Permalänk
Medlem

Helt passiv dator

Hej!
Är så att mor min börjar tröttna på sin 6år gamla staionära som låter som en orkan.
Så tänkte fixa en ny till henne men har inte så värst bra koll på Tysta/helst helt passiva datorer...
Men det datorn ska användas till är mestadels arbeten i powerpoint,word och så. Sen även Surf, dvs de vardagliga!
Men har kollat på en helt passiv dator förutom en chassifläkt eller så.
Helst ska datorn vara mITX eller mATX, inte större!
Tänkte att de ska vara en SSD på 250bg+. Men resten ska helst vara lite "Budget" (Under 10k). Har ingen aning om man ska ha en intel eller AMD, men har fått för mig AMD är mer prisvärda...
Men la ihop något här Kan inget om vilket chassi och olika kylare och nätagg... Sen grafikkortet vet jag inte heller...
Kom Gärna med andra alternativ!
Tack på förhand..

Permalänk
Medlem

Köp en laptop till henne, så kan hon sitta och surfa i soffan.
Min morsa fick en laptop och sedan dess har hon inte startat den gamla stationära orkanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazoth:

Köp en laptop till henne, så kan hon sitta och surfa i soffan.
Min morsa fick en laptop och sedan dess har hon inte startat den gamla stationära orkanen.

Hon har det redan, Hon föreläser mycket och sitter oftast i timmar och förbereder föreläsningar. Hon sitter med en Dell 2712. Så stationä är det som gäller för henne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hon har det redan, Hon föreläser mycket och sitter oftast i timmar och förbereder föreläsningar. Hon sitter med en Dell 2712. Så stationä är det som gäller för henne

Där ser man

Korgen ser bra ut.
Ja, AMD brukar vara billigare. Är man ute efter maximal prestanda så är det Intel som är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hej!
Är så att mor min börjar tröttna på sin 6år gamla staionära som låter som en orkan.
Så tänkte fixa en ny till henne men har inte så värst bra koll på Tysta/helst helt passiva datorer...
Men det datorn ska användas till är mestadels arbeten i powerpoint,word och så. Sen även Surf, dvs de vardagliga!
Men har kollat på en helt passiv dator förutom en chassifläkt eller så.
Helst ska datorn vara mITX eller mATX, inte större!
Tänkte att de ska vara en SSD på 250bg+. Men resten ska helst vara lite "Budget" (Under 10k). Har ingen aning om man ska ha en intel eller AMD, men har fått för mig AMD är mer prisvärda...
Men la ihop något här Kan inget om vilket chassi och olika kylare och nätagg... Sen grafikkortet vet jag inte heller...
Kom Gärna med andra alternativ!
Tack på förhand..

Jag skulle faktiskt ändra lite på den, kan få en dator som kommer fungera lika bra för henne, mindre och ungefär 1500 billigare.
Så har du inte redan köpt datorn så kolla på denna istället

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att få ett helt passivt system för under 10K.

Så är du verkligen seriös titta då på t.ex. Streacom FC8, en processor med grafikdel samt picoPSU.
Sök på forumet så hittar du vad folk byggt ihop...

Själv kan jag rekommendera Impactics C3LH-B, men då måste du beställa från Tyskland.