Kan man lita på internet via elnätet?

Permalänk
Medlem

Kan man lita på internet via elnätet?

Hej!

Jag har av ospecificerade skäl flyttat min setup en våning upp i mitt hus. Jag befinner mig då inte på samma plan som min router står på. Då jag vill ha internetåtkomst men inte vill köra trådlöst på min stationära och dra en lång kabel INTE är ett alternativ har jag då bestämt mig för att köra på "internet via elnätet".

Mitt internet abonnemang är 100/100 från Banhof och jag får 95/60.

Kommer jag få samma/liknande hastigheter med: https://www.inet.se/produkt/5401626/d-link-dhp-p306av-powerli... ?

Ni kanske även kan tipsa om andra produkter än den ovan? Helst på inet.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Ja du, har aldrig testat på det där men står ju att det ska stödja upp till 200 Mbit/s. Men kan tänka mig att det varierar lite beroende på hur pass bra skick det aktuella elnätet är i.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Vet att det som fanns av sånt här för bara nått år sen var både dyrt och riktigt dålig med hastigheter sällan över 10 Mbit samt svajigt i största allmänhet. kanske är bättre idag.

Som jag ser det finns det bara ett alternativ som är bra enkelt och vettigt, och det är kabel i ditt fall, varför är inte det ett alternativ??

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vet att det som fanns av sånt här för bara nått år sen var både dyrt och riktigt dålig med hastigheter sällan över 10 Mbit samt svajigt i största allmänhet. kanske är bättre idag.

Som jag ser det finns det bara ett alternativ som är bra enkelt och vettigt, och det är kabel i ditt fall, varför är inte det ett alternativ??

Betong, väggar och för långt avstånd för att orka göra det. Det är genom halva huset (har ett rätt stort hus) Jag är inte lat utan det är att det går bara inte.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Har själv den här produkten och jag skulle vilja säga att den levererar mer än vad jag hade förväntat. Har 70 ner och får ut ca. 50-60. Mycket av begränsningarna ligger i elnätet i huset som jag förstått. Gamla hus med el som blev dragen under andra världskriget kanske stöter på problem. Ibland kan det också vara så att man behöver prova olika kontakter innan man får signal. Köp!

/E

Visa signatur

CPU: 3770k GPU: MSI Gtx 680 MB: MSI Z77A-S01 PSU: Corsair AX 750w SSD: Corsair Neutron GTX 120GB HD: 2x WD Green 3TB RAM: Corsair Vengaence LP 16GB Chassi: Define R3 Skärm: Dell u2410

Permalänk
Medlem

Hamnar du på olika fas eller har flera undercentraler så kan det bli problem.

Bästa är väl om du får öppen köp och kan testa om det fungerar ?

Sen är det inte så hemskt jobbigt att dra lite ethernet, borrmaskin, lite uttag och lite kabelklammer från biltema och en eftermiddag med ett par öl så är det klart sen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jo tack för tipsen, jag köper den jag föreslog.
Och jo för tusan det är långt bort till routern. Dra via trappen är inget alternativ, borra igenom taket går heller inte i detta syfte. Så nej det går inte i mitt hus.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Jag kör med liknande i villan, det funkar väldigt bra, minst lika bra som att dra lång kabel, ping påverkars inte iaf inte för mig, kör 500Mbit typen och den har inte strulat alls för mig, lätt, smidigt, stabilt och bra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Vi har tre-våningshus i ren lättbetong från 50-talet och vi testade med internet via eluttag och det blev ren skit i de gamla kablarna. Gick dock bättre när vi drog om allt i huset till jord med jordfelsbrytare. Kan kock säga att det inte är jämförbart med att dra ethernet i huset som vi har gjort nu. Skulle säga att kabel är ditt val, eller ett kraftigt trådlöst nätverkskort med extern antenn.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Min polares familj gjorde så tog bara ngn timme allt som allt. Drog ett hål i hörnet av taket på nedervåningen i samma rum som routern och drog upp kabeln där seden genom väggen på övervåningen in till hans rum, blev inte alls mkt kabel och fick de bästa internetet man kunde få på övervåningen, köra trådlöst, elnät eller annat funkar oftast inte och är jobbigt i längden, en kabel är det bästa.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Vår router är så långt ifrån att den har skitkass anslutning där min dator står nu. (Fick jättedålig anslutning på trådlöst usb med min gamla dator och får dålig/ingen anslutning på min iphone 4)

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

KABEL ÄR INGET ALTERNATIV. DET GÅR INTE! SLUTA TJATA. ROUTERN OCH RUMMET ÄR ÖVER HELA HUSET+EN VÅNING EMELLAN.

