Permalänk

Problem med mic

Tja! har problem med min mic. Häromdagen när jag vaknade så hade den helt plötsligt slutat fungera verkade det som men testade nyss i min kompis laptop och där funkade den utan problem. Det jag har gjort för att försöka fixa det är att uppdatera drivrutiner till Realtek HD Audio Manager och så har jag försökt sätta den som Default Device men det funkar inte den använder bara den inbyggda mikrofonen. Det är ett Headset förresten och den är inget fel på headsetet är jag helt säker på eftersom att jag har testat i kompisens laptop. Hjälp vore väldigt tacksamt!

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt den beskrivningen så låter det som ljudkortet/ingången är trasigt på nått sätt, det kan ibland bli skräp i kontakterna på laptops så du kan testa att göra rent, det kanske det går att blåsa i kontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm testade att blåsa rent lite men verkade inte som att det var smutsigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna testa med att göra en systemåterställning till en tidpunkt det verkligen funkade eller med en live linux som du kör från usb, funkar det inte då så är det nog så att det gått sönder nått, att det tvärdör och att ditt headset funkar på en annan dator tyder på att det är ingången/ljudkortet som klappat ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat headset? Jag har samma problem som dig men det är bara mitt steelseries headset som inte fungerar.

Någon som vet hur man löser det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kabeltv:

Har du testat med ett annat headset? Jag har samma problem som dig men det är bara mitt steelseries headset som inte fungerar.

Någon som vet hur man löser det?

Om du vet att det är ett visst headset som krånglar så får du laga det, troligen så är det nån kabel som är av, så då får du montera isär det och mäta på kablaget och reparera skadan, det kanske ska bytas en kabelbit eller så ska man löda om en kontakt, men det vet man inte innan man felsökt i detalj.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vet att det är ett visst headset som krånglar så får du laga det, troligen så är det nån kabel som är av, så då får du montera isär det och mäta på kablaget och reparera skadan, det kanske ska bytas en kabelbit eller så ska man löda om en kontakt, men det vet man inte innan man felsökt i detalj.

Men det fungerar på min andra dator :/