Dator vägrar boota efter att ha monterat nya komponenter (cpu moderkort ram)

Permalänk
Medlem

Dator vägrar boota efter att ha monterat nya komponenter (cpu moderkort ram)

Hej!

Jag är i behov utav hjälp men jag tänkte dela med mig av datorns förflutna först, min dator vägrade boota efter att jag hade fått ett antal bsod's som orsakades utav minnet och jag beslutade mig för att införskaffa nya komponenter. Från core2 quad socket 775 till I5 med tillhörande moderkort & DDR3 ram.

Efter att ha monterat alla komponenter så startade datorn och fungerade helt utan problem, men jag beslutade mig för att lämna in moderkortet eftersom att jag hade fattat ett förhastat beslut och köpt ett moderkort som bara hade stöd för stereo ljud eller digital ljud.

Nu när jag har monterat ihop mitt nya fina moderkort så vägrar datorn boota, RAM lampan blinkar (ASUS) och BIOS knappen har absolut ingen verkan över huvud taget, ram justerings knappen på moderkortet verkar inte ha någon perverkan heller.

för att ge er en mer detaljerad beskrivning på dess uppförande så blinkar ram lampan och datorn startar om sig konstant, varken mus eller tangentbord verkar få ström.

Efter att ha försökt flytta på minnes stickorna (2x4gig) så kvarstår problemet, jag har även försökt att bara använda en sticka på samtliga moduler (?).

Jag har inte särskilt mycket fritid och var tvungen att lämna datorn mitt under testandet och skriver för tillfället ifrån jobbet men datorn startade och gick som vanligt utan signal till skärmen när jag plockade ur samtliga minnes stickor, jag har även försökt att koppla både min TV och Skärm till moderkortets inbyggda DVI uttag.

Tack i förhand // Jesper

Permalänk
Medlem

Den nya hårdvaran: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 - ATX
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz 2x4GB
Intel Core i5-3450S - 4 trådar / 2,8GHz (3,5GHz Turbo) / 6MB / Socket 1155

Ifall att ni undrar så har jag granskat samtliga anslutningar mycket noggrant med en vän och har inte lyckats hitta några felkopplingar förutom att chassi LED lampan var omvänt kopplad vilket åtgärdades efter första boot testen.

Permalänk
Medlem

Du måste troligtvis göra en bios uppdatering för att du ska kunna använda en ivy-bridge cpu på det moderkortet. Är dock inte säker (Beror väll på vilken revision av moderkortet du har), du behöver dock en sandy-bridge cpu för att kunna göra det.

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av .KP:

Du måste troligtvis göra en bios uppdatering för att du ska kunna använda en ivy-bridge cpu på det moderkortet. Är dock inte säker (Beror väll på vilken revision av moderkortet du har), du behöver dock en sandy-bridge cpu för att kunna göra det.

Hej hej! Jag pratade med killarna på webhallen när jag köpte det och dom sa att det inte skulle vara några kompabilitets problem men just nu så är det största hindret utan tvekan, det att jag inte kommer in på BIOS.

Å andra sidan så har jag inte så bra koll längre med alla dessa nya grejer. Tråkigt med updateringen dock.

Några förslag för huruvida jag ska ta mig till?

VH.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på mig lite och det är inte bara jag som har det här problemet verkar det som, jag kommer att inspektera alla pins för att se att jag inte har dummat till det hela.

Om dom är OK och kortet vägrar boota igen så åker jag å dumpar den hos Webhallen Sveav.

