Projektarbete. Vad ska jag använda för trämaterial?

Permalänk
Medlem

Projektarbete. Vad ska jag använda för trämaterial?

Hejsan.
Jag måste börja med mitt projektarbete. Tanken är den att jag ska bygga ett trächassi som ska kunna hålla det svalt. Jag har inte gjort en ritning än men jag ska ha 2-3 ingångsfläktar fram, 2-3 uppe och 1-2 bak som ska dra ut luften.

Min stora fråga är än så länge vilket trämaterial jag ska använda? Jag har läst någonstans att om man inte har tillräkligt med luftflöde så blir trächassit varmare? Skulle någon/några rekomendera mig ett träslag (linka gärna) som är ganska billigt och som jag skulle kunna använda?

Tack

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Ingen?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

det träslag som du tycker ser snyggt ut kanske?
men jag skulle säga gran eller ek men det är vad jag tycker

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Balsa, extremt lätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfghjklöä:

Balsa, extremt lätt!

Nog för att det knappt väger något, men det är ju inte särskilt hållbart och pressas lätt ihop. Jag skulle personligen aldrig våga skruva fast dyrbara grejer i balsa eftersom det är ett så mjukt material.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Ta någon träsort med låg densitet då du vill ha bra värme-överföring. Orkar inte elaborera mer i ämnet, men leta termiska egenskaper hos olika träslag du har i tankarna.

Saxat från träguiden

Citat:

Värmeegenskaper
Värmekonduktivitet

Värmekonduktiviteten eller värmeledningsförmågan, λ, ökar ungefär linjärt med ökad densitet och fuktkvot. Den är större i fiberriktningen än vinkelrätt mot fibrerna.

I EN 12524 anges värmekonduktiviteten (designvärdet) till 0,13 W/(mK) och 0,18 W/(mK) för trä med densitet cirka 500 kg/m³ respektive cirka 800 kg/m³. I denna standard kan även tabellvärden för andra träbaserade produkter återfinnas samt omräkningsfaktorer för fuktens inverkan.

Värmekapacitet

Trä har en relativt hög specifik värmekapacitet. Den anges i EN 12524 till 1500-1700 J/(kgK). Detta kan jämföras med motsvarande värde för betong, 1000 J/(kgK).

Mängden trä är dock begränsad i moderna hus och möjligheten att använda trä för att utjämna klimatvariationer är därför begränsad. Trähus med regelstomme brukar tvärtom anses ha ringa värmetröghet och kan därför förses med dygnsvarierande temperaturreglering.

Temperaturrörelser

Träets värmeutvidgningskoefficient är förhållandevis liten. Den har ringa betydelse vid temperaturer över 0°C, därför att rörelserna orsakade av ändringar i fuktkvot är helt dominerande. Vid temperaturer under 0°C kan olikheter i temperatur på olika djup i virket orsaka spänningar som kan ge sprickbildning, till exempel frostskador på växande träd. Värmeutvidgningskoefficienten hos furu och gran parallellt fiberriktningen är cirka 0,4-0,5x10-5 och vinkelrätt fiberriktningen 3,4-5,8x10-5. Eurokod 1, SS-EN 1991-1-5, ger linjära längdutvidgningskoefficienter som kan användas vid bestämning av lasteffekter orsakade av temperatur. För trä är de 5-x10-6/°C längs fibrerna och 30-70.x10-6/°C vinkelrätt fibrerna.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

Tänk på att Inlägg vars enda syfte är att flytta upp tråden i forumet inte är tillåtna. (Även kallat bumpning, §4 i våra regler http://www.sweclockers.com/forum/regler)

Tänk på det i framtiden då tråden kan bli låst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB