Hur ofta gör ni rent Datorn

Permalänk
Avstängd

Hur ofta gör ni rent Datorn

Vet inte om det finns någon tråd om detta. Men alltid kul att veta hur mycket folk gör rent. Visar ett visst intresse på komponenter

Själv brukade jag köra varje månad när jag väl köpte den. Efter att jag kom tillbaka till sverige från semester har jag inte öppnat lådan för att se hur det ser ut. Så från 27e juli har den stått fram till nu.. Ska börja göra rent nu.

Kan ta lite bilder om ni är intresserade för att se hur mycket damm min stackars burk ha samlat

Såå, hur ofta kör ni rent burken?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Kanske en gång varannan månad ? Bara blåser igenom den lite med luft på burk, sen gör jag en riktig städning av den kanske två gånger om året ? Blåser av allt med tryckluft, kanske drar om lite grejer. Händer oftast när jag köpte något nytt, så runt två gånger per år.

Har dock tre datorer. Laptop, HTPC och spelriggen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

Kanske en gång varannan månad ? Bara blåser igenom den lite med luft på burk, sen gör jag en riktig städning av den kanske två gånger om året ? Blåser av allt med tryckluft, kanske drar om lite grejer. Händer oftast när jag köpte något nytt, så runt två gånger per år.

Har dock tre datorer. Laptop, HTPC och spelriggen.

så jag kanske överdrev 1 gång i månaden förut.. Drog ut allting. Penslade bort all damm. gjorde rent CPUn och la ny pasta osv.. Gjorde verkligen allt :P.. Kanske finns inget överdriv att göra rent när man ändå fixat en rigg för 10k..

Nu gjorde jag som du säger.. Dammsuga (MED PLAST munstycke på) lite snabbt för att jag ska dra till jobbet och skulle inte hinna göra allt perfekt.. Får bli när jag köpt ny CPU kylare

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Förut var jag noga men inte längre. Bara väntar på att skiten ska gå sönder så har man en anledning att köpa nytt!

Brukar använda detta, fungerar bra på tangentbordet. Känns fräscht helt enkelt!

Permalänk

Lite grann hela tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Aldrig, ingen anledning.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Sällan. I princip bara om jag måste in och riva av någon annan anledning. Med dammfilter tar det ett jäkla tag innan man "måste" göra något.

Permalänk
Medlem

Jag har haft datorn i ett halvår nu utan att öppna den en enda gång för att göra rent. Det är knappt damm därinne.
Men dammfiltret under datorn för PSUn har man ju tagit av för att dammsuga några gånger.
Fastnar massa skit i den, annars så finns de ingen anlending. Datorn blir inte varm alls heller

Permalänk

Varannan månad rensar jag dammfilterna (med en använd tandborste ...*blink*....(ett tips-bara borsta bort...)

I övrigt så kikar man väl in nån gång och ser hur det ser ut- brukar inte va så mkt...:D

Temp håller jag reda på och den visar ju rätt tydligt om "det är nåt på G"..

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Hedersmedlem

Använd ALDRIG en vanlig dammsugare i datorn!

Rensar ur dammfiltren nån gång i halvåret, det verkar räcka ganska bra. Det gör väldigt stor skillnad att ha datorn i ett annat rum än sovrummet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ett klart tecken på när det är dags att göra rent datorn är ifall radiatorn på min H50 är igensatt med damm då äre fram med tryckluften (alternativt dammsugare när tryckluften inte är tillgänglig).

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Använd ALDRIG en vanlig dammsugare i datorn!

Rensar ur dammfiltren nån gång i halvåret, det verkar räcka ganska bra. Det gör väldigt stor skillnad att ha datorn i ett annat rum än sovrummet.

som sagt.. Så har jag en slang som är till för datorer. Man kopplar den till dammsugarn så kan man göra rent. Ingen elektricitet genom plasten

Då kanske man ändå inte ska göra rent så ofta som jag gör.. Dock så har inte mitt chassi dammfiltrar. Därför jag vill byta
NZXT Switch till exempel verkar perfekt då den har dammfilter på alla insugsfläktarna..

Brorsan säger att dammfilter inte gör någon skillnad och jag insisterade att de gör det.
De gör väl ändå en ganska stor skillnad? :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Lite olika men kanske 0.6 gånger i månaden.
Ibland blir det 2 gånger på en månad och ibland kan det ta 2-3-4 månader innan jag gör rent igen.
Brukar ta isär allt ibland också (dock oftast när man köper något nytt) och rengöra ordentligt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xZistence:

som sagt.. Så har jag en slang som är till för datorer. Man kopplar den till dammsugarn så kan man göra rent. Ingen elektricitet genom plasten

Slang i lågladdande/avledande material?

