningen: finns det kontrollerkort för pci-e som ger AHCI? Vet inte vad det är som hanterar AHCI, men om det sitter i kontrollerkortet så borde ju ett enkelt SATA III-kontrollerkort för pci-express för några hundralappar lösa problemet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Kastar in en fråga här så ni kanske kommer närmre lösningen: finns det kontrollerkort för pci-e som ger AHCI? Vet inte vad det är som hanterar AHCI, men om det sitter i kontrollerkortet så borde ju ett enkelt SATA III-kontrollerkort för pci-express för några hundralappar lösa problemet.

Tror det sitter i kontrollerkortet precis som du säger, dock är alla Sata III-kontrollerkort för PCI-E som bara kostar några hundralappar Marvell skräp som endast ligger på PCI-E x1 som inte ger dig bättre prestanda än en vanlig Intel Sata II kontroller.
Vill du köpa ett separat kontrollerkort som faktiskt ger dig prestanda så får du kolla i prisklassen 2000+ (har iaf inte sett något vettigt kort i de vanliga svenska butikerna för lägre pris iaf) och då är det billigare att köpa nytt moderkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av emilx64:

Jag kör ett liknande moderkort från ECS och i bios finns inte ide eller ahci val.
Jag kör och kommer köra Win 7

Detta (närmaste jag kunde hitta):
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?...

Win 7 är i alla fall knepigt ihop med mitt moderkort (inte någon drivrutin funkar). Endast dom från NVIDIA för kontroll kretsen funkar.

Hoppas du har mer tur

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Tror det sitter i kontrollerkortet precis som du säger, dock är alla Sata III-kontrollerkort för PCI-E som bara kostar några hundralappar Marvell skräp som endast ligger på PCI-E x1 som inte ger dig bättre prestanda än en vanlig Intel Sata II kontroller.
Vill du köpa ett separat kontrollerkort som faktiskt ger dig prestanda så får du kolla i prisklassen 2000+ (har iaf inte sett något vettigt kort i de vanliga svenska butikerna för lägre pris iaf) och då är det billigare att köpa nytt moderkort.

Dom på moderkortet är väll samma skräp med (menar dom inbyggda i cpu eller liknande, men inte Marvell jag syftar på)?

För dom kretsarna tar ju inte upp mycket av moderkorts kostnaden.

Eller menade du specifikt alla under 2000kr är marvell och skit samtidigt (syftar på SSD med marvell kretsar och där funkar det ju)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Detta (närmaste jag kunde hitta):
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?...

Win 7 är i alla fall knepigt ihop med mitt moderkort (inte någon drivrutin funkar). Endast dom från NVIDIA för kontroll kretsen funkar.

Hoppas du har mer tur

Fortfarande inte rätt men närmare...
EDIT: Så nära jag kan komma: http://www.ebay.com/itm/ECS-MCP61PM-HM-HP-5189-4598-Motherboa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Sökte runt för några månader sedan efter kontrollerkort för SATA3 och USB3 att montera i min dator, och kom fram till samma sak som du. Men om man får tro prisjakts recensenter så ska ju detta kortet fungera hyffsat. 400 MB/s read betyder ju att det blir bättre.

Om jag var i trådskaparens sits hade jag inte köpt till ett kontrollerkort. SSD kommer ändå ge en enorm prestandaskjuts om det nu är en hårddisk och en AM2-processor i datorn. Hundralapparna man sparar kan man lägga på mer RAM-minne eller kanske en ny processorkylare, överklockning är underskattat.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Sökte runt för några månader sedan efter kontrollerkort för SATA3 och USB3 att montera i min dator, och kom fram till samma sak som du. Men om man får tro prisjakts recensenter så ska ju detta kortet fungera hyffsat. 400 MB/s read betyder ju att det blir bättre.

Om jag var i trådskaparens sits hade jag inte köpt till ett kontrollerkort. SSD kommer ändå ge en enorm prestandaskjuts om det nu är en hårddisk och en AM2-processor i datorn. Hundralapparna man sparar kan man lägga på mer RAM-minne eller kanske en ny processorkylare, överklockning är underskattat.

Tycker jag också men kontrollerkortet du tipsade om har Marvell-kontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

TRIM är ett kommando som bara fungerar genom AHCI.

Skrivet av evil penguin:

AHCI har väl varit den vettiga inställningen prestandamässigt för både hårddiskar och SSDer ganska många år...
(Är väl inte natt och dag direkt, men t.ex. TCQ ger ju viss effekt.)

