Hur har "Skelettkvinnan" krypterat sina hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nu blir jag en aning nyfiken. Hur gör man det?

Skulle väl gissa man strippar skalet och går in i nätagget, kopplar på UPS och sen drar man ut sladden, bär med sig UPS och dator dit man vill, pluggar i sladden och tar bort UPS.
Dock är detta bara en gissning

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Förmodligen ungefär såhär:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=z3q_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Såg inte sambandet? O_o

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Såg inte sambandet? O_o

De anlitar "Slippery Pete" för att frakta en burk (ett arkadspel med Frogger) utan att strömmen bryts.

Permalänk
Medlem

För de ovan, de monterar bort vägguttaget medans datorn fortfarande körs och stoppar sedan in UPSen i det andra uttaget. Efter det kopplar man om på baksidan av väggutaget och tar bort husets strömförsörjning helt. Sen är det bara att bära med sig UPS, dator och vägguttag till stationen.

Det finns kanske fler metoder men det är den jag sett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jaqob:

Öppnar sladden och hänger på en vampyr ups på sladdarna sen rycker du kabeln ur väggen

Enda sökningen jag hittade är till för koaxialkabel men principen är densamma

Permalänk
Medlem

Så här flyttar man en dator utan att stänga av den.

Permalänk
Medlem

Hallå! Om jag vill kryptera min hårddisk med dokument jag har på datorn, försvinner allt innehåll?
MVH

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kernehed:

Hallå! Om jag vill kryptera min hårddisk med dokument jag har på datorn, försvinner allt innehåll?
MVH

Nej. Hela poängen med krypteringen är att du skall kunna kryptera saker och få tillbaka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej. Hela poängen med krypteringen är att du skall kunna kryptera saker och få tillbaka dem.

Ok tack, kan jag komma åt den på min ftp fortfarande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kernehed:

Ok tack, kan jag komma åt den på min fyp fortfarande?

Så länge du öppnat hårddisken som är krypterad, vilket du gör med lösenord, så är det precis som vilken hårddisk som helst. Men om du bryter strömmen till datorn/hårddisken, behöver du knappa in lösenordet igen för att komma åt filerna.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Så länge du öppnat hårddisken som är krypterad, vilket du gör med lösenord, så är det precis som vilken hårddisk som helst. Men om du bryter strömmen till datorn/hårddisken, behöver du knappa in lösenordet igen för att komma åt filerna.

Tackar vet du ett bra gratis program?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är ju frågan hur stor UPS polisen har med sig, de förutsätter kanske inte som i mitt fall att maskinen rullar i 5GHz och viker protein både på cpu och gpu dygnet runt när jag inte använder den och det dricker lite sen att det är flera mil till närmaste polisstation hjälper inte.

Men det spelar faktiskt ingen roll hur bra ups dem har då det är trivialt att skriva ett program som inte går stänga av som kräver lösenord att stänga ner precis som en skärmsläckare. Pang så var det problemet löst.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av kernehed:

Läs tråden så rekommenderas TrueCrypt ett flertal gånger

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av kernehed:

Läs tråden, TrueCrypt. Använder det själv, funkar fint. Läs instruktionerna noga, kan vara smart och börja på en disk som är tom om man känner sig osäker!

Skrivet av som99:

Nu är ju frågan hur stor UPS polisen har med sig, de förutsätter kanske inte som i mitt fall att maskinen rullar i 5GHz och viker protein både på cpu och gpu dygnet runt när jag inte använder den och det dricker lite sen att det är flera mil till närmaste polisstation hjälper inte.

Men det spelar faktiskt ingen roll hur bra ups dem har då det är trivialt att skriva ett program som inte går stänga av som kräver lösenord att stänga ner precis som en skärmsläckare. Pang så var det problemet löst.

Haha, asbra "Dör vid mållinjen".

Man kan ju också i det skriva något som utan förvarning avmonterar alla diskar och stänger ner hela datorn om man skrivit fel lösen x-antal gånger.

En hårdvarulösning där man känner av om datorn rubbas för mycket, och med relä stänger av nätagget vore fin lösning också. Kanske t.o.m. kan byggas in i nätagget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I sådana här fall vill man faktiskt att polisen ska knäcka lösenordet för hon verkar vara helt bränd i huvudet. Finns en tråd på flashback där dom har grävt i hennes liv, och det är inte normala grejer hon har surfat på och laddat ner.

