Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Offset överklockning tycket jag smarare är att föredra eftersom att du då bibehåller energisparfunktionen hos ivy/sandy - nät man matar full spänning så är det den som ges hela tiden, även i idle. Visst är erat moderkort mycket, mycket bra för överklockning, men endast för att nå höga nivåer som man inte kommer köra som 24/7 klock.. har använt mpower å klocka en polares 3570k och vi kunde bara få 4.4ghz i klock med bibehållna strömsparfunktioner (den automatiska vcore regleringen och automatisk vcore drop på 100%), turbo klock givetvis. Med offset hade vi nått högre. Summan av kardemumman är att jag föredrar Asus brädorna för oc i dagsläget. Bättre uefi (viktiga funktioner är ej gömda i undermenyer) och man har offset. Mvh, Elias

Skickades från m.sweclockers.com
Ursäkta bristen på radbyten, skrivet från mobil.

Jag kör @4.5ghz rakt av, allt på AUTO på ett "äldre" MSI P67, alla spar funktioner är på AUTO, den drar runt 1 volt idle@1.6Ghz och 1.28-1.3 vid full load 4.5Ghz, hur förklarar du det?
Har svårt att se att ett mpower kort inte skulle fixa högre klock än så på auto insätllningar.. Då strömmatningen från ett sådant kort är bra mycket bättre än ett standard kort...

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Jag kör @4.5ghz rakt av, allt på AUTO på ett "äldre" MSI P67, alla spar funktioner är på AUTO, den drar runt 1 volt idle@1.6Ghz och 1.28-1.3 vid full load 4.5Ghz, hur förklarar du det?
Har svårt att se att ett mpower kort inte skulle fixa högre klock än så på auto insätllningar.. Då strömmatningen från ett sådant kort är bra mycket bättre än ett standard kort...

Läs msis egna forum om npower då, auto och vcore drop på 100% ger max 1.2~ volt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Läs msis egna forum om npower då, auto och vcore drop på 100% ger max 1.2~ volt

Vad pratar du om? Hur kan mitt kort mata 1.3 volt på på 100% load i linx="ULTIMATE STRESS programmet".. Så fårt cpun går i idle@1.6ghz så går den på runt 1volt.
Ska jag vara ärlig så förstår jag inte ett smack vad du menar, jag föreslår att du skriver så man begriper eller så skriver du inte alls...

Edit: Jag förstår att du försöker vara fanboy till Asus, du har ju allt ett ett Asus kort, inga konstigheter.. Asus kort i all ära är bra kort, men sluta dryga ner andra kort genom att skriva KONSTIGA och helt obegripliga synpunkter, ska du skriva dina synpunkter,skriv så allmänheten förstår!

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem

Sägs ju där att de tänker lägga in Offset i bios updates?
Någon som vet ifall de gjort de än?

Permalänk
Medlem

Mitt kort har inte tillgång till Offset overklock, det är det vi diskuterar ? O det är just den saken jag väntar svar från dig, men icke, O egentligen inte så större skillnad på korten, inser du inte snart att det du säger är helt missvisande och felaktigt?
P67 och Z77 är inte så olika i chipset för den delen heller. Det kvarstår ändå att MSI moderkort har en högre
klassning än övriga märken.

Skrivet av MyZk0:

Så, nej är inte ett fanboy till Asus - och vad då obegripliga synpunkter? Nu är du bara ett jävla fanboy.
Sen om du räknar dig som en del av allmänheten och inte förstår offset och liknande termer så är du bara på fel forum.
Gtfo.

Kolla egentligen dom svaren du ger, sådana svar kräver motivering omedelbart.. Du verkar tyvärr inte vilja hjälpa i ett forum, du bara slänger ut dig missvisningar och påstår helt felaktiga saker!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Sägs ju där att de tänker lägga in Offset i bios updates?
Någon som vet ifall de gjort de än?

Precis min tanke också, att det säkert går att lösa genom UEFI updates, däremot läste jag att DET INTE skulle komma någon
update som fixar till Offset, däremot i nästa generations moderkort så är det ingen omöjlighet att det dyker upp.

Helt ärligt, vad ska du med Offset till? Jag kör allt på AUTO på ett P67 gd 55 o är uppe i 4.5ghz full load och den sjunker fint ner till 1.6ghz vid idle, funkar hur bra som helst, DET ÄR JUST DETTA SOM ÄR OFFSET, MSI har tagit steget till modernare nivåer moderkortet sköter spänningen helt automatiskt :D, iaf upp till 4.5ghz, har SVÅRT att tro att ett Mpower kort inte fixar det, annars får du väl gå på ett P67 gd55 , FUNKAR KALAS BRA

Edit: "Sorry guys, here's the bad news.
Due to IC & BIOS design, HQ cannot implement offset mode on existing products since the BIOS needs a major overhaul, and a proper Super I/O that can supply info to the BIOS.
The good news, we may be able to add this in the next product release (although I can't guarantee it since HQ can change mind without notice).

