Permalänk
Medlem

Accelero Xtream mod till 6870!

"Budget" kylare till ett varmt grafikkort!

Jag kom över en Accelero xtream kylare till ett 9800 GTX på CDON.se och priset var nästan gratis.
Moddning väntade runt hörnet för att få den att passa.. dock blev jag glatt överraskad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

"Budget" kylare till ett varmt grafikkort!

Jag kom över en Accelero xtream kylare till ett 9800 GTX på CDON.se och priset var nästan gratis.
Moddning väntade runt hörnet för att få den att passa.. dock blev jag glatt överraskad!

Rören kan du nog bocka för hand utan värme, dom är redan glödgade en gång. Dock så kan det nog finnas en viss risk att dom blir platta när du böjer dom.
Men för det priset skulle i alla fall jag testa

Däremot ser det ut som aliminiumplattan kommer att ta i ett gäng kondensatorer? Hur är tanken där, kapa lite eller?

Har själv ett ref 6870, så följer denna tråd med spänning

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Rören kan du nog bocka för hand utan värme, dom är redan glödgade en gång. Dock så kan det nog finnas en viss risk att dom blir platta när du böjer dom.
Men för det priset skulle i alla fall jag testa

Däremot ser det ut som aliminiumplattan kommer att ta i ett gäng kondensatorer? Hur är tanken där, kapa lite eller?

Har själv ett ref 6870, så följer denna tråd med spänning

Jag är nog mer rädd för att det lossnar flänsar pga tennet smälter när man värmer kopparen..

jo det blir nog att leka med dremeln och fräsa ut för kondensatorerna, dom "pinnarna" som inte behövs med gängor kommer tas bort för att kunna passa på pcb:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

Jag är nog mer rädd för att det lossnar flänsar pga tennet smälter när man värmer kopparen..

jo det blir nog att leka med dremeln och fräsa ut för kondensatorerna, dom "pinnarna" som inte behövs med gängor kommer tas bort för att kunna passa på pcb:n

Fram med dremeln bara Den kan göra underverk i bland.

Skippa att värma rörent till att börja med, men var noga när du bockar dom. Koppar är lite lustigt, du bockar det bara på samma ställe en gång sen blir det väldigt hårt. Anledningen till att dom är mjuka nu är att dom har blivit uppvärmda efter tillverkningen, dvs "glödgade" varvid koppar blir väldigt mycket mjukare.

Testa och se, men lägg gärna u
pp lite bilder på det sen

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Fram med dremeln bara Den kan göra underverk i bland.

Skippa att värma rörent till att börja med, men var noga när du bockar dom. Koppar är lite lustigt, du bockar det bara på samma ställe en gång sen blir det väldigt hårt. Anledningen till att dom är mjuka nu är att dom har blivit uppvärmda efter tillverkningen, dvs "glödgade" varvid koppar blir väldigt mycket mjukare.

Testa och se, men lägg gärna u
pp lite bilder på det sen

Började böja lite och det gick fortfarande väldigt lätt även efter jag lät det vila (behövde mer kaffe)

Blir ännu en uppdate imorgon när jag har lekt med dremeln!

Permalänk
Medlem

man skulle inte kunna vända på hela kylaren bara? så att delen du böjde pekar bakåt?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk

Kylaren tappar sin funktion om du kapar heatpipesen. Det går vätska i rören som leder bort värmen ut i flänsarna, försök bocka så gott det går utan att vecka dom allt för mycket så kommer det nog att fungera! Roligt mod måste jag säga, ska bli spännande att se hur det går.

Visa signatur

Jonsbo UMX1 Plus, GA Z97N Wfi, Core I3 4460, GTX 760 Mini, Corsair Vengence LP 8GB, Samsung SSD, Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

man skulle inte kunna vända på hela kylaren bara? så att delen du böjde pekar bakåt?

om jag vänder den så tar den i ännu mer saker, kom fram till att detta blir lättast

Permalänk
Medlem
Skrivet av törnvall:

Kylaren tappar sin funktion om du kapar heatpipesen. Det går vätska i rören som leder bort värmen ut i flänsarna, försök bocka så gott det går utan att vecka dom allt för mycket så kommer det nog att fungera! Roligt mod måste jag säga, ska bli spännande att se hur det går.

vätska i rören... Källa på det?