OT. Truecrypt som folk skriver är lätt att använda och går inte att knäcka om man har någurlunda saltat lösenord.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Det där skulle jag inte lite på allt för mycket. Är datorn igång och datan dekrypterad så har polisen löst det absolut största problemet. Då kan de ta en kopia på hela disken och sen är det bara en fråga om resurser för att komma förbi detta triviala program och läsa vad man nu vill från hårddisken.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Sedan vet jag inte om polisen faktiskt gör detta men RAM minnet håller kvar information några sekunder till minuter efter att strömmen har blivit kapad och då kan man även frysa RAM minnet för att denna information ska hållas kvar längre. Om ni inte tror på det så kan ni använda er av google, här är en artikel av många: http://www.zdnet.com/blog/security/cryogenically-frozen-ram-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Läs tråden, TrueCrypt. Använder det själv, funkar fint. Läs instruktionerna noga, kan vara smart och börja på en disk som är tom om man känner sig osäker!

Haha, asbra "Dör vid mållinjen".

Man kan ju också i det skriva något som utan förvarning avmonterar alla diskar och stänger ner hela datorn om man skrivit fel lösen x-antal gånger.

En hårdvarulösning där man känner av om datorn rubbas för mycket, och med relä stänger av nätagget vore fin lösning också. Kanske t.o.m. kan byggas in i nätagget!

Haha smart med x antal beskrivningar, det finns många smarta lösningar, jag tänker en liten optisk lösning med givare och mottagare då om datorn flyttas skickas en signal och ett relä slår på och dödar strömmen.

Roligast skulle vara om man pillar ihop en usb enhet som enbart har syfte att vara inkopplad för att ett program man skriver ihop skall känna av den och dras enheteten ut formateras diskarna och skrivs över och endast en os partition finns kvar Inte allt för svårt att genomföra men väldigt kul
Då är all data borta när datorn är hos polisen utan att dem förstår något

Skrivet av JoBu:

Det där skulle jag inte lite på allt för mycket. Är datorn igång och datan dekrypterad så har polisen löst det absolut största problemet. Då kan de ta en kopia på hela disken och sen är det bara en fråga om resurser för att komma förbi detta triviala program och läsa vad man nu vill från hårddisken.

Hur i hela friden kopierar dem datan utan att komma åt OS? Jag garanterar dig att jag kan skriva ett program som inte går stänga ner och några rader kod som stänger av datorn ifall man inte trycker en specifik knappkombination innan man kan skriva lösen, eller varför inte så att om tangentbord kopplas ur startar datorn om? De lär inte släpa med tangentbordet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, i Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats, än så länge. Men snart blir det väl ett brott med kryptering samt ett tvång att konsumera media för minst 500Kr i månaden från någon av de stora, annars är man brottslig och får 6 års fängelse för "förberedelse till medhjälp till otillräckligt ekonomisk stöd till upphovsman" eller något ditåt.

Gör du kryptering på rätt sätt. Så blir det mycket svårt att säga att du ens har någon data som är krypterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Gör du kryptering på rätt sätt. Så blir det mycket svårt att säga att du ens har någon data som är krypterad.

Ja, så att göra kryptering olaglig är i sig ganska meningslöst då de som vill kryptera utan att åka dit kommer på ett sätt, precis som fortkörare, fildelare osv osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Med en enkel spänningsomvandlare i bilen för att i sin tur ansluta UPSen till så är strömförsörjnings frågan för vederbörande under transporten löst.
tex 12V - 230V 1700 Watt

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/strm-och-belysning/spanningsomvandlare/nedis-hq-inv170012/102971.3452/

Och kraftfullare finns det att tillgå om man nu beräknar att plocka in datorer som kan tänkas dra mer än 1700Watt.

Tips för att bryta strömmen snabbt och enkelt!

