Köpråd: 27" IPS till spel och film

Permalänk
Medlem

Köpråd: 27" IPS till spel och film

Hej!

Dags att införskaffa ny skärm, är lite brådis också då min nuvarande gamla LG 20" börjar sjunga på sista versen för tillfället.

Jag är sugen på en 27 tum IPS-skärm, den kommer användas till spel, film och surf. Helst ingen större responstid i och med spelandet, men är medveten om att ISP-skärmar kommer med lite högre responstid än TN. Vill också att den ser snygg och stilren ut

Min budget ligger på 3000 kr.

Jag har kikat lite på ASUS MX279H och den ser ju riktigt snygg ut! Men tror ni att den lämpar sig någorlunda för spel och film? 5 ms i responstid bör väl vara hyffsat för IPS, är nog inte värst kräsen heller då min LG hade 6 ms och har inte märkt av något i spelen..

Så vad tror ni? Om den verkar okej så beställer jag den inatt då jag behöver en ny på tisdag

Tack på förhand!

Permalänk

I den lokala butiken här på Gotland har jag tittat lite på just den skärmen och kan säga att det är riktigt bra kontrast och betraktningsvinkel, går tom att sitta i någorlunda ljust rum.

Sen respons tiden är inget man märker 3,4,5,6,7,8 ms är inget man kan jämföra med blåta ögat (om du inte är någon cyborg).

Så slå till och köp den du.
Men tänk på att det inte är något VESA fäste på skärmen så den går inte att hänga upp på något "arm" eller något.

/LF

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

I den lokala butiken här på Gotland har jag tittat lite på just den skärmen och kan säga att det är riktigt bra kontrast och betraktningsvinkel, går tom att sitta i någorlunda ljust rum.

Sen respons tiden är inget man märker 3,4,5,6,7,8 ms är inget man kan jämföra med blåta ögat (om du inte är någon cyborg).

Så slå till och köp den du.
Men tänk på att det inte är något VESA fäste på skärmen så den går inte att hänga upp på något "arm" eller något.

/LF

Härligt! Det låter ju perfekt.

Ah, där ser man. Kommer ha den på skrivbordet, så är inget bekymmer.

Då kör jag på den, tackar för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle själv sparat lite till och sattsat på en 27 tummare från dell. Sjukt bra kvalite på deras IPS skärmar

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jhedlof:

Hej!

Dags att införskaffa ny skärm, är lite brådis också då min nuvarande gamla LG 20" börjar sjunga på sista versen för tillfället.

Jag är sugen på en 27 tum IPS-skärm, den kommer användas till spel, film och surf. Helst ingen större responstid i och med spelandet, men är medveten om att ISP-skärmar kommer med lite högre responstid än TN. Vill också att den ser snygg och stilren ut

Min budget ligger på 3000 kr.

Jag har kikat lite på ASUS MX279H och den ser ju riktigt snygg ut! Men tror ni att den lämpar sig någorlunda för spel och film? 5 ms i responstid bör väl vara hyffsat för IPS, är nog inte värst kräsen heller då min LG hade 6 ms och har inte märkt av något i spelen..

Så vad tror ni? Om den verkar okej så beställer jag den inatt då jag behöver en ny på tisdag

Tack på förhand!

Du är medveten om den låga upplösningen och kan leva med detta? Dessutom ska den enligt test vara lite slö ifall man är fps-inriktad.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag väntat tills jag fick råd med en lite dyrare variant, 1920x1080 på 27" ser verkligen inte bra ut. :/

Permalänk

Den verkar väl ok, men jag kan inte annat än rekommendera min skärm http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14..., om man vill ha en schysst upplösning. Jävligt nöjd. Sen har de sänkt priset med typ 700 sen jag köpte min i november.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

Håller med Ninjaflipp, om du verkligen inte kan gå över 3k.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Hade jag varit du hade jag väntat tills jag fick råd med en lite dyrare variant, 1920x1080 på 27" ser verkligen inte bra ut. :/

Skrivet av Kent:

Du är medveten om den låga upplösningen och kan leva med detta? Dessutom ska den enligt test vara lite slö ifall man är fps-inriktad.

Skrivet av Fleet_of_Mind:

Håller med Ninjaflipp, om du verkligen inte kan gå över 3k.

Ni är så negativa, 1920x1080 på 27" fungerar utmärkt till spel och film. Att det inte är någon höjdare att arbeta på är en annan sak.

Jag kör LG IPS277L, men ASUS-skärmen ovan verkar snäppet vassare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackan3379:

Ni är så negativa, 1920x1080 på 27" fungerar utmärkt till spel och film. Att det inte är någon höjdare att arbeta på är en annan sak.

Jag kör LG IPS277L, men ASUS-skärmen ovan verkar snäppet vassare.

Det har du iofs. rätt i men utgick ifrån att TS även skulle ha den som "vanlig" datorskärm.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Skulle själv sparat lite till och sattsat på en 27 tummare från dell. Sjukt bra kvalite på deras IPS skärmar

Hört bra om Dells skärmar! Men just nu är budgeten 3k och min nuvarande skärm har just dött, har dessvärre inte tid att vänta eller möjlighet att låna någon. Får köpa Dell nästa gång

Skrivet av screamin-daemon:

Tror det kommer gå bra, har kört 1680x1050 och lägre hittills. Så ett litet lyft blir det ju i alla fall (: Är den slö jämfört med andra IPS-skärmar enligt testet eller gäller andra skärmtyper?

Permalänk
Medlem

Många som tycker olika här, men den är beställd nu. Gillar designen på den väldigt mycket, valet faller lite över det också. Men skulle den vara kass får jag sälja den till syrran som också är på jakt efter en ny skärm, alternativt skaffa mig ytterligare en (:

Permalänk
Skrivet av jhedlof:

Många som tycker olika här, men den är beställd nu. Gillar designen på den väldigt mycket, valet faller lite över det också. Men skulle den vara kass får jag sälja den till syrran som också är på jakt efter en ny skärm, alternativt skaffa mig ytterligare en (:

Är du nöjd med skärmen? Funderar på att köpa en likadan

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Är du nöjd med skärmen? Funderar på att köpa en likadan

Jag är är rätt nöjd! Det är riktigt bra kontrast och betrakningsvinkel, älskar att kolla film på den.

Dock har jag märkt av en del ghosting i form av blåa skuggor i spel, så har du tänkt spela mycket så kanske du ska kika på någon annan om du inte är så kräsen över det.

Och 1080p på en 27" ser inte så värst bra ut det heller, men jag har vänjt mig vid det nu och har ett rätt djupt skrivbord så skärmen står långt in. Hade hellre haft den här skärmen i högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Äger själv denna skärm och är mycket nöjd. Strax över 3000 inkl frakt.
http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=MO-003-DG&groupid=17&catid=1120&subcat=

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Jag är är rätt nöjd! Det är riktigt bra kontrast och betrakningsvinkel, älskar att kolla film på den.

Dock har jag märkt av en del ghosting i form av blåa skuggor i spel, så har du tänkt spela mycket så kanske du ska kika på någon annan om du inte är så kräsen över det.

Och 1080p på en 27" ser inte så värst bra ut det heller, men jag har vänjt mig vid det nu och har ett rätt djupt skrivbord så skärmen står långt in. Hade hellre haft den här skärmen i högre upplösning.

Det du säger med blå skuggor låter som en effekt av en för hårt ställd overdrive (overdrive innebär att man använder en förhöjd spänning på pixlarna för att få dom att byta färg snabbare). På många skärmar kan man ställa ner overdriven i skärmens inställningar, Asus brukar kalla overdrive för "Tracer Free" tror jag så kolla efter den inställningen i skärmens menyer och justera ner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det du säger med blå skuggor låter som en effekt av en för hårt ställd overdrive (overdrive innebär att man använder en förhöjd spänning på pixlarna för att få dom att byta färg snabbare). På många skärmar kan man ställa ner overdriven i skärmens inställningar, Asus brukar kalla overdrive för "Tracer Free" tror jag så kolla efter den inställningen i skärmens menyer och justera ner den.

Tack! Det fungerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Sitter själv med en Dell S27 som har 1920x1080 och det finns inga problem med den med mindre du sitter cirka tio cm från skärmen.

Permalänk

Lite frågor om någon köpte den:
* Kan man köra ljud över hdmi?
* Kan man använda B&O kretsen som Dac till t.ex hörlurar via 3.5 mm uttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewLänder:

Lite frågor om någon köpte den:
* Kan man köra ljud över hdmi?
* Kan man använda B&O kretsen som Dac till t.ex hörlurar via 3.5 mm uttaget?

Jag har köpt den!

- Ljud över HDMI fungerar!
- Jag provade ansluta 2 st hörlurar, 1 st AKG K-518 LE och 1 st enkla Samsung in-ears. Fick inget ljud alls i några, musiken fortsatte spelas upp i högtalarna..

Permalänk
Medlem

27" max 2500kr, lika delar spel, film, surf/ jobb. Inbyggda högtalare, VESA- fäste, gärna höj och sänkbar.

Rekommendationer? VA- panel, bra kompromiss?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Nu överdriver du lite va?:)
Det enda som är sjukt på Dells skärmar är den överdrivet tjocka antiglaren som gör bilden smetig.

Skickades från m.sweclockers.com