Jag har vridit/böjt och klart dom blir lite plattare men inga sprickor eller dylik.

den står 90 grader upp nu. Imorgon ska det slaktas (!)

Permalänk
Skrivet av k-tuning:

Jag har vridit/böjt och klart dom blir lite plattare men inga sprickor eller dylik.

Vad ska slaktas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simmefinne:

Vad ska slaktas?

det som är markerat med rött på sista bilden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av törnvall:

...är du säker på det där? Jag kan faktiskt inte bevisa motsatsen, men det känns väldigt konstigt, då metall, och koppar i synnerhet, leder värme bra mycket bättre än de flesta (om inte alla) vätskor vid rumstemperatur.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Skrivet av k-tuning:

http://www.sunsurfs.com/files/6813/3048/7469/heat_pipe_design...

Det går vätska i heatpipesen då koppar leder bort värme bra, men inte speciellt snabbt.

Visa signatur

Jonsbo UMX1 Plus, GA Z97N Wfi, Core I3 4460, GTX 760 Mini, Corsair Vengence LP 8GB, Samsung SSD, Intel SSD

Permalänk
Skrivet av Dr.Dante:

...är du säker på det där? Jag kan faktiskt inte bevisa motsatsen, men det känns väldigt konstigt, då metall, och koppar i synnerhet, leder värme bra mycket bättre än de flesta (om inte alla) vätskor vid rumstemperatur.

Vätskan går i heatpipesen som när det blir varmt omvandlas till ånga och sticker iväg "uppåt" bort ifrån värmen, sen när det kommer kylflänsar så leds värmen bort ifrån vätskan som nu blivit tilll flytande form och rinner tillbaka ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av törnvall:

Vätskan går i heatpipesen som när det blir varmt omvandlas till ånga och sticker iväg "uppåt" bort ifrån värmen, sen när det kommer kylflänsar så leds värmen bort ifrån vätskan som nu blivit tilll flytande form och rinner tillbaka ner.

Se där.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

Frågan är om detta även gäller för kylare till datorer? Jag har kapat kopparrör till en kylare och inga vätskor fanns där..?

Permalänk
Skrivet av k-tuning:

Frågan är om detta även gäller för kylare till datorer? Jag har kapat kopparrör till en kylare och inga vätskor fanns där..?

jag tror det även gäller för datorer.

http://www.youtube.com/watch?v=TfUyOmZTBlM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av törnvall:

jag tror det även gäller för datorer.

http://www.youtube.com/watch?v=TfUyOmZTBlM

där ser man! Dock ska jag inte kapa några rör utan vrida/böja. Klart dom blir lite plattare på vissa ställen men inte mycket

Permalänk
Skrivet av k-tuning:

där ser man! Dock ska jag inte kapa några rör utan vrida/böja. Klart dom blir lite plattare på vissa ställen men inte mycket

ja precis! jag önskar dig lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av törnvall:

ja precis! jag önskar dig lycka till!

tack tack!

Uppdate kommer imorgon då min bil tog upp all tid idag!

Permalänk
Medlem

Har följt hela moddet/projektet, måste säga att jag inte trodde det skulle bli så bra. Trodde att du skulle "fucka" upp allt. Bara kylaren går på fint sen så blir det en 4/5 av mig. Haha! På gränsen till ghetto mod!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Har följt hela moddet/projektet, måste säga att jag inte trodde det skulle bli så bra. Trodde att du skulle "fucka" upp allt. Bara kylaren går på fint sen så blir det en 4/5 av mig. Haha! På gränsen till ghetto mod!

Roligt att höra! det är väl nästan ghetto mod fast med lite stil! haha "seriös ghettomod" kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

Roligt att höra! det är väl nästan ghetto mod fast med lite stil! haha "seriös ghettomod" kanske?

Haha, Ghetto mod premium? Några bilder av slut produkten nu också!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!