Permalänk

datatyp för text/heltal?

Hej,

Läser programmering 1 på gymnasiet och vi har fått en uppgift att svara på några (antagligen enkla) frågor. En fråga jag dock har fastnat på är "ange en datatyp för ett heltal" och "ange en datatyp för text". Då jag var sjuk lektionen vi gick igenom sånt här och jag därför inte vet någonting om datatyper så undrar jag om någon snäll SweC:are kan förklara för mig?

Permalänk
Medlem

integer och string?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

integer och string?

njae, string är inte standard.. dock det man mest använder.
Standard i början av programmeringen är char

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt nog jo, men om man inte var på lektionen så.. int som i Integer eller heltal är till för ja helttal, då utan decimaler helt och hållet . Och string för en text sträng, i en sträng kan man i princip ha vad som helst även siffror.

Hoppas det var en tillräcklig "förklaring"

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Må så vara, men frågan var inte vad som var standard "i början av programmeringen" (vet inte riktigt vad du menar med det) utan att ange en datatyp för text. Mig veterligen så är string det överlägset vanligaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Beror väl på hur man definierar standard. Skulle garanterat kalla string för standard till text.
Char är fortfarande bara för ett tecken varpå char arrayer användes för texter varpå de även kallas för string, frågar du nån som kodar C vad hans char[20] är för nåt så svarar han garanterat string och inte char-array.

Visst kan det va bra att veta att man använde char innan string fanns men att säga att string inte är standard känns väldigt off^^

Sen varför TS kände att det var nödvändigt att skapa en tråd för något som borde ta mindre än 3 sekunder att googla är en bra fråga!:P

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Maxxa testet och skriv int på båda och för text så får man titta asci/utf kodning läraren kmr tappa sin haka ;D

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk