Ta bort automatisk markering

Permalänk
Medlem

Ta bort automatisk markering

Hej,
undrar hur man ändrar så att man bara kan gå in i mappar, öppna program när man klickar på dem och inte som det är standard att objektet markeras bara man har pekaren i samma höjd?
Varit störande ganska länge men har inte försökt fixa det.
Skulle vara gött att göra det!
Kör Windows 7. Kanske ska byta till 8 snart, men det kanske är samma ställe man ändrar på där.

Mappen markeras som sagt fast muspekaren är långt åt höger.

Tack.

Permalänk
Medlem

Om jag förstod dig rätt så är det Kontrollpanelen/Mappalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Om jag förstod dig rätt så är det Kontrollpanelen/Mappalternativ.

Hoppas det. Är ju ingen som svarat så det kanske inte var så bra formulerat.
Har varit inne i "Mappalternativ" och kollat men inte hittat något.

Nu försvann muspekaren när jag tog printscreen så fick göra en egen

Som du ser så markeras mappen även när jag håller pekaren långt åt höger.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Jaha, det var det du menade. Det går nog inte att ändra - det har ju varit så i allla windows jag använt. Att hela raden markeras är ju för att det ska vara lättare att klicka när du har ett kort filnamn.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av qMetal:

Hoppas det. Är ju ingen som svarat så det kanske inte var så bra formulerat.
Har varit inne i "Mappalternativ" och kollat men inte hittat något.

Nu försvann muspekaren när jag tog printscreen så fick göra en egen

http://img14.imageshack.us/img14/2551/markering.jpg

Som du ser så markeras mappen även när jag håller pekaren långt åt höger.

Tack för svar.

Uppe till höger, under knappen "ändra visning" så väljer du "lista" istället för "detaljerad lista" som du har nu. Då kommer en del info om mappen/filen försvinna från vyn, men inget markeras om du inte har muspekaren precis ovanför objektet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Jaha, det var det du menade. Det går nog inte att ändra - det har ju varit så i allla windows jag använt. Att hela raden markeras är ju för att det ska vara lättare att klicka när du har ett kort filnamn.

Det är inte så i Windows XP. Tycker det är irriterande eftersom man ofta råkar "flytta" en fil istället för att markera flera filer.
Bör gå att fixa på något sätt.

Skrivet av Shudnawz:

Uppe till höger, under knappen "ändra visning" så väljer du "lista" istället för "detaljerad lista" som du har nu. Då kommer en del info om mappen/filen försvinna från vyn, men inget markeras om du inte har muspekaren precis ovanför objektet.

Kanske får köra så. Vill gärna ha detaljerad lista men får kanske vänja mig med vanlig lista.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Öppna mappernativ, där kan du välja om det ska krävas ett eller två klick för att öppna mappar. http://forumbilder.se/images/8a27201263538d5ca.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Öppna mappernativ, där kan du välja om det ska krävas ett eller två klick för att öppna mappar. http://forumbilder.se/images/8a27201263538d5ca.jpg

Inte riktigt det jag är ute efter även om det hade varit gött att bara klicka en gång ibland.