All CAPS för att folk ska förstå

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Med modern el o på samma fas = OK. Gammal el o olika faser = problem. O så har du hela gråzonen mittemellan. Som redan sagt: öppet köp ett måste.

Permalänk
Medlem

Då jag köper på Inet så borde det väl vara öppet köp?

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men det är också möjligt att brygga powerline enheter med för exempel en range extender. Noterbart är att bandbredden halveras från den sist utgående enheten. Kan fortfarande vara ett alternativ om man är sugen på trådlöst till mobila enheter (telefoner, surfplattor etc.)

http://www.inet.se/produkt/5401789/cisco-re1000-range-extende...

Visa signatur

CPU: 3770k GPU: MSI Gtx 680 MB: MSI Z77A-S01 PSU: Corsair AX 750w SSD: Corsair Neutron GTX 120GB HD: 2x WD Green 3TB RAM: Corsair Vengaence LP 16GB Chassi: Define R3 Skärm: Dell u2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Då jag köper på Inet så borde det väl vara öppet köp?

Via nätet gäller distansköplagen, ja. Direkt i butik, nej.

Permalänk
Medlem

Slagborr+lite cat6+lite uttag=win

Permalänk
Medlem

Ja borra ett ett hål och kör med sladd istället.

Caps lock räcker inte

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

KABEL ÄR INGET ALTERNATIV. DET GÅR INTE! SLUTA TJATA. ROUTERN OCH RUMMET ÄR ÖVER HELA HUSET+EN VÅNING EMELLAN.

All CAPS för att folk ska förstå

DET ÄR KLART ATT DET GÅR!

Sedan kan jag förstå att du inte vill. Eller kan. Eller orkar. Eller inte har råd.
Men går gör det. För lyckas man dra in en elkabel så kan man nog lyckas dra in en cat6 kabel.
Eller kör du elen trådlöst?

Permalänk

Det bästa är kanske att pröva med elmojängen först. Fungerar inte detta på ett bra sätt så får du sen bita i det sura äpplet och dra en kabel.

Lite krångligare, men absolut inte jättekrångligt. Resultatet blir kanon.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Hej!

Jag har av ospecificerade skäl flyttat min setup en våning upp i mitt hus. Jag befinner mig då inte på samma plan som min router står på. Då jag vill ha internetåtkomst men inte vill köra trådlöst på min stationära och dra en lång kabel INTE är ett alternativ har jag då bestämt mig för att köra på "internet via elnätet".

Mitt internet abonnemang är 100/100 från Banhof och jag får 95/60.

Kommer jag få samma/liknande hastigheter med: https://www.inet.se/produkt/5401626/d-link-dhp-p306av-powerli... ?

Ni kanske även kan tipsa om andra produkter än den ovan? Helst på inet.

Trådlöst kan ju ändå vara ett alternativ, det kan ju vara sändningen som är dålig på den.
Hos min sambos föräldrar får jag 2/5 i mottagning när jag sitter 2m från routern med en spånskivevägg men får 4/5 på grannens som är ett tegelhus på andra sidan vägen och jag tror inte direkt att han har routern direkt i fönstret.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

DET ÄR KLART ATT DET GÅR!

Sedan kan jag förstå att du inte vill. Eller kan. Eller orkar. Eller inte har råd.
Men går gör det. För lyckas man dra in en elkabel så kan man nog lyckas dra in en cat6 kabel.
Eller kör du elen trådlöst?

Inte för att det är exakt vad du säger - men bara så det inte blir ngn missuppfattning: att dra in nätverkskabel i befintliga el-rör är ingen bra idé.

Permalänk

Bor i ett hus från 70-talet och det fungerar utan problem. Det som flaskar just nu är en TG789vn med bara 10/100-portar. Dock är det ADSL 12-24 vi kör så det kan bli sämre för dig som har 100/100.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Många dock som börjar skriva sedan går och skiter och kommer tillbaka skriver klart och postar, om du då redan har skrivit "Går ej, omöjligt att dra kabel" så behöver du inte bli så arg och skriva Caps Lock, det missbrukas så mkt här så det är ingen som reagerar på Caps längre

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ledsen att behöva hålla med andra "tjatiga" i tråden men du står och bollar mellan en kortvarig smärta och en mindre men bestående långvarig smärta. Ethernet vs powerline.

Tänk dig att frivilligt koppla in två adsl-modem i huset och samtidigt förvänta sig ethernetprestanda. Det kommer inte ske. Det kommer bli nerkopplingar, halvtaskig prestanda, sämre pingtider osv osv.

Är man inte kräsen är det ju inget man märker av men skulle du sätta en server bakom powerline så är det nog som att skjuta sig i foten.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970