Hur har "Skelettkvinnan" krypterat sina hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är för tillfället inte olagligt att kryptera data så det är lugnt. Du behöver inte heller lyfta ett finger för att hjälpa polisen i deras utredning. Så om polisen knackar på och tar din dator behöver du inte göra något alls. Du behöver inte säga ett ord om de frågar om nycklar. Det dyker dock upp förslag lite nu och då om att kryptering eventuellt kan bli olagligt på ett eller annat sätt.

Det är kul ända tills polisen vägrar ge tillbaka datorn innan du gett upp lösenordet.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det är kul ända tills polisen vägrar ge tillbaka datorn innan du gett upp lösenordet.

Äh, det är väl bara att köpa en ny...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kabex:

Har du något att dölja så är det väl ett jävligt billigt pris att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Äh, det är väl bara att köpa en ny...

Kanske inte om det är en svindyr server de konfiskerat.

Skrivet av El_Raspberry:

Har du något att dölja så är det väl ett jävligt billigt pris att betala?

Det beror väl på vad det är man döljer, vad man har i övrigt i datorn, och vad datorn är värd. Jag vet minst ett fall där den misstänkta gett upp lösenordet när han fick detta ultimatum.

Edit: Hans lösenord var 9 grupper om 5 tecken, dvs 45 tecken långt.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Kanske inte om det är en svindyr server de konfiskerat.

Det beror väl på vad det är man döljer, vad man har i övrigt i datorn, och vad datorn är värd. Jag vet minst ett fall där den misstänkta gett upp lösenordet när han fick detta ultimatum.

Edit: Hans lösenord var 9 grupper om 5 tecken, dvs 45 tecken långt.

Skulle sagt till polisen att dom kan behålla disken om jag får min dator tillbaka!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Ifall de tar datorn så ger man dom självklart hårddisken. Data kan ju knappast lagras på något annat sätt än i Hårddiskar, usb eller skiva.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Själv körde jag Truecrypt, valde serpent-twofish-aes och sen tog ett sjujäkla långt random lösenord.

4 månader har datorn varit hos polisen och de har inte knäckt det än. Väntar fortfarande på att de ska knäcka den och hitta min Hello Kitty bild och videosamling. Mitt lilla sett att jävlas tillbaka.

Skrivet av Valvar:

Kanske lite känsligt att fråga, men skulle vara väldigt intressant att höra hela historien! Sånt här tycker jag är väldigt roligt (inte att de tog datorn förstås, vilket är hemskt).

Blev själv intresserad av en story bakom detta

Skrivet av kabex:

Men, finns det inte en max-tid hur länge de får behålla ens egendom för bevisning? Låter ju absurt att polisen skulle få sitta och hålla i de hur länge som helst..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Skulle sagt till polisen att dom kan behålla disken om jag får min dator tillbaka!

Skulle gissa att datorn går som ett stycke bevis, och man kan inte ge tillbaka en del av den.

Skrivet av Tozzi:

Men, finns det inte en max-tid hur länge de får behålla ens egendom för bevisning? Låter ju absurt att polisen skulle få sitta och hålla i de hur länge som helst..

Vad jag har läst/hört så är återlämnandet av egendom inte en av de mest prioriterade uppgifterna. Detta verkar inte heller gälla bara Sverige, utan även andra länder (bl a USA, där juridiska processer som bekant annars brukar gå relativt fort).

Återkommer imorgon, orkar inte skriva så mycket på mobilen.

Edit: Och nej, vad jag vet så finns det ingen gräns för hur länge polisen kan ha saker i förvar. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Vad jag har läst/hört så är återlämnandet av egendom inte en av de mest prioriterade uppgifterna. Detta verkar inte heller gälla bara Sverige, utan även andra länder (bl a USA, där juridiska processer som bekant annars brukar gå relativt fort).

Edit: Och nej, vad jag vet så finns det ingen gräns för hur länge polisen kan ha saker i förvar. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Min egen erfarenhet gäller dock inte datorkomponenter. Men polisen hade mitt haspelspö (inkl ett stycke spinnare) i 4 år innan jag blev friad för tjuvfiske och fick till baka mitt (efter 4 år i fuktigt garage i nacka) jävligt rostiga fiskespö!

Permalänk
Medlem

Som sagts, med vanlig stark kryptering och ett långt lösenord så blir det snabbt väldigt omöjligt. Behöver inte ens vara ett obegripligt lösenord heller, är det långt och inte finns i en ordlista så kommer det inte att knäckas.
https://www.grc.com/haystack.htm
"hejdethärärskelettkvinnanshemligalösenord" ger som minst en ganska lång tid att knäckas i det här expemplet.

Citat:

Massive Cracking Array Scenario:
(Assuming one hundred trillion guesses per second) 13.02 trillion trillion trillion trillion centuries

Nöjer vi oss med "skelettkvinnanshemligalösenord" så blir det

Citat:

Massive Cracking Array Scenario:
(Assuming one hundred trillion guesses per second) 4.32 hundred thousand trillion trillion centuries

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Som sagts, med vanlig stark kryptering och ett långt lösenord så blir det snabbt väldigt omöjligt. Behöver inte ens vara ett obegripligt lösenord heller, är det långt och inte finns i en ordlista så kommer det inte att knäckas.
https://www.grc.com/haystack.htm
"hejdethärärskelettkvinnanshemligalösenord" ger som minst en ganska lång tid att knäckas i det här expemplet.

Nöjer vi oss med "skelettkvinnanshemligalösenord" så blir det

Den där hemsidan visar dock en ren brute force-attack och tar inte hänsyn till dictionary attacker, vilket jag tror är den vanligaste metoden av lösenords-cracking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Min egen erfarenhet gäller dock inte datorkomponenter. Men polisen hade mitt haspelspö (inkl ett stycke spinnare) i 4 år innan jag blev friad för tjuvfiske och fick till baka mitt (efter 4 år i fuktigt garage i nacka) jävligt rostiga fiskespö!

Läste om en som fick servers beslagtagna pga misstankar. De var en utredning som varade i 2 år + de där normala byråkrati tiderna. När han sedan visades vara oskyldig fick han tillbaka sina saker efter ca:3-4år. Vilket i datoråldern är antika saker. Han hade heller inte rättighet till ersättning för förlorat värde på utrustningen. Så frågan är väl inte om man får tebax den, utan om det sker inom rimlig tid för värdet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Men vad ska de med hela burken till? Dom behöver ju bara hårddiskarna...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Den där hemsidan visar dock en ren brute force-attack och tar inte hänsyn till dictionary attacker, vilket jag tror är den vanligaste metoden av lösenords-cracking.

Jo, men det förutsätter ju att lösenordet finns i listan som testas. Men upplys mig - är verkligen dictionary attacks så intelligenta att de testar meningslösa kombinationer av riktiga ord och att det inte blir så pass komplext att det tar evigheter att hitta rätt lösenord. Skulle mitt exemnpel : hejdethärärskelettkvinnanshemligalösenord verkligen knäckas? Och hur lång tid skulle det ta?

Skrivet av KKay:

Men vad ska de med hela burken till? Dom behöver ju bara hårddiskarna...

De använder sig faktiskt inte av burken. De tar ut hårddiskarna och gör en image av var och en av dem och sedan använder de enbart kopian. Burken med hårddiskarna står i ett förråd någonstans tillsammans med beslagtagna kofötter och björnliganmasker.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon undrade om bildfil som nyckel. Truecrypt kan använda vilken fil som helst men det är bara en liten bit i början som används (har för mig 1024 bytes).
Själva datan är inte krypterad med lösenordet (eller filen) utan det krypterar bara nyckeln som lagras i volymen. Därav man kan ändra lösenord utan att dekryptera+kryptera hela volymen igen.

Det där med decoyvolymer. Det kräver nog riktigt bra användande för att polisen ska gå dem förbi att det finns en sådan. Först och främst är ju båda partitionerna upplåsta när man själv arbetar, så huvudsystemet inte råkar skriva över det dolda. Alltså kan de analysera filtabellen och konstatera att ingenting är skrivit i slutet på en annars kanske rätt så full disk. Nästa är väl om decoy-OS:et inte ser så använt ut, att det inte är loggfiler som skapats ofta, uppdateringar till program är inte gjorda osv.
Så har man gett "dem" lösenordet till decoyvolymen är det inte omöjligt att gissa att det finns en extra volym.

Skulle det vara riktigt illa att polisen bedriver spaning mot den de vill komma åt datorn så är det ju möjligt (men jag vet inte om det görs) att avlyssna trådlösa tangentbord. Att kombinera med en fil är ett skydd mot det här.

Om polisen stormar in medan datorn är i gång kan det ju också vara ett problem. De har utrustning för att kunna flytta över strömförsörjningen till en UPS utan att stänga av datorn för att ta med sig. Är det en laptop behövs ju inte sådant ens.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om man tycker att det här är intressant så ska man läsa om "plausible deniability" och "deniable encryption".

