Optisk digital kabel. Funkar 5.1 ljud?

Permalänk
Medlem

Optisk digital kabel. Funkar 5.1 ljud?

Nu är det så att jag har min TV kopplad i en hemmabio med 5.1-ljud, och hemmabion sedan kopplad i TV:n, men har då ett problem. Vissa spel, såsom The Sims 3, Simcity, gamla Half-Life och Age of Empires m.m får problemet att när jag startar dessa står det "ingen signal" och inget händer.
Kopplar jag datorn direkt till TV:n funkar de dock problemfritt.

Så jag kollade lite, och såg en "Optical digital out" på TV:ns baksida och en "Optical digital in" på hemmabions baksida, om jag använder denna med kabel, kommer jag kunna utnyttja högtalarna på hemmabion då om datorn är kopplad till TV:n?
Och stödjer denna port 5.1 ljud? Är total-amatör på detta. Jag vet hur jag kopplar saker, men inte hur de fungerar och vad de stöder.

Tack för svar Sweclockers-eliten!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Du får kanske kolla din manual till tvn men tveksamt om den stöder 5.1 ljud via optiska utgången,bättre om du kopplar ljudkällan direkt till hemmabion istället.

Permalänk
Medlem

Nej Toslink stöder bara stereo, kanske 2.1 men det stödjer inte 5.1

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du får kanske kolla din manual till tvn men tveksamt om den stöder 5.1 ljud via optiska utgången,bättre om du kopplar ljudkällan direkt till hemmabion istället.

Hur menar du? Just nu har jag datorn som ljudet kommer ifrån, inkopplad genom HDMI till hemmabion, och hemmabion kopplad med HDMI till TV:n.

Skrivet av The Mupp:

Nej Toslink stöder bara stereo, kanske 2.1 men det stödjer inte 5.1

Attans :/
Ja då vet jag inte vad jag ska göra...

EDIT:
Efter en snabb Googling så verkar 5.1 funka med optisk, men inte 7.1. Så är du helt säker?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Hur menar du? Just nu har jag datorn som ljudet kommer ifrån, inkopplad genom HDMI till hemmabion, och hemmabion kopplad med HDMI till TV:n.

EDIT:
Efter en snabb Googling så verkar 5.1 funka med optisk, men inte 7.1. Så är du helt säker?

Ahh du verkar ha rätt DTS 5.1 verkar funka. Attans jag som kört med 2.1 ljud i runt 5 år nu bara för att jag inte fick mitt 5.1 ljud att funka förut.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

...
Så jag kollade lite, och såg en "Optical digital out" på TV:ns baksida och en "Optical digital in" på hemmabions baksida, om jag använder denna med kabel, kommer jag kunna utnyttja högtalarna på hemmabion då om datorn är kopplad till TV:n?
Och stödjer denna port 5.1 ljud? Är total-amatör på detta. Jag vet hur jag kopplar saker, men inte hur de fungerar och vad de stöder.

Tack för svar Sweclockers-eliten!

Ej troligt att TVn skickar ut ljud annat än från inbyggda mottagarna, men det är bara att pröva.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Ahh du verkar ha rätt DTS 5.1 verkar funka. Attans jag som kört med 2.1 ljud i runt 5 år nu bara för att jag inte fick mitt 5.1 ljud att funka förut.

Hoppas verkligen jag får till det, och att du lyckas om du fortfrande kör med sådan kabel

Skrivet av Hardware guy:

Ej troligt att TVn skickar ut ljud annat än från inbyggda mottagarna, men det är bara att pröva.

Ja, de ska jag, även om jag inte får riktig 5.1-ljud så vore de kanon bara jag fick ljud i alla högtalare
Min hemmabio ger lite bättre ljud än TV:n

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

EDIT:

SPDIF (TOSLINK eller coax) stöder endas 2 kanaler PCM men om man kör med bitsream det vill säga om man har ljud kodat i Dolby Digital eller DTS så kan man få 5.1 på det materialet om källan är inställd på bitstream. Vilket innebär att du kan få 5.1 på DVD-filmer och en del Blurayfilmer (dock inte i full kvalité på ljudet som Bluray erbjuder). Med spel och annat ljud så är det endast 2 kanaler från datorn om man inte fuskar till det och kodar om allt ljud till Dolby Digital eller DTS innan det sänds ut (vilket resulterar i kvalitetsförlust i och med omkodningen).