TCQ är endast intressant i raid-lösningar som tillåter kontrollerkortet att skicka individuella kommandon till avsedda hårddiskar. Annars skickas samma kommando till samtliga diskar och man får en fördröjning. Du tänker nog på NCQ. TCQ måste dessutom stödjas av både kontrollerkort och hårddiskar och är väldigt sällsynt på konsumentsidan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

TRIM funkar faktiskt även via IDE, åtminstone om man använder Windows 7s egna drivrutin.

AHCI behövs inte för att få TRIM att funka med w7, däremot så kommer NCQ (som ingår i AHCI) att öka prestandan ganska rejält på dagens SSD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

TRIM är ett kommando som bara fungerar genom AHCI.

Är rätt säker på att det inte stämmer, TRIM är ett vanligt ATA-kommando som vad jag läst går att skicka helt oavsett AHCI.

Vad gäller Windows så är ju vad jag förstått Microsofts egna drivrutiner de säkraste korten (AHCI-drivrutinen (msahci.sys) och den generiska IDE-drivrutinen (pciide.sys)). Har för mig att Intel även fixade iastor.sys så den fixar trim så länge man inte kör raid(?).
Vad gäller övriga drivrutiner har jag fått uppfattningen att det är rätt sorgligt, dock stöder väl alla vanliga SATA-kontrollers numera (oavsett fabrikat) AHCI, så i just det avseendet är det ju relevant med AHCI, just eftersom det då garanterat finns en vettig Windowsdrivrutin (msahci).

Skrivet av Dr.Mabuse:

TCQ är endast intressant i raid-lösningar som tillåter kontrollerkortet att skicka individuella kommandon till avsedda hårddiskar. Annars skickas samma kommando till samtliga diskar och man får en fördröjning. Du tänker nog på NCQ. TCQ måste dessutom stödjas av både kontrollerkort och hårddiskar och är väldigt sällsynt på konsumentsidan.

Ja, precis, jag menade NCQ och inget annat. Tankevurpa från min sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

TRIM funkar faktiskt även via IDE, åtminstone om man använder Windows 7s egna drivrutin.

AHCI behövs inte för att få TRIM att funka med w7, däremot så kommer NCQ (som ingår i AHCI) att öka prestandan ganska rejält på dagens SSD.

Men hur?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag installerade nyligen en Intel 320 på ett gammalt AMD-moderkort med WinXP. Ingen AHCI, men Intel Toolbox gick att schemalägga för sin manuella/egna TRIM och allt verkar fungera 100%. Mycket stor skillnad mot en Raptor, som ändå levt och varit frisk i nästan 7 år.

För övrigt hade väl första generationen Raptor stöd för TCQ som jag minns det, men inte NCQ då. Tror det var just så på den driven jag tog ur drift enligt ovan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag installerade nyligen en Intel 320 på ett gammalt AMD-moderkort med WinXP. Ingen AHCI, men Intel Toolbox gick att schemalägga för sin manuella/egna TRIM och allt verkar fungera 100%. Mycket stor skillnad mot en Raptor, som ändå levt och varit frisk i nästan 7 år.

Då köper jag en Intel SSD, de är ju ändå ungefär lika dyra.
EDIT: Intel är billigare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av emilx64:

Fortfarande inte rätt men närmare...
EDIT: Så nära jag kan komma: http://www.ebay.com/itm/ECS-MCP61PM-HM-HP-5189-4598-Motherboa...

Annars är det lättare att kolla på deras sida:

http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Model.aspx?C...

För du behöver i alla fall leta drivers där (men är väll ingen garanti att dom fungerar med win 7). Borde ha alla moderkorten listade på deras sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Annars är det lättare att kolla på deras sida:

http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Model.aspx?C...

För du behöver i alla fall leta drivers där (men är väll ingen garanti att dom fungerar med win 7). Borde ha alla moderkorten listade på deras sida.

Men jag kan få tag på alla drivers via Windows Update.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av emilx64:

Men jag kan få tag på alla drivers via Windows Update.

jo, men ibland är det inte dom nyaste/stabilaste som är där (även om det är förbättrad från win xp).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, men ibland är det inte dom nyaste/stabilaste som är där (även om det är förbättrad från win xp).

Aha, du menar så!

Visa signatur