Any suggestions, or comments, feel free to let me know, thank you."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Precis min tanke också, att det säkert går att lösa genom UEFI updates, däremot läste jag att DET INTE skulle komma någon
update som fixar till Offset, däremot i nästa generations moderkort så är det ingen omöjlighet att det dyker upp.

Helt ärligt, vad ska du med Offset till? Jag kör allt på AUTO på ett P67 gd 55 o är uppe i 4.5ghz full load och den sjunker fint ner till 1.6ghz vid idle, funkar hur bra som helst, DET ÄR JUST DETTA SOM ÄR OFFSET, MSI har tagit steget till modernare nivåer moderkortet sköter spänningen helt automatiskt :D, iaf upp till 4.5ghz, har SVÅRT att tro att ett Mpower kort inte fixar det, annars får du väl gå på ett P67 gd55 , FUNKAR KALAS BRA

Edit: "Sorry guys, here's the bad news.
Due to IC & BIOS design, HQ cannot implement offset mode on existing products since the BIOS needs a major overhaul, and a proper Super I/O that can supply info to the BIOS.
The good news, we may be able to add this in the next product release (although I can't guarantee it since HQ can change mind without notice).

Any suggestions, or comments, feel free to let me know, thank you."

Ahapp..:p
Men nu börjar jag bli lite förvirrad här...
Offset..är den spänning man ställer in manuellt eller är de auton? Helt lost...Ni verkar fått OFfsett att se ut som något helt annat, än vad man är van vid:/

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Offset..är den spänning man ställer in manuellt eller är de auton? Helt lost...Ni verkar fått OFfsett att se ut som något helt annat, än vad man är van vid:/

Offset ställer du in manuellt så att du kan klocka högre för att behålla energisparfunktioner.
Med MSI's Z77 moderkort får du bara 1.2v med auto vcore

Alltså: Du kan endast klocka högt på MSI's Z77 genom att ställa in en fast vcore ej önskvärt, då offset överklockning ej finns.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Lätt förklarat är att när man klockar, så kan man med hjälp av offset ställa in spänningen manuellt utan att ändra på processorns övriga "egenskaper" tex att den går i förvald idle spänning och load spänning, vilket är processorns "sparfunktions,egenskaper".
Jag har på mitt kort ställt allt på AUTO men tryckt upp processorn till 100*45=4500Mhz, inga som helst problem, processorn o moderkort beter sig precis som om jag hade offset men detta gör den AUTOMATISKT, jag har noggrant följt allt i CPUz idle@load och alla "processor egenskaper" fungerar precsis som det skall, dvs den går i idle 1.6Ghz o 4.5ghz load precis som det ska vara, Kanske är mitt MSI moderkort ett undantag, men har svårt att TRO det!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Lätt förklarat är att när man klockar, så kan man med hjälp av offset ställa in spänningen manuellt utan att ändra på processorns övriga "egenskaper" tex att den går i förvald idle spänning och load spänning, vilket är processorns "sparfunktions,egenskaper".
Jag har på mitt kort ställt allt på AUTO men tryckt upp processorn till 100*45=4500Mhz, inga som helst problem, processorn o moderkort beter sig precis som om jag hade offset men detta gör den AUTOMATISKT, jag har noggrant följt allt i CPUz idle@load och alla "processor egenskaper" fungerar precsis som det skall, dvs den går i idle 1.6Ghz o 4.5ghz load precis som det ska vara, Kanske är mitt MSI moderkort ett undantag, men har svårt att TRO det!

Du har inte ett Z77 moderkort

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Du har inte ett Z77 moderkort

Vad är poängen, att AUTO inte finns på Mpower?

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Vad är poängen, att AUTO inte finns på Mpower?

Skrev redan svar Auto finns givetvis, men inte offset.
Om du vill läsa om offset överklockning:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Skrivet av MyZk0:

Offset ställer du in manuellt så att du kan klocka högre för att behålla energisparfunktioner.

Alltså: Du kan endast klocka högt på MSI's Z77 genom att ställa in en fast vcore ej önskvärt, då offset överklockning ej finns.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Med P67 GD55 så matar den volten vad processorn begär, respektive 1.6ghz@4.5.. Det verkar då som äldre korten fixade auto spänning bättre än vad Mpower kortet gör, att dem går tillbaka till det sämre då? HELT LUSTIGT må jag säga, aja då har man lärt sig något nytt..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Med P67 GD55 så matar den volten vad processorn begär, respektive 1.6ghz@4.5.. Det verkar då som äldre korten fixade auto spänning bättre än vad Mpower kortet gör, HELT LUSTIGT må jag säga.

Mjo det var en besvikelse för min vän men han är inte en sådan som orkar krångel att skicka tillbaka å ta en ny bräda, så det fick bli 4,4GHz - det är ju ändå rätt så bra, Ivy'n blir ju så jäkla varm ändå!

Sandy var trevligare

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Skrev redan svar

Jaha ja, så om jag ställer in en Manuell Vcore, får jag en hög klockning, men processorn kommer då gå lika högt hela tiden, ställer jag in en Auto, så får jag inte lika hög, men processorn klockar ner vid t.ex. Idle..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Mjo det var en besvikelse för min vän men han är inte en sådan som orkar krångel att skicka tillbaka å ta en ny bräda, så det fick bli 4,4GHz - det är ju ändå rätt så bra, Ivy'n blir ju så jäkla varm ändå!

Sandy var trevligare

Va ruttet, det var en överraskning faktiskt!
Oavsett vad du säger så har jag svårt att förstå varför den inte följe/AUTO vad processorn begär, någon med ett Mpower kort kan skriva
och bekräfta detta? Att den vid AUTO inställningar enbart klarar vcore max 1.2volt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jaha ja, så om jag ställer in en Manuell Vcore, får jag en hög klockning, men processorn kommer då gå lika högt hela tiden, ställer jag in en Auto, så får jag inte lika hög, men processorn klockar ner vid t.ex. Idle..?

Helt klart vill du ju ha att processorn ska gå i idle spänning när den inte arbetar respektive full spänning när den jobbar I KLOCKAT läge.
Mitt MSI GD55 P67 klarar vad jag testat att ge spänning i till cpun till 4.5ghz i auto läge utan problem, runt 1.3 volt begär processorn då, stabilt.
Kan inte förstå att dem gått bakåt i Z77 plattformen, den är ju ändå modernare o bättre.. Lustigt värre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Helt klart vill du ju ha att processorn ska gå i idle spänning när den inte arbetar respektive full spänning när den jobbar I KLOCKAT läge.
Mitt MSI GD55 P67 klarar vad jag testat att ge spänning i till cpun till 4.5ghz i auto läge utan problem, runt 1.3 volt begär processorn då, stabilt.
Kan inte förstå att dem gått bakåt i Z77 plattformen, den är ju ändå modernare o bättre.. Lustigt värre

Guuud...Nu blire såndär mochen tochen tankar igen:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Guuud...Nu blire såndär mochen tochen tankar igen:/

Hagge, helt ärligt, vad ska du med nytt moderkort till? Du verkar redan har top of date system redan?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Va ruttet, det var en överraskning faktiskt!
Oavsett vad du säger så har jag svårt att förstå varför den inte följe/AUTO vad processorn begär, någon med ett Mpower kort kan skriva
och bekräfta detta? Att den vid AUTO inställningar enbart klarar vcore max 1.2volt?

Alltså, min polares datorn står här i lägenheten och han har Mpower kortet
Hehe.
Den tuggar i max 1.22volt vad jag sett och tråden på MSI's forum bekräftar det =]

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-z1994:

gigabytes Ud serie är ganska bra i dyrare segmentet en kompis har dock asrock z77 extreme 4 och han kör sin 2500k i 4.0 utan problem med 4 ram stickor...

Det kortet är inte helt okänt för sina buggar dock.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som är rätt eller fel, går inte att på rak arm att svara på. Det är många gånger handhavande som ställer in saker fel, oavsett hur mycket man pillar o har sig och man "tror" sig ha rätt, rätt o rätt.
En annan skriver
"Look at my bios settings in the overclocking room.

Mine works just fine.
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=162043.0

4.5 ghz, full power savings features"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Hagge, helt ärligt, vad ska du med nytt moderkort till? Du verkar redan har top of date system redan?

Datorn i Sign är inte min dator numera
Såldes, och tyckte inte om Asus ...
Därför vill jag ha ett moderkort gjord för överklockning...

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Oavsett vad som är rätt eller fel, går inte att på rak arm att svara på. Det är många gånger handhavande som ställer in saker fel, oavsett hur mycket man pillar o har sig och man "tror" sig ha rätt, rätt o rätt.
En annan skriver
"Look at my bios settings in the overclocking room.

Mine works just fine.
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=162043.0

4.5 ghz, full power savings features"

Arrå, det är ju ett lotteri hur mycket vcore ens chip behöver vid olika frekvenser

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Datorn i Sign är inte min dator numera
Såldes, och tyckte inte om Asus ...
Därför vill jag ha ett moderkort gjord för överklockning...

Har du någon anledning att du inte "tyckte" om Asus? Ännu en missvisande tolkning..
Lätt sagt så finns det inga moderkort o processorer gjorda för överklock, det gäller att ha tur o få rätt batch osv osv.
Däremot så underlättar det att välja rätt kort/chip som är gjorda för det, läst på google, och lyssna definitivt inte från forums folk, blir så fel.. skapa en egen uppfatting genom mitt enkla råd är, läs på tomshardware, linus tech tips på youtube osv osv, där får du rätt o oftast korrekt uppfattning direkt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Har du någon anledning att du inte "tyckte" om Asus? Ännu en missvisande tolkning..
Lätt sagt så finns det inga moderkort o processorer gjorda för överklock, det gäller att ha tur o få rätt batch osv osv.
Däremot så underlättar det att välja rätt kort/chip som är gjorda för det, läst på google, och lyssna definitivt inte från forums folk, blir så fel.. skapa en egen uppfatting genom mitt enkla råd är, läs på tomshardware, linus tech tips på youtube osv osv, där får du rätt o oftast korrekt uppfattning direkt..

Gillade inte asus pga deras fullt onödiga Asus Suite och massa sånt hit o dit, och allt onödigt..
Såg ju Mpower i Liustech och fick ju viljan att ha den där..

Saken med Ivy bridge är ju att överklocka en del, få en bra boost, men fortsätt överklocka så får man inte så bra resultat längre..de ger ingen högre boost mer..
Jag hade tänkt överklocka processorn till 4.5, inte mer...

Och såg då att Linus tyckte MSIs kort var galant..

Plus de där med extra 6 pinarn på moderkortet, som ger en mer stabil överklockning för Grafikkorten fånga ju min uppmärksamhet
Men de negativa ni nu gett mig i forumet betyder ju en stor del..:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Gillade inte asus pga deras fullt onödiga Asus Suite och massa sånt hit o dit, och allt onödigt..
Såg ju Mpower i Liustech och fick ju viljan att ha den där..

Saken med Ivy bridge är ju att överklocka en del, få en bra boost, men fortsätt överklocka så får man inte så bra resultat längre..de ger ingen högre boost mer..
Jag hade tänkt överklocka processorn till 4.5, inte mer...

Och såg då att Linus tyckte MSIs kort var galant..

Plus de där med extra 6 pinarn på moderkortet, som ger en mer stabil överklockning för Grafikkorten fånga ju min uppmärksamhet
Men de negativa ni nu gett mig i forumet betyder ju en stor del..:(

Jag är iaf mer än nöjd med mitt MSI P67 GD55 kort, jag kan köra klockat till 4.5ghz utan några som helst konstigheter, kortet fixar allt på AUTO.
Nu har jag mindre koll på Ivy Bridge, men på min Sandy bridge 2500k funkar det ypperligt, JAG HAR SVÅRT ATT SE varför nyare moderkort ska ha svårt med att fixa AUTO spänning... Annars kolla in MSI andra kort, det kanske är just känt "problem" att just Mpower inte fixar mer än 1.2volt på auto... http://forum-en.msi.com/index.php?topic=162043.0
Tex MSI Z77A-GD80.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Det är bara ett namn som MSI använder för att låta lika bra som tex Gigabytes UD=Ultra Durable X och ASUS TUF, alltså marknadsföring.

Precis.
...och någon "military class" handlar det inte om. Skulle så vara fallet, skulle produkterna se annorlunda ut och kosta extremt mycket mer.
MSIs prylar använder standard industri-komponenter av lite bättre kvalitet som alla andra.
Ta det från en som pysslar med riktig militärklassad elektronik.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Precis.
...och någon "military class" handlar det inte om. Skulle så vara fallet, skulle produkterna se annorlunda ut och kosta extremt mycket mer.
MSIs prylar använder standard industri-komponenter av lite bättre kvalitet som alla andra.

Har också pysslat en del i det militära, både nationellt och internationellt. Som jag garvat varje gång jag läst om ett rån i tidningarna och det beskrivits som att det genomförts med "militär precision".

Ursäkta för off topic!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Precis.

haha, driver du med oss eller? Låter som allt du skriver är taget från en film. OMG, har du läst hela tråden?
Varför ska folk tro på dig, jag tror hellre på detta,http://www.pureoverclock.com/2011/11/msi-unveils-military-cla...
Det är väl klart att komponenterna följer en Defense 810G standard..
http://www.onthegopc.com/MIL-STD-810G-DoD-Test-Method-Standar...

Edit: Detta gäller datorkomponenters standarder..

Visa signatur