De flesta vanliga (icke specielabehandlade) plastsorter går att ladda upp till riktigt höga nivåer och de laddar då gärna ur sig mot mer eller mindre känsliga komponenter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Nu gjorde jag som du säger.. Dammsuga (MED PLAST munstycke på) lite snabbt för att jag ska dra till jobbet och skulle inte hinna göra allt perfekt.. Får bli när jag köpt ny CPU kylare

Som ovan säger, använd aldrig dammsugare. Kan uppstå problem vare sig det är plast eller inte, använd luft på burk för enklare damm och tryckluft för dom värre delarna, det är om du har en kompressor liggandes...

Skrivet av xZistence:

så jag kanske överdrev 1 gång i månaden förut.. Drog ut allting. Penslade bort all damm. gjorde rent CPUn och la ny pasta osv.. Gjorde verkligen allt :P.. Kanske finns inget överdriv att göra rent när man ändå fixat en rigg för 10k..

Behövs inte, har du dammfilter så behöver du inte rensa dom mer än kanske 2-4 gånger om året. Jag gillar bara att det är rent och snyggt i min dator, så rensar den oftare än man behöver.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Har inga dammfilter, rensat 2 gånger i år. Senast förra fredagen då det var ett 0.5 cm tjockt dammlager på radiatorn, märkte det när jag kollade temps ( ca 10 grader över normalt )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Behöver ALDRIG rena min dator då jag satt mina fläktar på ett ganska smart sätt så att jag ej får in dam, har ett insug och det har förstås damfilter

Permalänk

Jag blåste ur min burk för första gången för någon vecka sedan. Då hade jag haft den sedan juni 2010. Förvånansvärt lite damm i den men jag har ju filter i insuget också.

Permalänk
Avstängd

Ähh, detta slår allt!

Motoreffekt: 2.500 W

Variabel lufthastighet: ≤ 300 km/h

Flöde: 800 m³/h

Permalänk

Dammsuger dammfiltren när jag känner mig inspirerad, blir väl en gång per kvartal ungefär. Är positivt överaskad hur lite damm som letar sig in i lådan

Blåst bort komponeterna tillochmed?

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laurell:

Dammsuger dammfiltren när jag känner mig inspirerad, blir väl en gång per kvartal ungefär. Är positivt överaskad hur lite damm som letar sig in i lådan

Blåst bort komponeterna tillochmed?

Monterar ut de och därefter rengörning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Slang i lågladdande/avledande material?

De flesta vanliga (icke specielabehandlade) plastsorter går att ladda upp till riktigt höga nivåer och de laddar då gärna ur sig mot mer eller mindre känsliga komponenter.

Måste ju vara då det är speciellt för datorer? :S
Första gången jag personligen använde den slangen

Skrivet av JohanFalk:

Som ovan säger, använd aldrig dammsugare. Kan uppstå problem vare sig det är plast eller inte, använd luft på burk för enklare damm och tryckluft för dom värre delarna, det är om du har en kompressor liggandes...

Behövs inte, har du dammfilter så behöver du inte rensa dom mer än kanske 2-4 gånger om året. Jag gillar bara att det är rent och snyggt i min dator, så rensar den oftare än man behöver.

just därför som sagt jag vill ha ett chassi med filter :/
Försökte sälja mitt till en kompis men han var tveksam.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Dammsuger utsidan där luften sugs in varje gång jag dammsuger lägenheten så kanske en gång i veckan eller lite mindre. Insidan städar jag bara om jag ändrar nåt så det blir väl i snitt var 6:e månad, om ens det. Jag har dock inga fläktar på insidan direkt som sätts igen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

varje gång jag byter komponenter, annars blir det var 3e månad om jag inte byter något, kör rejält med tryckluft på burk överallt tills det är "dammfritt"

Permalänk

Hmmm, senast jag rengjorde burken...

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk

Bara rengörning av filter för insugen med några månaders mellanrum .. inne i lådan finns inget damm , jag kör med "övertryck" i lådan så att inget damm stannar kvar OM det skulle komma in .. 3st 18cm fläktar för insug och bara 1st 12cm som utblås, funkar mycket bra !

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av toxicstone:

Aldrig, ingen anledning.

Nej, det gör inget att kylflänsar fylls med damm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Själv har jag byggt dammfilter till alla insugsfläktar. (Chassits originalfilter är knappt värda namnet.) Dessa plockar jag ur och blåser/gnuggar rent en gång i månaden ungefär. Fläktar rengör jag med en brödpensel. Funkar skitbra. Jag har tyvärr ingen fungerande kompressor för att blåsa ur resten av datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Rengör filter 1gång om året .P den står på ett bord så klarar sig rätt bra:P

Permalänk
Medlem

Brukar bara ta tryckluften ibland, en gång i månaden kanske?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |