Funkar denna controller på mitt mobo?

Permalänk

Funkar denna controller på mitt mobo?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2397198/dylle_provar

Har fått hjärnsläpp och blev osäker på om controllerkortet passar i mina Pci-E-portar??

Eller tycker ni jag ska nöja mig med moderkortets sata2?

Om det funkar att nå närmare utlovade hastigheter med controllerkortet så kör jag gärna på det...

Är det "Pci-e x1"-portar mitt moderkort saknar??? tycker det brukar vara 2 stycken sådana vanligtvis...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad på om den kör SATA2 eller 3. Jag har själv _bara_ SATA2 men det rasslar på fint ändå.

Permalänk
Medlem

kolla först så att ditt moderkort kan boota från pcie, om du hade tänkt o ha SSDn till operativsystemet, jag har ingen aning om hur stöd för sånt ligger till då jag aldrig gjort det själv :).
men ja, ett pcie1x kort ska fungera i en pcie16x port. (det blir isåfall den blåa porten "längst ner".
jag tror personligen inte du kommer märka någon större skillnad, då de framförallt är svarstiden man vill åt på en SSD, oh, när jag endå kommer ihåg, kolla upp om pcie kortet kan köra ahci också...

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2397198/dylle_provar

Har fått hjärnsläpp och blev osäker på om controllerkortet passar i mina Pci-E-portar??

Eller tycker ni jag ska nöja mig med moderkortets sata2?

Om det funkar att nå närmare utlovade hastigheter med controllerkortet så kör jag gärna på det...

Är det "Pci-e x1"-portar mitt moderkort saknar??? tycker det brukar vara 2 stycken sådana vanligtvis...

Tänker anta att ditt moderkort är ett Gigabyte GA-P55M-UD2 då det var det enda jag hittade när jag sökte UD2 som jag hittade i din sign.

Det är rätt så förståeligt att ditt moderkort inte har nån PCI-e x1 när det är ett mATX kort, eftersom det inte används så mycket så är det vanligast att man tar bort x1 portar när man minskar på storleken.

Men du kan ju använda en av PCI-e x16 portarna till kortet, men eftersom den nedre x16 porten (antar att du har ett grafikkort i den övre) bara kommer upp i hastigheter på x4 så vet jag inte om du märker så stor skillnad mot att köra i Sata II.

Permalänk

tveksamt att ett kontrollerkort med en x1 port kommer göra nån större skillnad när du sätter den i en pci-e 2.0 port då den bara har 500Mb/s per "lane" medans sata 2 ligger på 300Mb/s så i en pci-e x1 2.0 port kommer den prestera typ mitt imellan sata 2 och 3 så jag tycker att om du inte behöver pata porten på kortet till nån annan disk skippa det.

sen är ju SSD'ernas starka sida svarstiderna i första hand läshastigheten är inte lika viktig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Helt plötsligt blev problemet löst - köpte en begagnad rigg...

.....så nu får jag uppdatera min signatur med nytt godis för billiga pengar!!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.