Införskaffa en fjärrströmbrytare tex NEXA som säljs på bla. Jula för under 200kr paketet. Alltså sådana man har för att tända och släcka tex belysningar med.
Sätt en mottagare där datorn är inkopplad och en fjärr kodad till den som du nu placerar ut strategiskt, kan ha mer än en fjärr.
Tex en vid entrédörren och en i sovrummet eller toan, om man då skulle höra att huset/lägenheten håller på att bli stormat när man är hemma och man är en STOR fildelare så är det bara att trycka på knappen så är strömmen bruten och datorn avstängd
Eller helt enkelt bara en fjärr vid ytterdörren som man fäster på väggen så man kan snabbt bryta strömmen om man så önskar då okänt folk knackar på och man har anledning till att misstänka något. Den minsta modellen för nyckelring är smidig http://www.jula.se/fjarrkontroll-nyckelring-408023

Det finns även infällda mottagare som man monterar bakom vägguttagen eller i apparat/kopplingsdosor i väggen om man inte vill ha mottagaren synlig eller om man vill att flera vägguttag skall kunna slås av och på. Jag tillägger dock att man inte bör kopplar in sådana om man inte är Elektriker eller har erforderlig kunskap för sådant.
Finns även mottagare som man kopplar via telenätet, fast eller mobilt, som man via mobilen då kan slå av och på med.

Men med ett relä som någon nämnde innan monterat inne i datorn som bryter strömmen vid rörelse och en magnetkontakt likt de man använder på fönster med inbrottslarm monterat på luckorna, så kan man varken röra datorn eller öppna den utan att strömmen bryts internt och då bryts den inne i datorn så en UPS som har kopplats på utifrån är härmed värdelös.
Enda möjligheten är att dom undersöker datorn innan påkoppling utav UPSen, som om det var en misstänkt bomb och för in en kamera för att titta omkring med och då kanske upptäcker något, men det är knappast troligt, ser dom datorn och det inte är något som avslöjar ens händighet så kopplar dom på UPSen som vanligt och när dom bryter strömmen så slocknar likväl datorn, öppnar dom sidoplåtarna så bryts strömmen även då pga av magnetkontakterna. Sen när datorn på nytt är uppstartad så är det både lösen och kryptering som dom måste komma förbi, finns så mycket man kan göra, bara fantasin och kunskaperna som sätter gränserna

Tex så kan man använda sig utav en NAS som man givetvis kör krypterat, NASen kör man trådlöst och gömmer den på lämplig plats. NASen har man i sin tur kopplad till en trådlös fjärrströmbrytare som nämndes ovan, även utrustningen som står för den trådlösa förbindelsen om NASen själv inte har det inbyggt skall vara ansluten. Så är det bara att bryta strömmen så kommer NASen vara avstängd och dess WLAN likså, och då kan man inte ens pejla dess trådlösa signal då även den är avstäng. Slutligen så kan man ha NASen i ett utrymme med en rörelsevakt som även den bryter strömmen vid rörelse.

Frånsett från att gardera sig mot eventuella tillslag utav myndigheter som en del här är inne på så kan det vara bra, att tillämpa dessa lösningar i andra aspekter, tex om man vill gardera sig mot inbrott så att tjuvarna inte får tillgång till ens privatliv eller företagsinfo och misstänker att de kan använda sig utav en UPS i detta syfte.
Detta scenariot är knappast troligt för vem som helst, men för folk som har arbeten som kan tänkas ha känslig information på sin datorer som är värt pengar eller i utpressningssyfte eller tex kändisar för liknande syften för att komma åt eventuella nakenbilder/filmer eller dylikt som kan säljas för hutlösa summor.

I övrigt så räcker en bra kryptering till de flesta tror jag.

Permalänk
Medlem

Stod på aftonbladet idag att de skulle lägga ner försöken med att försöka komma åt innehållet, ska se om jag hittar länken, såg de på mobilen..

Hittar bara deras mobilversion.. :S mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15905558.ab

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tozzi:

Stod på aftonbladet idag att de skulle lägga ner försöken med att försöka komma åt innehållet, ska se om jag hittar länken, såg de på mobilen..

Hittar bara deras mobilversion.. :S mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15905558.ab

Så polisen har med andra ord kört klart ordlistan och lösenordet fanns inte med, alltså är det ingen idé att försöka mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Edit: Eller så läser man 3:e sidan innan man svarar. Såg att videon postats redan, men jag låter det ligga kvar då det var lite idogt letande efter den, jag hade tittat på den innan jag skrev inlägget i november.

Skrivet av jaqob:

https://www.youtube.com/watch?v=erq4TO_a3z8
Sista delen är ju inte möjlig i Sverige då man (i ett modernt) jordat uttag inte kan komma åt ledarna innan kontakten är utdragen så långt att den inte längre är strömförande.
Men då om det är ett dubbeluttag som man kan lyckas öppna så kan de göra som beskrivs i första delen av den här:
https://www.youtube.com/watch?v=-G8sEYCOv-o

Och i andra delen skalar han helt enkelt kabel som går in i nätaggregatet.

