Permalänk
Entusiast
Skrivet av nVIDIA:

haha, driver du med oss eller? Låter som allt du skriver är taget från en film. OMG, har du läst hela tråden?
Varför ska folk tro på dig, jag tror hellre på detta,http://www.pureoverclock.com/2011/11/msi-unveils-military-cla...
Det är väl klart att komponenterna följer en Defense 810G standard..

...

. . .

... och du tror inte allt det där är en del av marknadsföringen . . . ?

Vet du ens vad militärklassning innebär? vad har du...

...

... äh... orka mata trollen. Dessutom helt utanför ämnet.

EDIT:
MSI har säkert bra kvalitet på sina produkter. Det sticker jag inte under stolen med. Men jag står fast vid att hela "Military Class" köret är ett stort marknadsföringstrick. och "Certifikatet" som skickas med är likaså det en "plojgrej".

Skall vi ta det här vidare. Skapa en ny tråd och bjud in mig. Förstör inte den här tråden med detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

...

. . .

... och du tror inte allt det där är en del av marknadsföringen . . . ?

Vet du ens vad militärklassning innebär? vad har du...

...

... äh... orka mata trollen. Dessutom helt utanför ämnet.

EDIT:
MSI har säkert bra kvalitet på sina produkter. Det sticker jag inte under stolen med. Men jag står fast vid att hela "Military Class" köret är ett stort marknadsföringstrick. och "Certifikatet" som skickas med är likaså det en "plojgrej".

Roligt och trovärdigt intryck du gör.. det är väl klart det inte är enbart marknadsföring...Alla moderkorts märken har "sin" sak dom är bra på..
DU värkar misstolka det här, vi pratar inte om militära granater, utan PC/DATORER komponenter som sitter vid korten, varför skulle det skilja där? DET ÄR VÄL KLART DET INTE ÄR EN PLOJGREJ!

Edit: Så du menar att militären använder sig av helt andra "vanliga" dator system? PC,Mac,dator,komponenter,chipset,AMD,INTEL, för dem kräver helt andra komponenter som är "SVIN" dyra och som måste klara av en kärnvapenladdning, ge dig!

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nVIDIA:

Roligt och trovärdigt intryck du gör.. det är väl klart det inte är enbart marknadsföring...Alla moderkorts märken har "sin" sak dom är bra på..
DU värkar misstolka det här, vi pratar inte om militära granater, utan PC/DATORER, varför skulle det skilja där?

Fört och främst: Vad är militär klassning av elektronik?
Svar: Ett gäng krav och specifikationer som en militär organisation sätter, som elektroniken måste följa för att godkännas för användning i det tänkta området.

T.ex: En ansvarig inhandlare för svenska försvaret vill köpa instrument tänkt att användas i ubåtarna.
Kravlistan är enormt lång, och många punkter är mycket hårdare än dem krav som normalt anses vara standard inom civil industri.
Tar några av de viktigare punkter ur listan:
Lagertemperatur.
Operationstemperatur.
Maximal fuktighet, lagring.
Maximal fuktighet, operation.
Vibrationsbeständighet.
Chockbeständighet.

Då detta exempel handlar om ett instrument för användning ombord på en ubåt, är fuktigheten, vibrationerna och chocker extra hårda krav.
Den här typen av elektronik har i regel ingjutna/inkapslade kretskort, vilket gör det extra svårt att utföra eventuella reparationer. Då är extra kompletta kretskort också ett krav.
Kraven över lödningar och typen av kretsar som används extra hårda. I regel undviker man BGA-monterade IC-kretsar eftersom dessa inte står pall för dessa krav. Ytmonterad elektronik är likaså ett problem med dessa hårda krav på grund av vibrationerna. Många ytmonterade komponenter specialbehandlas, eller ersätts av andra typer istället.

Spänningsmatningen är många gånger "smutsigare" än den spännings normala konsumenter är vana med, så spänningsregulatorer och andra komponenter involverade i spänningsmatningen väljs därefter. Många gånger får man specialproducera många av komponenterna. Det blir dyrt. Mycket dyrt. Inget en vanlig konsument har råd med.

Jag sitter och tittar på ett MSI moderkort, och kan direkt utesluta den för användning efter många av de kravlistor jag har här.

Det är prima kvalitet. Något jag kallar för insdustri-kvalitet, vilket är mycket bra. Men militär klassning? Glöm det.

Tyvärr kan jag inte scanna in och ladda upp dokumenten jag har då jag skrivit under tystnadsplikt. Även om dessa dokument inte gör någon skada av att "offentligöras", så är det fortfarande fängelsestraff på skalan vid den här typen av avtalsbrott.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Fört och främst: Vad är militär klassning av elektronik?
Svar: Ett gäng krav och specifikationer som en militär organisation sätter, som elektroniken måste följa för att godkännas för användning i det tänkta området.

T.ex: En ansvarig inhandlare för svenska försvaret vill köpa instrument tänkt att användas i ubåtarna.
Kravlistan är enormt lång, och många punkter är mycket hårdare än dem krav som normalt anses vara standard inom civil industri.
Tar några av de viktigare punkter ur listan:
Lagertemperatur.
Operationstemperatur.
Maximal fuktighet, lagring.
Maximal fuktighet, operation.
Vibrationsbeständighet.
Chockbeständighet.

Då detta exempel handlar om ett instrument för användning ombord på en ubåt, är fuktigheten, vibrationerna och chocker extra hårda krav.
Den här typen av elektronik har i regel ingjutna/inkapslade kretskort, vilket gör det extra svårt att utföra eventuella reparationer. Då är extra kompletta kretskort också ett krav.
Kraven över lödningar och typen av kretsar som används extra hårda. I regel undviker man BGA-monterade IC-kretsar eftersom dessa inte står pall för dessa krav. Ytmonterad elektronik är likaså ett problem med dessa hårda krav på grund av vibrationerna. Många ytmonterade komponenter specialbehandlas, eller ersätts av andra typer istället.

Spänningsmatningen är många gånger "smutsigare" än den spännings normala konsumenter är vana med, så spänningsregulatorer och andra komponenter involverade i spänningsmatningen väljs därefter. Många gånger får man specialproducera många av komponenterna. Det blir dyrt. Mycket dyrt. Inget en vanlig konsument har råd med.

Jag sitter och tittar på ett MSI moderkort, och kan direkt utesluta den för användning efter många av de kravlistor jag har här.

Det är prima kvalitet. Något jag kallar för insdustri-kvalitet, vilket är mycket bra. Men militär klassning? Glöm det.

Tyvärr kan jag inte scanna in och ladda upp dokumenten jag har då jag skrivit under tystnadsplikt. Även om dessa dokument inte gör någon skada av att "offentligöras", så är det fortfarande fängelsestraff på skalan vid den här typen av avtalsbrott.

Precis som jag trodde, det blev i slutändan ubåtar o kärnladdningar... MSI följer Defense 810G standard, det innebär inte per automatik att moderkortet är dugligt nog för att sitta i en ubåt, utan mer att komponenterna som styr spänningen är klassade efter Defense 810G standard, vilket innebär att dem klarar precis dem krav du har skrivit om tex "Operationstemperatur"

Edít: berätta gärna vad det innebär med, Defense 810G standard, det kanske är den lägsta klassningen.

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nVIDIA:

Precis som jag trodde, det blev i slutändan ubåtar o kärnladdningar... MSI följer Defense 810G standard, det innebär inte per automatik att moderkortet är dugligt nog för att sitta i en ubåt, utan mer att komponenterna som styr spänningen är klassade efter Defense 810G standard, vilket innebär att dem klarar precis dem krav du har skrivit om tex "Operationstemperatur"

Så ett fåtal delar råkar följa en standard delvist, så kan man stämpla "Military Class" över hela produkten? Ja.. .jo... Tydligen. Men inget ingen militär organisation på den här planeten skulle ta och godkänna.
Mitt ena finger besitter en styrka som matchar Magnus Samuelsson. Kan jag titulera mig som en av väldens starkaste män?
Nog om det. Vill du svälja MSIs försäljningsargument med hull och hår, så varsågod. Kan vi sluta besudla den här tråden med detta? Ja? Bra.

Jag håller med om att det är bra kvalitet man får, inget sagt om det.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det kortet är inte helt okänt för sina buggar dock.

Hugger in här och frågar vad du menar för några buggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Så ett fåtal delar råkar följa en standard delvist, så kan man stämpla "Military Class" över hela produkten? Ja.. .jo... Tydligen. Men inget ingen militär organisation på den här planeten skulle ta och godkänna.
Mitt ena finger besitter en styrka som matchar Magnus Samuelsson. Kan jag titulera mig som en av väldens starkaste män?
Nog om det. Vill du svälja MSIs försäljningsargument med hull och hår, så varsågod. Kan vi sluta besudla den här tråden med detta? Ja? Bra.

Jag håller med om att det är bra kvalitet man får, inget sagt om det.

jag tycker det är tillräckligt nog att det sitter klassade spänningsmatningar, moderkortets uppgift är till 80% att se till att det är så jämn o stabil spänning till olika komponenter, så jag tycker det är helt rätt att moderkorten får denna höga klassning, utan tvivel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shit, Ber om ursäkt ifall något jag sa skapa denna "krig", egentligen bryr jag mig direkt inte om military class grejer, ifall de är riktiga defense komponenter eller fake så vet jag iaf alla MSI har kvalle på sina produkter..

De som egentligen fick mig att avstå från köper just nu av den nya datorn är just, detta..Offset gjorde mig nervös..
Kan en ansvarig från MSI bekräfta detta problem med offset?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hugger in här och frågar vad du menar för några buggar?

Till exempel "sata aggressive link" som är inställt default och känt för att ge blåskärmar med vissa ssd. Känns inte så 2013.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Till exempel "sata aggressive link" som är inställt default och känt för att ge blåskärmar med vissa ssd. Känns inte så 2013.

Finns de i Mpower..? De också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Menar du asrock kortet nu?
För det är inget som var inställt stock här iaf, och det är ju ingen bugg isf, det är ju en felaktig inställning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Kort sagt; nej. Military Class III står faktiskt för något, komponenterna som används uppfyller minimikraven som måste uppfyllas för att lämna anbud till amerikanska militären. Samtliga komponenter råkar även ha ovanligt hög verkningsgrad (om du någonsin undrat varför MSI-moderkort drar mindre ström än konkurrerande moderkort) - går således svalare och har en högre livslängd. Dessutom är MSI:s RMA-rate är nere på under 1% för Z77-moderkort.

Till trådskaparen: Jo, MPOWER är ett utmärkt alternativ. Nu är det väl ingen som väntar sig att jag säger annat, men det är svårt att hitta ett moderkort med alla funktioner som MPOWER har till samma prisklass. Dessutom är det vårt bäst överklockande Z77-moderkort.

Jag säger inte att kortet/klassningen är skit men gå inte på allt som skrivs/sägs då det ju till syvende och sist handlar om business. Du får gärna länka till detta med mindre "strömdragning".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Moderator

*ett inlägg borttaget*

Tänk på §1, respekt och trivsel folk. Kom överens.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers