Lyckad ominstallation, ram minnet som strula?

Permalänk
Medlem

Lyckad ominstallation, ram minnet som strula?

Tjena, hade problem häromdagen att min dator bluescreenade vart tionde minut. Så jag kollade med bluescreenview och där stog det att det var någon typ av minne som orsakade det. Så jag scannade min hårddisk och det var inget fel på den. Så jag beslöt mig för att göra en ominstallation av windows men det fungerade inte. Så jag testade att ta ut ett av mina två ram minne (2*~4GB) och då funkade det. Efter den installationen har jag inte fått bluescreen.

Men nu till min fråga. Eftersom jag nu har köpt 8gb ram minne så vill jag ju gärna kunna använda det. Men vågar man sätta in den igen och testa? Om jag får bluescreen igen, vad ska jag göra då? Vad är det som kan vara fel?

Tack för svar!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3036462/2013-02-26 <--- Mina komponenter.

Permalänk
Medlem

Du har ju redan hittat problemet, ditt ena minne är defekt eller så är RAM slotten trasig.

Visa signatur

Datorn: | AMD FX-8350 @4,5ghz | Noctua NH-D14 | ASRock 990FX Professional Fatal1ty | 32gb, Corsair Vengeance LP 1866mhz | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition SLI | Samsung Pro Basic 840-Series 256GB | 3TB Seagate Barracuda 7200rpm | XFX Black Edition 1000W 80+ Platinum | Fractal Design Define R4 | Tangentbord: Razer Black Widow Mechanical | Mus: Razer Naga Green MMO Gaming Mouse | Headset: Cooler Master Storm Sirus Gaming Headset |

Permalänk
Medlem
Skrivet av menfgo:

Du har ju redan hittat problemet, ditt ena minne är defekt eller så är RAM slotten trasig.

Ska jag testa att flytta min nuvarande och sätta in den som jag tog ut i dom svarta slotten istället och se om det funkar? Vad hittar man på om den är skadad?

Permalänk
Medlem

att minnet är instabilt, eller helt enkelt inte hittas i bios längre...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

att minnet är instabilt, eller helt enkelt inte hittas i bios längre...

Men jag minns att jag kunde gå in och se att det stod "Installed Memory RAM: 8 Gb.