Permalänk
Skrivet av DBanne:

Det är ju det som är XKCD:s poäng, att man tvingar användare att välja korta osäkra "9klF3T%4" passwords som de inte kommer ihåg, istället för långa säkra "Jag trivs bäst i öppna landskap nära havet vill jag bo" passphrases som de lätt kan minnas.
Det i sin tur beror på att UNIX ursprungligen hade en begränsning att lösenorden inte kunde vara längre än 8 bokstäver, och korta, osäkra och o-ihåg-kombara lösenord blev standard.

Skrivet av Zotamedu:

Det är för tillfället inte olagligt att kryptera data så det är lugnt.

Stämmer det? Gäller det även "vapenklassad" kryptering utan backdoor?

Skrivet av ^bC^:

Ja, "Hejjaghetersebastian" skulle väl gå relativt enkelt att köra bruteforce på i ett vanligt program,
blir ju "bara" {ord}{ord}{ord}{ord}, med dom vanliga permutationerna.

125 000 ord i SAOL, fyra ord = 244 kvintiljoner permutationer (2.4*10^20). Brute-force'ar du inte i brådrasket. Dessutom vet inte den som ska knäcka att det är fyra ord (eller 20 tecken).

Sen tror jag det väldigt mycket beror på vem som vill åt ens filer. Även om svenska ordningspolisen går bet på Bitlocker skulle jag inte tro att NSA har några problem att ta sig in.

Men i verkligheten vet jag inte om brute forcing av lösenord över huvud taget existerar. Vill man in i nåns filer gäller det att få den personen att avslöja lösenordet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Ifall de tar datorn så ger man dom självklart hårddisken. Data kan ju knappast lagras på något annat sätt än i Hårddiskar, usb eller skiva.

Går också att lagra data i glas nu ju, så om man har ett chassi med glassida så blir det ej lätt att få tillbax den!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av kabex:

En fråga: om man INTE avslöjar lösenordet, kan det resultera i högre bot? Dvs kommer domstolen att anta att de krypterade filerna är piratiserat copyrightat material och sätta boten baserat på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

En fråga: om man INTE avslöjar lösenordet, kan det resultera i högre bot? Dvs kommer domstolen att anta att de krypterade filerna är piratiserat copyrightat material och sätta boten baserat på det?

Nej. Med den logiken skulle man kunna anta att vem som helst begått vilket brott som helst.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kabex:

Nej. Med den logiken skulle man kunna anta att vem som helst begått vilket brott som helst.

Ja, men logik och rimlighet har inte mycket att göra med hur lagen tidigare har hanterat copyrightfrågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, i Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats, än så länge. Men snart blir det väl ett brott med kryptering samt ett tvång att konsumera media för minst 500Kr i månaden från någon av de stora, annars är man brottslig och får 6 års fängelse för "förberedelse till medhjälp till otillräckligt ekonomisk stöd till upphovsman" eller något ditåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nej, det kan inte ge högre bot eftersom du kan ha glömt bort lösenordet och att vara glömsk är inte olagligt.

Stämmer det? Gäller det även "vapenklassad" kryptering utan backdoor?

Jag tror inte att det finns nån vapenklassad kryptering i EU. USA försökte införa begränsningar i för svår kryptering men jag tror de fick lägga ner det i och med att PGP släpptes på nätet.
Hittills har ingen hittat någon "backdoor" i AES som är ett öppet krypto. USAs militär godkänner själv kryptering av hemlig information med AES, vilket tyder på att de inte heller hittat något hål i krypteringen, annars skulle de inte våga kryptera sin information med nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Nej, det kan inte ge högre bot eftersom du kan ha glömt bort lösenordet och att vara glömsk är inte olagligt.

Nej, det är inte alls anledningen. Att säga att man "glömt" något är inget som räddar dig om en domstol helt enkelt inte tror på dig, du kan ändå bli dömd för brott.

Anledningen till att det inte är olagligt är helt enkelt att en person som är misstänkt för brott inte har några skyldigheter att tala sanning i Sverige. Du får vara tyst, eller ljuga eller tala sanning bäst du vill under förhör och rättegång. Om du däremot talar under ed (som vittnen gör) och ljuger kan du göra dig skyldig till mened.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aqualize:

Skulle det vara riktigt illa att polisen bedriver spaning mot den de vill komma åt datorn så är det ju möjligt (men jag vet inte om det görs) att avlyssna trådlösa tangentbord. Att kombinera med en fil är ett skydd mot det här.

Det är även fullt möjligt att avlyssna PS/2 tangentbord genom väggutag upp till 5 meter ifrån den där datorn är inkopplad. Dock är trådade USB säkert att använda vad jag vet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är även fullt möjligt att avlyssna PS/2 tangentbord genom väggutag upp till 5 meter ifrån den där datorn är inkopplad. Dock är trådade USB säkert att använda vad jag vet.

Ska gå att avlyssna ändå, Sverige än en av de få länderna som kommit långt inom detta område.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

125 000 ord i SAOL, fyra ord = 244 kvintiljoner permutationer (2.4*10^20). Brute-force'ar du inte i brådrasket. Dessutom vet inte den som ska knäcka att det är fyra ord (eller 20 tecken).

Eller vilken ordlista som är lämplig ("Sebastian" hittar man nog till exempel inte i så många), eller om man kanske till och med har använt något ovanligare tecken någonstans (plötsligt måste man ha väldigt stora listor).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqualize:

Någon undrade om bildfil som nyckel. Truecrypt kan använda vilken fil som helst men det är bara en liten bit i början som används (har för mig 1024 bytes).
Själva datan är inte krypterad med lösenordet (eller filen) utan det krypterar bara nyckeln som lagras i volymen. Därav man kan ändra lösenord utan att dekryptera+kryptera hela volymen igen.

Det där med decoyvolymer. Det kräver nog riktigt bra användande för att polisen ska gå dem förbi att det finns en sådan. Först och främst är ju båda partitionerna upplåsta när man själv arbetar, så huvudsystemet inte råkar skriva över det dolda. Alltså kan de analysera filtabellen och konstatera att ingenting är skrivit i slutet på en annars kanske rätt så full disk. Nästa är väl om decoy-OS:et inte ser så använt ut, att det inte är loggfiler som skapats ofta, uppdateringar till program är inte gjorda osv.
Så har man gett "dem" lösenordet till decoyvolymen är det inte omöjligt att gissa att det finns en extra volym.

Om polisen stormar in medan datorn är i gång kan det ju också vara ett problem. De har utrustning för att kunna flytta över strömförsörjningen till en UPS utan att stänga av datorn för att ta med sig. Är det en laptop behövs ju inte sådant ens.

Sist jag pillade med truecrypt kunde man skriva över det dolda OSet om man lade in mer filer än man avsatt plats till i decoyOSet. Vill minnas att det var lite varningar angående just det här, eller minns jag fel nu? Äe, så tror jag det var. Om nu så är fallet så är det väl praktiskt taget omöjligt att hitta den dolda delen.

Sen tror jag det väldigt mycket beror på vem som vill åt ens filer. Även om svenska ordningspolisen går bet på Bitlocker skulle jag inte tro att NSA har några problem att ta sig in.

Men i verkligheten vet jag inte om brute forcing av lösenord över huvud taget existerar. Vill man in i nåns filer gäller det att få den personen att avslöja lösenordet.

Beror väl lite på hur man räknar. Om alla ord ändå ska jämföras så behöver man inte ha med "dubletter" så som handduk, dubbdäck eller snuslexikon utan det räcker med att ha med hand och duk, dubb och däck osv. och då har vi betydligt färre ord i svenskan. Ett så ovanligt ord som skelettkvinnan skulle innebära att vi hade mycket mer än 125000 ord och listan skulle bli oändlig med svenska ord men delar man upp det i skelett och kvinnan så tror jag det räcker med 15000-20000 ord för att ha en väl fungerande kodknäckarordbok.
Å andra sidan har vi inte närmat oss den svåra nöten med böjningsformer på ord ännu och det försvårar situationen för ordlisteattacker markant. Så med böjningsformer på ord kommer man troligen upp över 100.000 val av ord igen.

Kontentan:
Skriv ditt lösenord med en mening i dåtid ;).

EDIT: Efter lite grunnande inser jag att det borde bli än mer svårknäckt utan de "dubletterna" jag skrev om högre upp. Fler ord i ekvationen är inge vidare för antalet möjliga svar trots kortare ordlista om man vill knäcka koden, hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Nu blir jag en aning nyfiken. Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nu blir jag en aning nyfiken. Hur gör man det?

Jag gissar på att man börjar skala kablarna, låter dock väldigt långsökt (och riskfyllt). Hör man att det ropas utifrån "Det är polisen", så kan man ju rycka elen bara, så är allt låst sen om man kör krypterat, om dem nu ropar, det kanske någon annan här har erfarenhet av..?

Visa signatur