Om vi säger att man har datorn i låst läge (lock workstation) och antar att polisen inte har något hemligt lösenord från Microsoft (man kan ju aldrig 100% veta...) så de vill flytta den men inte starta om. Ja då skulle man ju väldigt diskret kunna placera en push-strömbrytare (sådant som sitter bakom reset-knappen i chassin) mot golvet. Finjusterat placeras den så att datorn direkt när den lyfts i princip trycker på reset-knappen (vi vill inte ha soft-power off).
Kan man stänga av F12 bootväljare i bios, ställa in att endast hårddisken ska boota och sätta lösenord på BIOS så tror jag "de" (polisen) hinner fram med någon kvävekylning på minnena och köra speciell boot CD/USB som dumpar ner RAM-innehållet. Det var ju en läcka som blev känd för några år sen att det gick att gå runt truecrypt genom att läsa av RAM direkt efter en hård reset, bäst med kylda minnen.
Har för mig (men kollar inte upp det) att det också finns kryptering (i truecrypt? med AES extensions på CPU?) där nyckel istället för lagras i RAM lades i ett register i själva processorn istället.
I vart fall ska man nog utgå från att polisen kan skaffa sig kompetens att ta hand om alla vanliga fall att komma åt en dator, t.ex. som jag youtube filmerna visar för att flytta en dator som är igång. Man ska nog satsa på att överraska dem på något vis.

Edit 2: Och i tillägg till GlaDdacs många fantasifulla sätt. Många som bor i lägenhet har nog ett säkringsskåp med en strömbrytare som bryter allt (innan säkringarna). Min når jag nästan samtidigt som man kollar i titthålet i ytterdörren...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Sist jag pillade med truecrypt kunde man skriva över det dolda OSet om man lade in mer filer än man avsatt plats till i decoyOSet. Vill minnas att det var lite varningar angående just det här, eller minns jag fel nu? Äe, så tror jag det var. Om nu så är fallet så är det väl praktiskt taget omöjligt att hitta den dolda delen.
[...]

Det var lite halv rätt av oss båda. Jag tänkte att man monterar med 'Protect hidden volume against damage caused by writing to outer volume'
http://www.truecrypt.org/docs/?s=hidden-volume-protection
Då vet ju den om hur långt den får skriva innan det tar stopp. Så är man duktig och försöker fylla upp yttre volymen rätt rejält så blir det ett abrupt slut någonstans. Filer sprids ju ut på volymen på lite olika ställen, är ju inte som en stack att den skriver till första (lägst adress) lediga block.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqualize:

Det var lite halv rätt av oss båda. Jag tänkte att man monterar med 'Protect hidden volume against damage caused by writing to outer volume'
http://www.truecrypt.org/docs/?s=hidden-volume-protection
Då vet ju den om hur långt den får skriva innan det tar stopp. Så är man duktig och försöker fylla upp yttre volymen rätt rejält så blir det ett abrupt slut någonstans. Filer sprids ju ut på volymen på lite olika ställen, är ju inte som en stack att den skriver till första (lägst adress) lediga block.

Men för att det där ska fungera måste man fylla i lösenord för både det synliga och det dolda OSet som jag förstår det efter att ha läst på lite. Och det blir ju lite moment 22 för den som söker efter en dold volym då.
De som gjort truecrypt är rätt listiga :).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Men för att det där ska fungera måste man fylla i lösenord för både det synliga och det dolda OSet som jag förstår det efter att ha läst på lite. Och det blir ju lite moment 22 för den som söker efter en dold volym då.
De som gjort truecrypt är rätt listiga :).

Det jag menar är att när personen ska bygga upp sin yttre volym med lite mummsigt icke-viktigt innehåll såklart måste montera skydda den inre volymen. Fylls volymen rätt mycket (och ska den se använd ut borde saker tas bort) så kommer det ju vara spridda sektorer här och var som inte används - som en schweizerost. Men helt abrupt nära slutet så är det inga skrivningar alls, dvs där dolda volymen börjar.

Om en annan tvingar personen att dekryptera yttre volymen och de sen kör en block-by-block kopiering av den kan de ju senare analysera detta och starkt misstänka att man använt en dold volym.

