Behövs verkligen SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jag kommer aldrig riktigt förstå mig på folk som köper ssd. Man köper något som kostar avsevärt mer jämtemot gb i hårddisk tror ssd ligger på 5 kronor? För detta överpris får du också en begränsad livstid vad jag förståt så tillverkarna ger bara ut 1-2 års garantier för det är en så begränsad livstid jämtemot en hhd som teoretiskt kan gå tills jorden går under. " aa men det gör ju så du kan skicka bränna och boota up windows fortare" börjar man bry sig om sånt anser jag det är daks för en sväng på rehab.

Alla lagringsenheter kan gå sönder, såväl HDD som SSD. Vissa tillverkare av SSD har väldiga problem, framförallt när de bygger sina SSD på opålitliga kontrollerkretsar. En sådan SSD är för mig otänkbar.
I början av seklet hade IBM stora kvalitetsproblem på 75GXP-serien av hårddiskar. Det är inte länge sedan Seagate hade firmwareproblem på någon av sina hårddiskarna. Just nu är det många aktörer som har bråttom i att lansera nya SSD före konkurrenterna och då är det naturligt att oprövade och bristfälliga produkter kommer ut på marknaden.
Själv äger jag 2 st SSD, min första, X25-M 80GB inhandlades i början av 2009. Dvs innan du blev medlem här. Den fick ta över i laptopen när stationära fick större SSD. 4 år i trogen drift utan problem.
SSDLife säger 11 månaders drifttid , 54 GB skrivet senaste veckan och 4,5 TB totalt. 93% hälsa.

Det finns knappast någon anledning att undvika SSD bara för att man hört att de kan ha begränsad livslängd. Att tro att en hårddisk är i det närmaste outslitlig är dessutom ett rejält misstag. Inget är outslitligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tack för hjälpen!
Som jag uppfattar det så menar ni att SSD ändå är snabbare för att den saknar en läs/skriv arm och därför kommer åt informationen mycket snabbare och kan ändra på den mycket snabbare.

Då borde man väl ha en SSD i 256 GB-klassen till själva systemet(jag använder ca 200 GB) och en HDD till något som man inte tänker på typ säkerhetskopiering?

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av luckychris888:

Är det nån som testat Pci SSD korten. Sugen på ocx vertex 3 x2 (vet iinte säkert namnet men ni fattar va jag menar

Ha En bra Dag!

MvH
Christofer

Jag kör en 480GB Revodrive 3 (inte X2) och den funkar klockrent som min apps-disk. Program, spel och browsern får sig en bra kick.
De har gått ner i pris rejält också på sistone.

Om de är så mycket bättre än en vanliga sata kan diskuteras dock. Access och små filer är inte så stor skillnad från vanlig sata-ssd. Det smidiga är att Revon inte tar upp SATA-platser där man kan ha vanliga slö-hdd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Vi slet faktiskt ut två stycken första generationens SSD på mitt förra jobb, dom två burkarna gick som komplieringsmaskiner och körde ett par virtuella servrar (märke & modell minns jag inte), skrev ofta och mycket.
Men det ser inte ut som att problemet är speciellt utbrett på produkter som kommit de sista två åren, inte med t.ex. Intel i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av enisnosa:

Klart du inte behöver.

Men vill du boota upp ditt system mycket snabbare så rekommenderar jag en ssd visst skiter du i dom där 30sekunder det tar att boota upp systemet så why not testa din ide?

Nu är det ju inte bara systemet som startar snabbt. Allting startar snabbt

Skrivet av MayorTroll:

Jag har kollat runt lite, men är dock lite osäker på om det här faktiskt funkar.
Jag har kommit fram till att med lite tålamod och ett ordentlig moderkort(eller ett RAID-kort) kan man skita i SSD utan problem

Seagate Barracuda 1TB 64Mb cache 7200 rpm kostar ca 600 kr/st och har en maximal överföringshastighet på 210 MBps (genomsnitt 156 MBps)
källa: http://www.storagereview.com/seagate_barracuda_3tb_review_1tb... (står att 1 TB-versionen har samma hastighet)
ett bra RAID-kort som klarar detta kostar ca 1500 kr
Om man köper 4 st. Barracuda och ett RAID-kort blir det 3900 kr(riktigt bra SSD i 512 GB klassen)
källa: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11126&mfr=&filter=A00076.....

Med allt detta får man en sammanlagd maximal överföringshastighet på 4*210 dvs 840 MBps och 4 TB utrymme
Den genom snittliga överföringshastigheten borde då bli 4*156 dvs 624 MBps (SATA 3.0 som man använder till att ansluta SSD:er har en gräns på 600 MBps)
Alltså i slutändan blir det mer över föringshastighet OCH mer lagringsutrymme om man fixar så att allt hanteras som en hårddisk.

Kan någon bekräfta om det här går att göra?

Som många redan skrivit, skit i överföringshastigheten på en systemdisk. Har läst hela tråden, och eftersom ingen har gett dig lite siffror så kommer dom här:

Mekanisk Hårdisk Söktid: 8.5 ms (7200rpm)

SSD Söktid: 0,1 ms

Skillnaden är enorm.

