Permalänk
Medlem

Värt att vänta till haswell?

Som titeln antyder avväger jag/min kompis att vänta på haswell. Vi ska bygga en dator till han (http://www.inet.se/kundvagn/visa/2834454/trulles-lilla-dyra)
Han vart sugen på att bygga om ungefär 2 veckor men då sa jag att vi kanske skulle vänta på de nya processorerna, haswell dårå.

Har sweclockarna några åsikter?

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är det så att Haswell har bättre integrerad grafik samt är strömsnålare. Den har även några mindre förbättringar som gör den lite snabbare men inga stora skillnader. Eftersom ni inte tänker köra på den integrerade grafiken så är ju den förbättringen ointressant.

Läs mer i den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1180695-intel-haswell-i-produktion-14-nanometer-i-slutet-av-aret/

Behöver ni en ny dator nu så hade jag inte väntat. Själv väntar jag eftersom den datorn jag har duger ett tag till.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande långt till haswell kommer( I hårdvarutid). Det är väl först i Juli det ska komma. Om det hade varit 2-3 veckor så hade jag tyckt att man lika gärna kan vänta. Men nu är det 6 månader kvar. Det är väldigt lång tid. Ingen idé att vänta, då kan man lika gärna vänta efter det till ännu något nytt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

jag ska köpa ny moderkort och processor jag sitter på en q9550 i dagsläget och jag har beslutat att vänta på Haswell

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Obolla:

Som titeln antyder avväger jag/min kompis att vänta på haswell. Vi ska bygga en dator till han (http://www.inet.se/kundvagn/visa/2834454/trulles-lilla-dyra)
Han vart sugen på att bygga om ungefär 2 veckor men då sa jag att vi kanske skulle vänta på de nya processorerna, haswell dårå.

Har sweclockarna några åsikter?

ta ett moderkort med Z77 eller ett 3450 istället eftersom att det är inte värt att slänga pengar på en processor som är gjort för att överklockas men kan inte eftersom att moderkortet kan inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Skulle inte vänta på haswell om man känner och har slantarna till en ny dator nu.
Man kan nog anta att prestandahoppet blir ungefär som mellan Sandy och Ivy, dvs 5-10%

Som ovan inlägg så håller jag med om att byt moderkort till ett z77 baserat.
Kolla upp också att valt nätagg får plats på längden.

Edit kollade upp nätagget och det är 16 cm på djupet, skulle byta det till ett icke modelärt.
Alternativ ett modelärt som bara är 15 cm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad sitter han på nu? Själv sitter jag och väntar på nästa generation. Men, man kan alltid vänta, så det är ju en avvägning han får göra. Vill han ha en bra dator nu, eller vill han ha en marginellt bättre dator om ett halvår? Den senare datorn kommer ju hålla "längre", (eller till ett datum längre fram i tiden, för att vara specifik) men han måste sitta utan dator/med sin nuvarande ett halvår extra.

Jag väntar med ny dator, för den jag har är inte så mycket sämre än det man kan köpa idag. Det kombinerat med hur länge dagens komponenter funnits ute gör att det känns ovärt. Skulle jag köpt, skulle jag köpt när denna generation släpptes. Jag gjorde inte samma val när jag köpte ny mobil/surfplatta. Där så valde jag att köpa en Galaxy S3 och en Transformer TF300. Där så var uppgraderingen mycket större och de modellerna kommer vara tillräckligt bra för mina ändamål en bra tid framöver, så där valde jag inte att vänta.

Frågan är ju som omöjlig att besvara, allt beror ju på hans situation och värderingar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

ta ett moderkort med Z77 eller ett 3450 istället eftersom att det är inte värt att slänga pengar på en processor som är gjort för att överklockas men kan inte eftersom att moderkortet kan inte.

Skrivet av ggustavsson:

Skulle inte vänta på haswell om man känner och har slantarna till en ny dator nu.
Man kan nog anta att prestandahoppet blir ungefär som mellan Sandy och Ivy, dvs 5-10%

Som ovan inlägg så håller jag med om att byt moderkort till ett z77 baserat.
Kolla upp också att valt nätagg får plats på längden.

Edit kollade upp nätagget och det är 16 cm på djupet, skulle byta det till ett icke modelärt.
Alternativ ett modelärt som bara är 15 cm.

Ja då överklockning är inget som ska ägnas tid, kraft och pengar på har vi beslutat att köra på H77 moderkort. Detta moderkort har en väldigt bra layout för prodigy enligt min åsikt.

Angående Nätagget så ska det passa och ett icke modulärt är inte ett alternativ då det blir för mycket spaghetti. Det passar och det är bra så vi står kvar vid den punkten

Tack för allas åsikter!

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

En SSD att köra systemet på hade varit att föredra.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Hade inte väntat, lika bra att köra på nu!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag säger vänta och se. Ivy var ju bara en krypning och då är det ju inte konstigt att prestandaskillnaden inte var mer än c:a 10%. Haswell är ju en helt ny arkitektur och de som jobbar på Intel är riktigt duktiga så tror nog att skillnaden blir aningen större med Haswell. Det är mycket möjligt att jag får äta upp de här orden sen när Haswell kommit men innan det finns några tester ute så är det ju bara att spekulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

En SSD att köra systemet på hade varit att föredra.

Ja vi ser om det finns pengar för det. Nån att rekommendera runt tusenlappen?

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

http://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-seri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Jag använder Intel 330 180Gb och är den för dyr kan ni köra på 120GB versionen istället

Och jag säger KÖP! för vist haswell kommer bli bättre men oftast så är det ingen stor skillnad utan en Ivy-bridge duger utmärkt. (spel kräver mer GPU än CPU oftast)

EDIT: den han över länka är också bra:)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag använder Intel 330 180Gb och är den för dyr kan ni köra på 120GB versionen istället

Och jag säger KÖP! för vist haswell kommer bli bättre men oftast så är det ingen stor skillnad utan en Ivy-bridge duger utmärkt. (spel kräver mer GPU än CPU oftast)

EDIT: den han över länka är också bra:)

http://www.inet.se/produkt/4304406/ssd-120gb-intel-330-resell...

Såg att samsung SSD:n "bara" hade 130 MB/S skrivhastighet medans den jag länkade har 450. Värt att lägga en 100-lapp extra på intel SSD:n?

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Såg att samsung SSD:n "bara" hade 130 MB/S skrivhastighet medans den jag länkade har 450. Värt att lägga en 100-lapp extra på intel SSD:n?

egentligen är alla SSD:er så mycket snabbare än HDD:er så det kan vara svårt att jämföra/ se skillnad på två stycken. men att samsungen hade så dålig skriv hastighet visste jag inte.. fråga är dock om man behöver mer..
Jag tycker verkligen om min Intel men om jag skulle rekommendera den eller en 840 är ganska svårt då båda sägs vara bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Jag har ingen erfarenhet av Intels SSDer men Samsung är en av de absolut om inte den stabilaste SSD:n på marknaden.. När det kommer till skrivhastighet är det mindre viktigt eftersom du ändå mestadels läser när du kör program eller spelar spel. Enda gången snabb skrivhastighet kan vara skönt är om du vill installera saker snabbare men när det gäller att spela eller köra program är skrivhastighet ganska oviktig.

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Som jag förstått det är det så att Haswell har bättre integrerad grafik samt är strömsnålare. Den har även några mindre förbättringar som gör den lite snabbare men inga stora skillnader. Eftersom ni inte tänker köra på den integrerade grafiken så är ju den förbättringen ointressant.

Läs mer i den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1180695-intel-haswell-i-produktion-14-nanometer-i-slutet-av-aret/

Behöver ni en ny dator nu så hade jag inte väntat. Själv väntar jag eftersom den datorn jag har duger ett tag till.

Tror också dom har fixat så den går svalare än vad IB gör. Det borde dom ju ha gjort.

Permalänk
Medlem

Det beror på ens ekonomi och behov.

Jag är sugen på en ny stationär dator i år, men det är inte det enda jag vill köpa/göra i år. En stationär dator fungerar bra inomhus men mindre bra utomhus, även om det kan gå om det är torrt och man fixar strömförsörjningen. Jag tycker det är skönare att vara ute på sommaren än på vintern.
Då är det roligare att göra eller köpa saker man kan göra/använda utomhus på vår/sommar och göra/köpa inomhus saker på höst/vinter. Så jag väntar med ny dator till hösten. Men det är bara för att jag måste prioritera, åtminstone när det är större utgifter. Har man råd att göra allt man vill så är det inget problem.
Men hade jag behövt en ny dator nu, så hade jag köpt en ny dator nu.