Fick googla lite efter bilder. Om vi antar yttre volymen ser ut som diskdefragmenteraren i den här bilden visar att det ser ut innan en defragmentering, och sen hugger av de sista 20% och bara har vitt.
http://yourpctips.com/images/stories/disk_defragmentation.gif
Sen lägger man till att den tvingande personen har god kännedom om truecrypt, då starkt misstänka att en dold volym faktiskt existerar.

Har man istället inte så mycket filer på yttre volymen och råkar ha som det ser ut här innan defragmentering, ja då känns det ju mindre troligt att det är någon dold volym som gömmer sig.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/848/c00299062...

Edit:
Om det inte redan framgått så menar jag inte att man absolut kan bevisa att en dold volym existerar. Men är yttre volymen använd på lite konstigt vis så går det starkt misstänka det, och grilla ägaren lite extra på det...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqualize:

Det jag menar är att när personen ska bygga upp sin yttre volym med lite mummsigt icke-viktigt innehåll såklart måste montera skydda den inre volymen. Fylls volymen rätt mycket (och ska den se använd ut borde saker tas bort) så kommer det ju vara spridda sektorer här och var som inte används - som en schweizerost. Men helt abrupt nära slutet så är det inga skrivningar alls, dvs där dolda volymen börjar.

Om en annan tvingar personen att dekryptera yttre volymen och de sen kör en block-by-block kopiering av den kan de ju senare analysera detta och starkt misstänka att man använt en dold volym.

Fick googla lite efter bilder. Om vi antar yttre volymen ser ut som diskdefragmenteraren i den här bilden visar att det ser ut innan en defragmentering, och sen hugger av de sista 20% och bara har vitt.
http://yourpctips.com/images/stories/disk_defragmentation.gif
Sen lägger man till att den tvingande personen har god kännedom om truecrypt, då starkt misstänka att en dold volym faktiskt existerar.

Har man istället inte så mycket filer på yttre volymen och råkar ha som det ser ut här innan defragmentering, ja då känns det ju mindre troligt att det är någon dold volym som gömmer sig.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/848/c00299062...

Edit:
Om det inte redan framgått så menar jag inte att man absolut kan bevisa att en dold volym existerar. Men är yttre volymen använd på lite konstigt vis så går det starkt misstänka det, och grilla ägaren lite extra på det...

Jag är inte helt säker på att jag greppar hela konceptet. Men om man inte tilldelar sin yttre volym allt för mycket utrymme och håller den defragmenterad så borde det bli nära nog omöjligt att ens misstänka suspekt mönster, right?
Jag vet inte hur truecrypt fördelar de olika volymerna över hårddisken men fördelas de på ett listigt sätt så borde det också minska misstankarna (eller?). Tänker på den här meningen:
Men helt abrupt nära slutet så är det inga skrivningar alls, dvs där dolda volymen börjar.
Kan man verkligen se något sådant "abrupt slut"? Kanske är jag som inte förstår innebörden här bara.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Beror väl lite på hur man räknar. Om alla ord ändå ska jämföras så behöver man inte ha med "dubletter" så som handduk, dubbdäck eller snuslexikon utan det räcker med att ha med hand och duk, dubb och däck osv. och då har vi betydligt färre ord i svenskan. Ett så ovanligt ord som skelettkvinnan skulle innebära att vi hade mycket mer än 125000 ord och listan skulle bli oändlig med svenska ord men delar man upp det i skelett och kvinnan så tror jag det räcker med 15000-20000 ord för att ha en väl fungerande kodknäckarordbok.
Å andra sidan har vi inte närmat oss den svåra nöten med böjningsformer på ord ännu och det försvårar situationen för ordlisteattacker markant. Så med böjningsformer på ord kommer man troligen upp över 100.000 val av ord igen.

Kontentan:
Skriv ditt lösenord med en mening i dåtid ;).

EDIT: Efter lite grunnande inser jag att det borde bli än mer svårknäckt utan de "dubletterna" jag skrev om högre upp. Fler ord i ekvationen är inge vidare för antalet möjliga svar trots kortare ordlista om man vill knäcka koden, hehe.

Tänk på att en ordlisteattack antagligen inte plockar ord från en lista som är sorterad i alfabetisk ordning. Orden som man kan tänkas använda i ett lösenord tillhör säkert de vanligaste 10% och går därför knäcka mycket snabbare (eller mindre långsamt).