Vill även passa på att tipsa dig om att läsa dom klistrade trådarna i lagring här på forumet om du är intresserad av att lära dig mer om hårdiskar/Lagring.

Är man intresserad/nyfiken av det, så är det rena hårdporren när det gäller Lagring!
Hårdiskar är ett kapitel för sig själv när det kommer till hårdvara, och det finns mycket nyttigt att hämta för att få ett system att bli optimalt

Läste själv där i flera veckor för några år sen. Mycket lärorikt, om man har viljan/intresset med allt vad det innebär med hårdiskar!

Skrivet av martincool:

jag kommer aldrig riktigt förstå mig på folk som köper ssd. Man köper något som kostar avsevärt mer jämtemot gb i hårddisk tror ssd ligger på 5 kronor? För detta överpris får du också en begränsad livstid vad jag förståt så tillverkarna ger bara ut 1-2 års garantier för det är en så begränsad livstid jämtemot en hhd som teoretiskt kan gå tills jorden går under. " aa men det gör ju så du kan skicka bränna och boota up windows fortare" börjar man bry sig om sånt anser jag det är daks för en sväng på rehab.

Du gör ett klassiskt fel!! !!

Du jämför SSD vs Mekaniska hårdiskar. Helt fel!

Du kan få låna en SSD av mig en vecka!! Prova på om du vill ( helt ärligt ) Så kan vi se sen vad du tycker?

M v h skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Om du verkligen är seriös så tycker jag synd om dig.
Isåfall är det "daks" för dig att gå på rehab.

Årets tomte på sweclockers? Grattis.
Herrejösses alltså vilka idioter man får se ibland

säger inte ssd är dåligt på något sätt. Det jag säger är bara att jag kommer personligen ALDRIG äga en ssd för priset jämtimott prestanda och livstid. Då jag är väldigt mån om hur jag spenderar mina pengar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

säger inte ssd är dåligt på något sätt. Det jag säger är bara att jag kommer personligen ALDRIG äga en ssd för priset jämtimott prestanda och livstid. Då jag är väldigt mån om hur jag spenderar mina pengar

Köp en Samsung 830 eller 840 Pro - den kommer att leva längre än dig förutsatt att den inte dör av externa faktorer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Majoriteten här har datorer som hobby och lägger ner en massa pengar på det. Många jobbar med datorer som redskap och som alla seriösa hantverkare så vill dom ha bra verktyg..
Ssd är ett bra verktyg och är värt sina pengar alla sett och vis.

Hur man spenderar sina pengar är upp till var och en. Är du för snål eller inte fattar värdet i ett system som arbetar snabbt så behöver du inte kasta ut onödiga kommentarer om andra.

Vi får se om ett par år hur bra ssd diskar håller.. när garantitiderna börjar gå ut.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Majoriteten här har datorer som hobby och lägger ner en massa pengar på det. Många jobbar med datorer som redskap och som alla seriösa hantverkare så vill dom ha bra verktyg..
Ssd är ett bra verktyg och är värt sina pengar alla sett och vis.

Hur man spenderar sina pengar är upp till var och en. Är du för snål eller inte fattar värdet i ett system som arbetar snabbt så behöver du inte kasta ut onödiga kommentarer om andra.

Vi får se om ett par år hur bra ssd diskar håller.. när garantitiderna börjar gå ut.

precis lika dant som du inte behöver predika för folk som inte gillar ssd heller så din kommentar är minst lika meninglös

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martincool:

precis lika dant som du inte behöver predika för folk som inte gillar ssd heller så din kommentar är minst lika meninglös

Vad babblar du om?

Jag har ägt min Intel 80gb G2 sedan 2009 och jag kunde inte varit mer nöjd förutom lagringskapaciteten då.

Jag har själv kört RAID 5 med 6 diskar med ett svindyrt raidkort och jag vill eller kommer aldrig gå tillbaka så länge man bara är ute efter prestanda. Nu kör jag bara diskarna som singeldiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vad babblar du om?

Jag har ägt min Intel 80gb G2 sedan 2009 och jag kunde inte varit mer nöjd förutom lagringskapaciteten då.

Jag har själv kört RAID 5 med 6 diskar med ett svindyrt raidkort och jag vill eller kommer aldrig gå tillbaka så länge man bara är ute efter prestanda. Nu kör jag bara diskarna som singeldiskar.

Alltid bra om man läser och tar in inläggen som man citerar

Personen du citerade skrev tidigare att han tyckte det var för dyrt och fick då ett svar som konstaterade att om han var för korkad för att förstå värdet av en ssd så borde han låta bli att skriva inlägg...och svarade då med det som du citerade...inte så svårt att förstå

Personligen tycker jag det är värt det med ssd, men det måste ändå vara upp till var och en om det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Då borde man väl ha en SSD i 256 GB-klassen till själva systemet(jag använder ca 200 GB) och en HDD till något som man inte tänker på typ säkerhetskopiering?

Du tänker helt rätt. Har du en bärbar utan plats för extra disk, kan du använda en extern disk/NAS för säkerhetskopiering och lagring.

Redigerar bilder och starttiden av Lightroom och Photoshop är som dag och natt. Gällande hållbarhet är det som alltid viktigt att säkerhetskopiera. Oavsett medium man sparar sin data på.