Men före det så skulle det vara intressant att höra om någon kan tänka sig andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Ok sa killarna på webbhallen det så borde den ju inte behöva uppdateras, men på ASUS hemsida står det att det behövs BIOS version 3202 eller nyare (Tredje versionen som släpptes) för att det ska funka med ivy-bridge cpu:er (de kan ju dock också ha uppdaterat BIOS-versionen). Men det är ju lite svårt att kolla vilken version du har om du inte kommer in i BIOS över huvudtaget... Kolla också det med böjda pinnar som du skrev om tidigare har läst om många som haft liknande problem och sedan märkt att en eller flera pinnar är böjda . Du tror inte att det moderkortet kan ha några kompabilitets problem med minnena du har använt? Möjlighet att testa med minnen från någon annan tillverkare? Annars är det väll att skicka tillbaka (kan ju alltid hända man får ett måndags ex), dethär är dock allt jag kan komma på att testa för tillfället! Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Permalänk
Medlem

Jag har inspekterat samtliga pins och allt är som det ska.
Men killen som sa att det skulle funka kollade bara som hastigast, jag ska kontakta kundsupport och fråga om jag inte kan lämna in datorn så får dom se till att det blir kompitabelt.

Annars har jag en fråga till dig .KP! Har du nån rekommendation för moderkort runt 1000SEK?
Vh.

Update: Datorn går igång med minnen monterade men det händer inget absolut ingenting med skärmen dessutom så får tangentbordet ingen signal.

Permalänk
Medlem

Du har inte kompis som kan tänka sig låna ut en CPU som passar på moderkort + minne, så du kan testa minnen samt uppdatera biosen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr, min vän sålde sin stationära en månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabidus:

Jag har inspekterat samtliga pins och allt är som det ska.
Men killen som sa att det skulle funka kollade bara som hastigast, jag ska kontakta kundsupport och fråga om jag inte kan lämna in datorn så får dom se till att det blir kompitabelt.

Annars har jag en fråga till dig .KP! Har du nån rekommendation för moderkort runt 1000SEK?
Vh.

Update: Datorn går igång med minnen monterade men det händer inget absolut ingenting med skärmen dessutom så får tangentbordet ingen signal.

Nej tyvärr kan jag inte ge några direkta rekommendationer på moderkort eftersom jag inte har särskilt mycket erfarenhet av olika. Men jag har byggt ett antal system både med amd och intel åt kompisar och mig själv men nästan alla med ASUS kort förutom ett system som jag själv använder med ett intel mobo. Dock är intel moderkortet med sockel 775 så vet inte mycket om de nyare modellerna... Men skulle jag bygga ihop en ny dator åt mig i detta tillfälle skulle jag troligtvis ta ett moderkort från ASUS, Gigabyte eller möjligtvis från Asrock beroende på prisklass. Men de flesta moderkortena i 1000 kronors klassen har väll rätt liknande specifikationer så se på saker som kylning, portar, pci slots mm. Och framförallt läs recensioner om dem eller kolla på youtube om vad folk tycker om dem. Speciellt om du har tänkt överklocka kan det ju vara bra att se på kylningen också.
Annars angående problemet du har med ditt nuvarande moderkort kom jag på lite nya saker som kan vara värt att testa. Tror dock ändå på att det är BIOS som måste uppdateras men det kanske de på webhallen kan göra åt dig? Annars skulle du ju kunna prova med att använda en vga sladd eftersom en av mina kompisar hade ett liknande problem med sin dator att den visade inget på skärmen men den hölls dock igång. Direkt han kopplade med vga istället för HDMI funkade det felfritt och nu funkar det också med HDMI igen! (Mycket konstigt problem...) Du har inte provat flytta grafikkortet till den andra pci-e platsen ifall det är något fel på den? Och då du provade köra med integrerad grafik hade du grafikkortet i pci-e platsen sålänge? Du kan ju också prova nollställa BIOS med att ta bort batteriet om du inte har gjort det. Och har du provat att endast försöka starta med så lite komponenter som möjligt? (dvs mobo, cpu, ram och psu:n). Annars får du väll skicka tillbaka du har ju garanti!
Lycka till med felsökningen!

Visa signatur

Permalänk

Låter som att moderkortet eller RAM är problemet, testa starta med all RAM ute och testa sedan med ett i taget, annars kan en lösning vara att blindflasha BIOS.